Gå til innhold

Liten klump under øret i halsen på størrelsen av en ert.

Anbefalte innlegg

Hei..

Har en sønn på 1 1/2 år og jeg har lagt merke til at han har en liten klump på siden av halsen på en størrelse av en ert. Da ble jeg beskymret og bestlite time hos fastlegen, men hun hadde ikke noe ledig før 18 feb. Og så lenge kan jeg ikke vente...er veldig beskymret og vil vite noe om det nå. Er det noen som vet noe om dette eller har oppdaget noe av det samme på barna sine?

Eventuelt en annen måte undersøkelse enn å vente på fastlegen?

Håper noen kan gi meg et svar på dette:o(

Fortsetter under...

Hei!

Har oppdaget det på sønnen min også, men på senefeste bak i nakken. Legen mente at det var en talg kjærtel og at den ville forsvinne av seg selv. Han er 19mnd.

Har også hørt om andre som har hatt fett kuler bak øre..

Hei.

Vet du at jeg var akurat hos fastlegen vår med sønnen min på samme alder. Han har hatt 3-4 ganske store klumper på hver side av halsen og var ganske bekymret.

Jeg fikk svar at det er helt vanlig og at det er veldig mange småbarnemødre som bekymrer seg for det samme. Han mente at så lenge de er beveglige og ikke vokser så er det lymfeknuter og det er helt normalt på små barn.

De kan også variere veldig i størrelse.

Av og til kan jeg se klumpene på halsen hans uten å kjenne etter.

De kjennes ofte bedre på slanke barn.

Kan jo kansje være det samme med ditt barn?

Hei! Dette er etter all sannsynlighet en lymfekjertel. Det er ikke farlig i det hele tatt, det betyr bare at han antagelig har en liten infeksjon et eller annet sted. Lymfekjertlene hovner opp når kroppen bekjemper infeksjoner, det er helt normalt. Det trenger faktisk ikke være annet enn f.eks at han holder på å få en tann eller er litte grann forkjølet.

Hvordan er han i formen? Snørr? Hoste?

Du kan kjenne etter på resten av halsen, i lysken og under armene om han har noen andre lymfekjertler som er hovne. Hvis det kun er den ene så ville jeg gjettet på at han er på vei til å få en jeksel på den samme siden som lymfekjertelen er hove. Ta en titt i munnen hans.

Det kan også komme av ting som at man f.eks har bitt seg i tungen eller har et lite sår.

Hvis han virker å være i fin form, leker, spiser og drikker etc så synes jeg du kan ta det med ro og vente på legetimen 18.feb. Men hvis du er veldig bekymret eller hvis han virker syk eller slapp på annen måte så bør du ringe og si at du er bekymret og be om å få time tidligere.

Hilsen en som er legesekretær og mamma

Tusen takk alle sammen, var veldig bekymret. Det å vite noe av dette fikk meg til å roe meg ned. Jeg kjente den kulen når han bare var noen mnd. men jeg tenkte ikke noe mer ang det da, for jeg tenkte at det var sikkert bare en klump som vil forsvinne etterhvert, men for noen dager siden så skulle jeg bare kjenne på han og da var den fortsatt der, det gjorde meg bekymret om at den var der enda. Formen hans er veldig fin og han er veldig sprek, frisk, og han har ikke flere klumper enn den ene på halsen. Og han spiser veldig bra. Han har hatt litt snørr i det siste, men veldig frisk ellers.

Tusen takk allesammen:o)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...