Gå til innhold

Noen med erfaring fra behandling av rs-virus el lignende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er 4,5 mnd og er syk på femte dagen. Hun har ikke feber, er litt snørrete, hoster og surkler godt i brystet. Matlystet har vært laber disse dagene, men i går spiste hun godt. Søvnmønsteret er som vanlig, sover kanskje litt lenger dupper enn vanlig. Har rådført meg med mora mi om å ta henne med til lege, men mor sier at de ikke gjør noe likevel. På den annen side leser jeg rett som det er om barn som er lagt inn på sykehus pga rs-virus. (Vet ikke om hun har viruset da) Har bestemt meg for å gå til legen på mandag hvis surklinga i brystet vedvarer.

Hvilken behandling har barna deres fått?

Hvordan var tilstanden hos barnet når behandling ble på begynt?

HVor lenge sitter en "vanlig" forkjølelse i hos småbarn?

Tar dere med barna ut når de har lignende tilstand som jeg beskriver? (Har vært inne hele uka, virker som hun syns det er helt greit men jeg begynner å bli brakkesjuk;)

Setter pris på om noen kan svare!

Fortsetter under...

Skrevet

Har samme problemet hær, så venter på svar:)

Skrevet

Jeg har ingen er erfaring med rs-virus, men gutten min (4 mnd) var forkjølet for ca 1 mnd siden. Han var slik du beskriver; surklete, snørrete, og hostet en del. Ingen feber. Han var sånn i litt over en uke. Jeg holdt ham inne hele uken, dvs ingen soving ute eller trilleturer. Bare en snartur eller to i butikken med bil.

Ringte selvsagt (overnervøs mor) til legen. Legen var opptatt av om han sov godt, noe han gjorde. Hun sa at dersom det er bekymringsverdige problemer med luftveiene til småttiser, så sliter de som regel med å sove pga hoste osv.... Og ellers var det jo relevant at han var blid og fornøyd og ikke hadde feber.Gutten min hostet noe på natten, men søvnen var slik den pleide....

Skrevet

Tusen takk Lillepusen, snuppelure hadde nedsatt søvnkvalitet de to første nettene, men har sovet greit etter det. Avventer litt itl da. (Men ønsker gjerne flere innspill!)

Skrevet

Jeg har mye erfaring med RS-virus (RSV). Det er et forkjølelsesvirus som veldig mange andre virus barn blir smittet med. Det som kan være typisk med RSV infeksjoner er at det blir mer slimdannelse enn av andre virus og de minste barna og premature får problemer med å hoste det opp og de blir slitne. Det viktigste er å følge med på allmenntilstanden, og at snuppa får i seg nok melk, feks legge ofte til brystet om hun ikke klarer like mye om gangen som når hun er frisk. Hvordan er det med hoste? klarer hun å hoste godt, eller virker det som om hun sliter? Hvis hun er "vanlig" syk spiller det ingen rolle om hun har RS eller annet virus, da må kroppen bare få jobbe med det. Syns du hun er slapp og har tørre bleier (mer enn ei tørr bleie da), eller du er i tvil, er det best å stikke til lege, så har man en som kan vurdere objektivt!

God bedring til lillemor!

Ps, jeg nynner "frøken freken" sangen hver gang jeg leser nicket ditt! Mannen min blir sprø, sier han, he he.

Skrevet

Beklager til mannen din ;) Fra nå av syns jeg du skal nynne den der "jag trodde ânglerna fanns" til mannen din hver gang du ser nicket mitt, så skal du se at han trygler etter Frøken Freken;)

Det virker stort sett som hun får hostet greit, men de første to dagene og en gang i dag har hun hostet slik at hun har brekt seg rett etter måltid, og det virker som nesten hele måltidet kom opp igjen.

Bleiene er ikke tørre. Æsj så vanskelig med alt som må vurderes, liker best fasitsvar jeg. Får nok ta meg en tur til legen mandag.

Takk for hjelpen

Annonse

Skrevet

Dette hjelper sikkert ikke i det hele tatt, men jeg var hos legen forrige mandag. Helt uberettighet, da jeg hadde bestilt timen to uker tidligere fordi han var litt snørrete en dag og det var den eneste timen han kunne få. Selvsagt var han frisk som en frisk, men siden jeg hater å kaste bort penger og hadde glemt å avbestille så gikk vi på skrytebesøk i stedet. Legen min sa da at man bør kun bekymre seg hvis de har dårlig blikk kontakt med deg, og generelt nedsatt almenntilstand. Altså, at du merker at hun er slapp og åpenbart pjusk, drikker dårlig og sover altfor mye. Og ved høy feber selvsagt. Men dette var mer en pekepinn under en lett forkjølelse og hvorvidt man burde ta de til legen ved disse symptomene.

Hjalp det? Nei, ikke det nei...

Skrevet

Hei! (Dette ble superlangt...)

For to år siden omtrent på datoen hadde vi rs i huset. Eldstemann var 2 år og var forkjølet, slimet og hostet mye. Minstemann var 6 mnd (skulle vært 3 1/2, prematur) ble smittet. Fikk snørr, slim og hoste. Jeg fullammet han og han ba om mat, hadde ikke helt tørre bleier. Humøret var stort sett på topp.

