maje+1 Skrevet 24. januar 2009 #1 Del Skrevet 24. januar 2009 Havnet i en situasjon som kanskje mange andre studerende vordende mødre er i, og siden lånekassens regler ikke alltid er like lette å forstå tenkte jeg at det kunne være greit å informere. Jeg har tidligere studert to år og var denne høsten forsinket med 80 studiepoeng pga. stryk på eksamener. Dette førte til at jeg ikke fikk lån fra Lånekassen 1.semester, da grensa for forsinkelse ligger på 60 stp. Fullførte 1.semester og fikk redusert forsinkelsen ned til 60 stp og har blitt tildelt vanlig stipend for 2.semester. I følge Lånekassens regler må man ha hatt rett til støtte, altså MOTATT lån/stipend fra lånekassen i minst 6 mnd før barnets fødsel for å ha rett til fødselsstipend. Trodde derfor at jeg ikke hadde rett på det, men bestemte meg for å undersøke om det fantes noen måte å ordne dette på. Etter mye om og men, og telefoner mellom lånekassens forskjellige kontorer fikk jeg endelig svar. Det finnes en regel som sier at hvis du ikke har hatt rett til støtte pga. forsinkelse, men har "studert inn" forsinkelsen til 60 stp eller mindre mens du går gravid, har du rett på fødselsstipend. Det vil altså si at siden jeg besto eksamenene til jul og fikk redusert min forsinkelse akkurat til grensa (60 stp), har jeg rett på fødselsstipend selv om jeg ikke har 6 mnd. med støtte før babyen kommer:) Håper dette var til hjelp:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139511770-ang-f%C3%B8dslesstipend-og-forsinkelse/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå