Gå til innhold

Hva skjer om jeg ikke henter pakken sendt som postoppkrav ? (angrer kjøpet!)

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en vogn til søstern min på finn.no, som en litt utradisjonell dåpsgave.. også har hun kjøpt selv! Kan jeg bare la være å hente den, sånn at den blir sendt tilbake til avsender? Det var en privatannonse på finn, men vognen var ny og sendt fra en forhandler...

Kan jeg være ansvarlig for kjøpet likevel, slik at de kan begynne å sende meg faktura etc?

Fortsetter under...

Jeg solgte noen dekken til hest en gang, de veier litt så de ble litt portokostnader. Sendte de i oppkrav til kjøper og to-tre uker etter kom de i retur. Jeg måtte selv betale for å få hentet det på posten, porto begge veier + oppkravet. Sure penger! Jeg sender aldri i oppkrav til noen igjen.

Hvis du ikke henter pakken så er det selger som får "svi", dårlig gjort av deg isåfall. Synes du skal hente den, og så se om du evt selger den videre.

Iflg kjøpsloven har du 14 dagers angrerett, og kan sende varen tilbake. Da betaler du returporto, det skal ligge med et skjema du skal fylle ut når du sender tilbake. Gjør det ikke det har du 3 ukers angrerett (hvis ikke lengre)

Om du bare lar være å hente pakken, får du nok en regning på porto i posten etter en stund.

Avsender har betalt minst 214kr (som er minstepris på postoppkrav) for å sende den til deg, og må også betale nye 214kr når den kommer i retur etter 14 dagers liggefrist. Sikkert frustrerende å få den tilbake og måtte legge den ut for salg på nytt.

Annonse

En oppkravspakke som blir sendt i retur skal det ikke kreves oppkravsbeløp for ved utlevering...

Så de som har måtte betale det har hatt en uerfaren kundebehandler.

Det er jo som regelt avsenders eget kontonr som står som mottaker på privat oppkravspakke....skal man da betale inn beløpet til seg selv?

Dersom det er ein privat person skal du ikkje betale. Da er det sender som får svi. Er det ein forhandler så må du nok betale dersom det står noe om det på den siden. Ser du skriver at vognen var ny og sendt fra ein forhandler. Da må du sjå på nettsiden til den forhandler og sjå kva det står om slike retur sending.

Det går ikke an å betale oppkravsbeløpet på ei returpakke, men man må betale for frakten tilbake hvis man får den i retur. Samme pris som for å sende den fram. Man legger jo ut for frakta når man sender ei pakke i oppkrav, som man får tilbake når mottaker henter ut pakken, i tillegg til oppkravsbeløpet.

Privat annonse men ny vogn fra forhandler? Sånn at en nettbutikk har hatt annonse via finn.no? Da ville jeg sjekket hjemmesiden til forhandleren for å se om det står noe om frakt og retur. Er det en nettside (altså et firma) skal du ha returmuligheter, men ved uavhentede kjøp har jeg hørt at man har gebyr (det er tross alt dyrere enn bare frakt å sende en vare til noen) i tillegg til porto, og da kan man jo vurdere hva som lønner seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...