Etter mange uker pp nyfødtintensiv og god info ved hjemreise viste jeg at jeg skulle se etter pustebesvær. når babyen lå på stellebordet så vi etter om han fikk"nedsenkninger" mellom mage og ribbbein når han pustet eller en nedsenkning i halsen når han pustet. Etter et par dager som han hadde vært forkjløet så jeg innsenkninger under ribbenene og dro på legevakten (fredag). Legen ville ikke høre, gutten var jo så blid, våken og siden han tok puppen brydde han seg ikke om det jeg mente var pustebesvær. "bare litt surklete i brystet, det blir de små", var svaret jeg fikk. Søndag var han ikke blitt hverken bedre eller værre, vi dro til legevakten igjen. En annen lege, samme svar. Mandag ringte jeg nyfødtintensiven og ba om råd. Legen der tok kontakt med barneavd og vi fikk komme inn dit til sjekk. Noe av det første barnelegen kommenterte var innsenkningene og oksygenopptaket ble sjekket 85% bare. Da fikk han sitte med en maske med en gang for ¨å få slimløsende medisin. Det viste seg at han nesten ikke spiste noe av puppen heller... Vi ble lagt inn på isolasjon og lå inne i 5 dager. Gutten fikk inhalasjoner først hver 2. time og da vi dro hjem hver 4 time (medisiner med hjem).

Så se etter pustebesvær! De fleste leger mener man kan se det på hudfargen tilbaby, men det syntes ikke på vår. Se etter innsenkninger. Ta også kontakt ved mye natthosting. Dette er mine rådQ

God bedring!

Skrevet

Hei!

Min sønn hadde også RS viruset. Han var bare 6 uker da han ble lagt inn på sykehuset. Han ville ikke spise, gikk over 10 timer i mellom, og han var veldig surklete, og man så veldig godt "nedsenkningen" mellom mage og ribbein og i halsgropen. Jeg var også på legevakten kvelden i forveien med sønnen min, fordi han var så surklete. Han spiste da med en 5-6 timer i mellom og sov masse masse. Syntes selv at jeg fikk dårlig øyekontakt. Fikk da beskjed av legen at dette bare var forkjølelse. Legen lyttet ikke på ham og da jeg spurte om det var vanlig at så små barn brukte hjelpemusklaturen så mye. Svarte han ikke. Jeg tok kantakt med fastlege dagen etter og vi ble kjørt rett på sykehuset. Vi ble lagt på isolasjon og gutten fikk inhalasjoner først hver 2. time og da vi dro hjem hver 4 time. Vi fikk også med oss en pustemaskin og medisiner hjem.

Så se etter pustebesvær og hvis du ikke får god kontakt med barnet. De kan også bli litt blå rundt munnen det var sønnen min i hvertfall. Og han hadde veldig store problemer med pustingen.

Skrevet

Jeg får helt noia når jeg leser sånne historier. Jeg hater idiiotleger, hvem skal man ellers stole på enn fagpersonell??

MEN, hva vil det si at de er blå rundt munnen?

Skrevet

Jobber på akuttmottak for barn, så er godt kjent med rs-virus. Nå har det ikke noe å si om det er rs eller ett annet virus da, ikke ulik behandling for rsv enn for andre virus. Man kan bare behandle symptomer. Se etter pustebesvær, veldig magepusting (nå er babyer magepustere fra før av, men du kan se det blir mer enn vanlig), inndragninger på ryggen (ser ribbeina godt ved hvert innpust) samt i halsen kan inndragninger vise seg. Også nesevingespill og skuldrene kan heise seg opp og ned. Babyen vil og puste raskere enn vanlig, og være tydelig slimete i både nese og hals/bryst.

Saltvann og snørrsuger før mat, febernedsettende ved høy feber og ubehag hjelper babyen til å spise. Søvn er viktig, samle krefter. Heve hodeenden på senga ca 10 cm, kjølig luft på rommet (men ikke trekk). Følg med på tiss i bleien, de skal være våte.

Blir du usikker kontakt lege. Behandlingen er mye det jeg skriver her, sørge for drikke, optimalisere pusten (kan få innhalasjoner med adrenalin og saltvann på sykehus og evt hjemme) og ved behov oksygenbehandling samt evt kortison.

Litt snørr og surkling kan godt sitte i ei ukes tid, uten feber er det nok ikke lungebetennelse heller, men er du bekymret ringer du legen og bryr deg ikke om hva andre må mene:)

God bedring!

Skrevet

Uff, ja ikke lett det der når de små er syke:(

Her var lillegutt godt forskjølt i over to uker...Var hos legen bare en gang men burde nok gått en gang til når jeg tenker meg om...Han var to mnd da. Nå er han tre mnd og surkler igjen. Kjedelig det der. Men vet iallfall litt mer hva jeg skal se etter fra svarene over her. Men forferdelig vondt er det uansett når det står på som verst.

Jeg hadde gått til legen om du tenker mye på det. Så får du kanskje litt mer ro. Iallfall om det går over mange dager.

Skrevet

Tusen takk snille og flinke damer! Godt å vite litt mer om hva man skal se etter. Syns det er kjempeskummelt at en del leger tar så lett på det. Det gjør nok også at jeg kan ha vanskelig for å stole på legen, og jeg vet ikke hvor grensa mellom "berettiget bekymret" og "hysterisk" småbarnsmor går. Får følge magefølelsen! Nok en gang - takk!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...