Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På helsestasjon får man vite at alkohol går over i morsmelk, men det er veldig lite info om hvor mye man kan drikke. Vet jo selvfølgelig at man ikke skal drikke seg full og amme, men er det for ok å ta seg 1-2 glass hvitvin/champange om lørdagskvelden selv om man ammer hver 3 time?

Er det ikke veldig liten alkoholprosent som er i morsmelken?

Ser på ammehjelpen at de anbefaler at det skal gå 3 timer etter et glass vin før man ammer igjen. Jeg bruker gjerne 1 time på å drikke 1 glass vin. Vil det si at jeg må vente 3 timer fra jeg er ferdig med vinglasset etter fra jeg tok min første slurk av glasset???

I går var jeg ferdig å amme jenta mi på 3,5 måneder kl 20. Etterpå drakk jeg ca 1,9 dl (2 glass) champange på 7,5 alkoholprosent på 2 timer. Dvs at jeg var ferdig med å drikke champange kl 22, kl 22.45 ammet jeg henne. Da gikk det jo ikke 3 timer mellom...Var dette for mye da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmmm,jeg hadde nok ventet litt jeg,spesielt hvis du drikker toglass med vin.Jeg kan ta meg et lite glass vin på kvelden,men hvis gutten min våkner og det ikke har gått ca2,5time får han flaske med mme.Da har jeg en koselig kveld med god samvittighet:-) er sikkert mange som er uenig med meg,for man skal jo amme til det uendelige og ikke drikke alcohol.Jeg tar meg bare et lite glass vin da og ikke to.

Skrevet

Jeg tok meg av og til et par glass vin og ammet hvis han våknet for tidlig, legen min sa at det tross alt er forskjell på å drikke når man er gravid og ammer. Mange synes sikkert det er grusomt, men man nå finne sin egen vei her som ellers.

Skrevet

regelen jeg hørte først var f.eks ei øl eller f.eks 1 glass vin kan man amme etter 3t.

Så har det kommet opp ny info som andre har hørt her inne, så lenge du ikke føler det påvirket kan du amme. Men jeg holder meg til 3t regelen. Drikker jeg 2 glass, så gir jeg flaske og heller visst han våkner før det har gått 5-6t.

Skrevet

er litt rart at det skal være så "strengt" også synes jeg....heheh moren min har en norsk bok om graviditet fra 1981. I denne boken står det at et glass vin i festlige anledninger NÅR MAN ER GRAVID går helt fint, så lenge det er med måte.....:) :)

Jeg har aldri drukket alkohol i svangerskapet. Da får jo barnet samme konsentrasjon i blodet som mor og de vet jo ikke hvor mye som er skadelig........Men tenk alle de mødrene som drakk 1 glass vin i festlige anledninger under graviditet på 70 og 80 tallet.....å så beskymrer vi oss for 1 glass vin når vi ammer

Skrevet

Jeg stoler mer på den at så lenge du ikke føler deg påvirket så kan du amme. Men nå er ikke jeg en av de som er veldig imot litt alkohol og amming. Etter et glass vin drukket over f.eks 1 time hadde jeg ammet om babyen hadde våknet..

Sikkert noen som syns jeg er gal da,men men..

Skrevet

Det blir jo ikke mer alkohol i melken enn du har i blodet (dvs. promille, og ikke prosent som det er i alkoholholdige drikker..).

Jeg mener at det ikke er skadelig for barnet å amme etter du har drukket, men med måte, du har jo ansvaret for et barn.

Skrevet

Bare en liten kommentar til første person som svarte HI.. ett glass vin (rødvin 12%) er jo ikke "bedre" enn to glass hvitvin/campagne på 7%..

Skrevet

eh...Hvis du drikker en øl eller et glass vin og ammer like etterpå. Da får Babyen samme alkohol prosent i seg, som du har i blodet.

Det er jo litt det...har villet ventet til alkoholen har forsvunnet ut av kroppen, jeg da...

Skrevet

Det har kommet mer forskning på dette og de sier det at det er helt ekstremt lite aalkohol som går over i blodet... Leste en plass der det st det at man måtte ha en promille på nærmere 5 før det vistes noe i morsmelka.... Og de færreste kommer så høyt opp.........

Skrevet

Jeg er ikke så nøye på det Har tatt meg et glass rødvin til god mat når jeg har vært gravid og drukket både ett og to glass når jeg ammer. Skjer ikke ofte, så har ingen dårlig samvittighet om jeg ammer og drikker om hverandre. Hvor stor promille har jeg etter to glass vin? Kanskje 0,7. Da drikker minsten morsmelk med ca 0,7 i promille. Samme som om vi skulle drukket sånn pæresider med 0,7 i promille. Måtte jo drukket 30 liter for å bli litt brisen ;-) Jeg tror ikke det er noe farlig og har som sagt et veldig avslappet forhold til det.

Skrevet

Madam Strikke har rett i det hun sier, det sier også legevenninden min. Har du en promille (dvs du er drita full) får beibien overført i morsmelka en "alkoholholdig" drikke med 0.1 promille. Dvs neglisjerbart. Ammehjepen har lagt gammel forskning tilgrunn, men jeg synes det er greit å forholde seg til sånne advarsler for man vil ikke ha fulle mødre rundt barna sine. Alkohol og barn hører ikke sammen, men jeg personlig velger å kose meg med litt vin innimellom selvom jeg ammer. Det får være den enkeltes valg :)

Skrevet

jeg koser meg også med vin nå som minsten er blitt 5 mnd. Jeg drikker et glass rødvin rett etter jeg har ammet...som regel skal ikke han ha mat før det har gått 3-4 timer... så det er jo greit.

Men uannsett, så synes jeg mange virker så "avslappet" til dette med alkohol og amming. ....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...