sn@rt2barns-mor Skrevet 25. januar 2009 #1 Skrevet 25. januar 2009 Gutten min på 3 år har hatt en stgg hoste to døgn nå. Spesielt på natta. I natt hadde han høy feber også... Han bjeffer når han hoster og jeg hører at han puster tyngre enn vanlig. Han får ikke sovet noe på natta, svært plagsomt for ahn stakkar! Er det trygt å vente til i morgen med å dra til lege? Ville gjerne dratt i datg, men det er ikke legevakten så interessert i skjønte jeg i stad når jeg ringte. Hadde håpet han kunne få noe for hosten. Kan jeg gi Cosylan på natta? Står på ulike nettsider at barn over 3 år kan få det - i små doser selvfølgelig...
D.Duck Skrevet 25. januar 2009 #2 Skrevet 25. januar 2009 Kikhoste gjenkjennes med "bjeffende hoste". Siden han er et barn bør du stikke til legevakten med han. Snakk med legen!
Gjest Skrevet 25. januar 2009 #3 Skrevet 25. januar 2009 Jeg ville tatt en tur til legevakta likevel jeg. Kan jo høres ut som kikhoste, ville ikke gitt Cosylan før jeg hadde snakket med legen, er ikke det reseptbelagt.?Kikhoste er jo veldig smittsomt, så er viktig å få behandlet tidlig, om det er det. . Kan jo selvfølgelig være masse annet å, men man kan jo aldri være for forsiktig da. . God bedring tl gutten din!
D.Duck Skrevet 25. januar 2009 #4 Skrevet 25. januar 2009 Det kan selvsagt være flere ting, men drit i om legevakten helst så at du ventet. Det viktigste er å utelukke i alle fall kikhoste. Det er ikke bra for små barn.
Hengebuksvinet&de4grisungene Skrevet 25. januar 2009 #5 Skrevet 25. januar 2009 Ring legevakta en gang til, kanskje det er en annen person i andre enden. Si at du tror det er falsk krupp, for det høres veldig slik ut. Helt typiske tegn. Hvis det er falsk krupp kan han få resept på Efedrin som hjelper. Det har vi fått på våre to som har slitt med falsk krupp.
kropp Skrevet 25. januar 2009 #6 Skrevet 25. januar 2009 Kikhoste er helt forferdelig, jeg hadde det da jeg var lita og jeg husker det vekdig godt. Mye slim og hoste konstant, man har kiking mellom hostingen. Dvs at man sliter med å trekke pusten inn, føles som man kveles, helt jævlig rett og slett!!!!! Jeg spydde hver gang jeg hostet! Dersom det er slim som hostes opp skal man IKKE gi cocylan, det kan rett og slett være kjempe farlig! Vi fikk det av legevakta en gang til datteren vår og fastlegen var kjempe sint etterpå pga at hun da ikke fikk hostet opp slimet som Må opp!!! Bjeffende hoste er veldig typisk for falsk krupp, har en sønn som får det hver gang han er forkjøla, høres ut som de ikke får pustet, veldig hard, bjeffende hoste. som på en måte slår i brystet, høres veldig vondt ut. Håper det går bedre med sønnen din nå, det er bedre å dra til elgen med en gang en å vente:-)
Lillevenn33 Skrevet 25. januar 2009 #7 Skrevet 25. januar 2009 Kikhoste er IKKE en bjeffende hoste!!! Det er falsk krupp. Med kikhoste så får de ikke puste inn, og lager en lyd som heter "kiking", fordi de sliter med å få inn luft. Det er overhodet ikke en beffende host! Sønnen din må sove med vinduet oppe og du kan vente til i morgen til du drar til legen, med mindre allmenntilstanden hans er dårlig. Ring legevakten for sikkerhets skyld og be dem om råd. Ikke vær redd for kikhoste før du hører at han ikke får puste INN under hosteannfall, da kan du være bekymret for det. (Jeg vet dette siden mitt barn har hatt både kikhoste og falsk krupp)
Gjest Skrevet 25. januar 2009 #8 Skrevet 25. januar 2009 Jeg har ingen erfaring med kikhoste, men kan skrive under på at falsk krupp høres veldig bjeffete ut, ja.... Er ikke noe trivelig, har to barn som har vært veldig plaget av det, men de har heldigvis vokst det av seg nå. Om jeg ikke husker veldig feil, tror jeg det kommer av at det oppstår hevelser rundt strupehodet i forb. med forkjølelse osv. Gikk gjerne flere netter på rad her, før ungen mine ble helt kvitt en omgang med falsk krupp. Hjelper veldig med iskaldt soverom, hodet høyt i senga, gjerne så nær sittende stilling du klarer å få til, evt kle på og gå ut til det roer seg ned. På mine barn hjalp det også med nesespray, Otrivin eller tilsvarende. Den virker avsvellende på luftveiene, i tillegg til at kruppen jo blir verre hvis nesa er tett og ungen må puste gjennom munnen. Ønsker deg lykke til, da:))
sn@rt2barns-mor Skrevet 25. januar 2009 Forfatter #9 Skrevet 25. januar 2009 Takk for svar alle sammen! Nå har han lagt seg og jeg er spent på hvordan natten blir... Kommer uansett til å ta han med til fastlege i morgen. Synes det er litt spesielt av legevakt å si at det er trygt å vente til i morgen. Hvordan kan hun vite det uten å ha sett barnet?? ..hmm....
Gjest Skrevet 25. januar 2009 #10 Skrevet 25. januar 2009 Høres kliss likt ut til min 6 åring dette her. Bortsett fra at han ikke har hatt feber. Vi tok en tur på legevakten i dag, men de kunne ikke gjøre noe uansett sa de, det er falsk krupp og det vi kan gjøre selv er å gi kaldt vann, sørge for t vinduet er åpent på soverommet, ta ham ut i frisk luft i oppreist stilling om han tetner helt til og bygge opp under marassen hans slik at han halvsitter i sengen. Synes han er litt bedre i dag jeg, hosten er ikke så bjeffende lenger, men mer normal. God bedring til din lille!
rima Skrevet 25. januar 2009 #12 Skrevet 25. januar 2009 Dette høres ut som falsk krupp. Da høres det ut som små bjeff som kommer når barnet prlver å få luft. Luftveiene er hovne og det er vanskelig å puste ordentlig. Vi har nettopp vært gjennom en falsk krupp-runde med vår snart fire år gamle datter. Og det er ikke den første for å si det sånn... Det som hjelper er som de sier over her, kaldt godt utluftet rom, nesespray og hodeende som er godt hevet. Vi har fått et utall resepter på Efedrin og det hjelper det også. Ikke så lurt på natten da barnet kan reagere med å bli urolig, men heller det enn pusteproblemer!!! Legevakten kan ordne med pusteapparat til barnet dersom det blir for ille. Fik hvertfall vi beskjed om. Men som regel har det ordnet seg innen man når fram til legevakta, nettopp på grunn av kald god luft ute! Vi har stått mange ganger på trappa med dyne tullet rundt jenta og topplue på... Det hjelper med en spøk da om at det er gøy å være ute midt i natta! Barnet roes ofte av gode ord fra oss voksne. Håper natta blir god for liten og stor! Blir det for ille, prøv legevakta. Det er hjelp å få!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå