Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hm...Jeg tror ikke det med kulde stemmer her, for han kan være varm og god men allikevel bli blå rundt munnen. Ofte når han får flasken, men kanskje det bare er dårlig sirkulasjon. Han har blitt sånn ofte siden han var født og jeg har egentlig tenkt noe særlig over det inntil en tråd i går som nevnte det som et negativt symptom.

Men han er jo frisk og rask så jeg ser ikke helt hva det skulle dreie seg om i vårt tilfelle...

Annonse

Ja, det var pga den tråden din at jeg tok det opp selv. Han er ellers frisk, og siden dette blåskjæret har kommet og gått siden han ble født, så har jeg ikke tenkt noe særlig over det før nå.

Jeg prøvde å google det, men jeg fant ikke noe spesifikt om det, men alt som kom opp var astma assosiert. Noe jeg har litt angst for siden han er KS barn og pappaen har/hadde ekstrem astma da han var liten.

Jeg mener i gode stunder at han har fått mine gener, hvilket betyr null allergi og sykdommer, men i de litt mer paranoide nattetimer er jeg ikke så sikker...

Tror en tlf til HS er på sin plass nå gitt. Sukk...

Hvordan går det med snuppelure? Bedre?

Hun surkler fremdeles i brystet. Jeg er litt bekymret. Har ennå ikke forstått helt hvilke unger som sendes hjem fordi det er vanlig med snørr og gørr, og hvilke man skal bekymre seg for. Har ikke funnet innsenkninger på henne, og det surkler egentlig mest om morgenen og når hun spiser. Puster helt lydløst når hun sover, feks.

Hos oss har ingen astma, unntatt pappan min som har fått det i voksen alder. Jeg bekymrer meg likevel. Har lest ett sted at rsv-infeksjon som barn (som jeg ikke vet om hun har, da) øker sjansene for barneastma drastisk - og et annet sted leste jeg at 90% av alle barn utsettes får rsv før de er 2 år...

Tipper at genene dine har slått knockout på pappagenene! Jiiihah!

Og nå kommer mitt paranoide spørsmål, hva er egentlig surkling i bryst? De har jo ofte litt melkesurkling så jeg er nysgjerrig på hvordan en hører forskjell. Det er kanskje åpenbart at jeg ikke har hatt et forkjølet barn enda siden jeg spør.

Siden hun puster bra om natten, så virker det jo ikke som hun er så hardt rammet, og det er jo bra. At hun har det om morgenen er vel bare naturlig. Når jeg selv er forkjølet er det jo verst da.

Nå trodde jeg RS virus var vanlig forkjølelsesvirus, men det er tydelig at en ikke skal ta det en lærer på House bokstavelig.

Rs-virus er vanlig forkjølelsesvirus. jeg tør ikke se på House. Jeg er redd for alt som er inni kroppen. Hvis Snuppelure noen gang brekker noe eller enda værre - skjærer seg - håper jeg mannen min er i nærheten. Melkesurkling vet ikke jeg hva er, hun har aldri surklet før, hun! (Nå må du ikke bli bekymret for om melkesurkling er vanlig likevel, da;) VI drar på en sånn privat legevaktordning nå i ettermiddag, så får jeg i alle fall roet nervene om det ikke er noe.

Har jeg forresten fortalt om den gangen vi satt 3 timer på legevakten en søndag fordi Snuppelure var litt rød og hoven på en finger? Når det nærmet seg vår tur fant jeg ikke igjen hvilken finger det var, så da gikk vi hjem. Etter 3 timer blant alle basseluskene på legevakten, haha. 3 uker var hun da. Mannen min var relativt oppgitt over meg.

Takk for hjelpen Labambie. Da satser jeg på at det er hjertefeil. Har forøvrig prøvd å ringe til det eneste private legevaktfirmaet i Stavanger i dag, de har bare åpent på hverdager. Og på legevakten ved sus er det ingen som tar telefonen. Jeg gir opp.

Annonse

HAHAHA!

Det er ikke så langt unna, jeg gikk til legen en gang over en kvise. En venninne av meg sa for tull at det kunne jo hende det var en svulst. Jeg må innrømme jeg følte meg rimelig dust når jeg gikk derfra.

Nå har jeg (dessverre) overført all hypokonderi til han...

Men det er fint å vite at han har hjertefeil...

Sier ikke at det er hjertefeil da.. Men at det KAN tyde på det..

Mener det står i den boka man får med hjem fra barsel, eller det heftet man får på helsestasjonen... Har man sjekket ut at det ikke er fordi barnet fryser, ikke nettopp har vært i svømmebassenget osv.. Så kan det være tegn på dårlig blodsirkulasjon, i verste fall kan det kanskje være hjertefeil.. Mest sannsynlig er det selvsagt ikke det..

Ja, dette tok jo helt av! Blå rundt munnen er barn ofte, de har litt tynn hud og blir sånn. Blå LEPPER kan være et tegn på at oksygenmetningen i blodet er lavere enn normalt som hvis man har pusteproblemer (astma, KOLS eller alvorlig RS eller annen forkjølelse) og det dukker også opp ved mange hjertefeil. Men da er man oftest hjertesyk fra fødselen eller raskt etterpå og har masse andre symptomer. Du hadde visst det om ungen var alvorlig hjertesyk! Jiiiz, det er farlig å ta medisinske råd fra disse forumene.

Labambie, jeg mente det mer ironisk, jeg skjønner det at den lille prompen min ikke har hjertefeil.

Jeg var på jakt etter å høre hva blå rundt munnen kunne bety, og det har jeg nå fått svar på.

For ordens skyld, så tar jeg kun råd om vognpose og annet tullball til etterretning, men seriøse medisinske råd forholder jeg meg til legestanden. Da det er sagt, så er det alltid interessant å høre andre mødres erfaringer med både forkjølelse og grønn bæsj :D

Gutter min på 7 måneder blir ofte blå rundt munnen også. det begynte når han bare var noen dager gammel.. Lå til observasjon på sykehuset, og det var ikke noe gale.. de sa at unge ofte ble

blå rundt munnen utenat det var noe farlig.. men om de blir blå på leppene, føttene, neglene så kunne det tyde på hjertefeil..

ikke hor å skremme, men det kan være tegn på at han har for lite oksygen i blodet, og har lav oksygenmetning..

Gutten vår fikk det tidligere, før han ble hjerteoperert og så fikk han det når han var på sykehuset nå, da var metningen på 65 av 100..

Ser flere som gjør "narr" av at det kan være tegn på hjertefeil her...

Det er mange barn som det ikke oppdages hjertefeil på før de er nermere året, og det trenger ikke være en alvolig feil for å bli litt blå en stund...

De som oppdages rett etter fødsel har gjerne en lav metning. Blå barn som det kalles, må metningen nermere 30...

Men, siden babyen din virker frisk ellers, kan du jo bare inge legen pp mandag og bestille time, ikke farlig å ta en tur for mye enn en for lite.. det har jeg erfart!

Må bare få understrke at jeg IKKE gjorde narr av Labambie!!! Det var et forsøk påselvironi, fordi jeg tror alle skumle ting jeg leser gjelder barnet mitt.(Selv om den rasjonelle meg sier meg at det er det liten sjanse for) Har jo tidligere laget en tråd selv der jeg skreiv at jeg blir oppgitt av kvasse og nedlatende kommentarer på DIB, så her må jeg nok ta meg selv litt i nakken så det ikke blir misforståelser av det!

Jeg spurte jo, så da vil jeg jo ha svar selvsagt uansett hva de er. Men, det er da forskjell på blå lepper og blå rundt munnen og etter hva jeg har forstått er det en vesentlig forskjell. Jeg kommer ikke til å ringe legen for å få han utredet for hjertefeil, bare så det er sagt. Nå var jeg jo ute etter å høre hva det kunne bety.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...