Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En singel Storkvenninne med barn har fått innkalling til møte på trygdekontoret siden det ikke er oppgitt far på fødselsattesten. Hva er dette? Forventer de at vi skal dokumentere at det ikke er noen far? Isåfall hvordan? Har dere andre opplevd dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja d har jeg. Fikk innkallelse fra NAV 2 uker etter at jr. ble født ang. farskapssak. Fulgte ut et skjema (55-00.15?) sammen med saksbehandler. Måtte ikke på noen måte dokumentere (i form av bekreftelse fra klinikk at insem. med donorsæd er gjennomført) at jr. var "donorbarn", men la heller ikke skjul på at han var d. Man må henlegge farskapssaken for å få bidragsforskudd ettersom jeg forsto. Jeg fikk brev fra NAV om at det var en mnd. behandlingstid vedrørende bidragsforskudd. Etter 6mnd. har jeg ennå ikke mottatt bidragsforskudd. Hvorpå jeg purrer! Jada jeg er en tålmodig sjel! Får dermed beskjed at jeg må samtykke at farskapssaken henlegges, hvilket jeg allerede har gjort i skjema 55-00.15!! NAV i et nøtteskall... Andre som har opplevd lignende?

Skrevet

Hmm..trodde jeg hadde satt meg veldig godt inn i alt jeg nå, men jeg visste ikke at jeg ville bli kalt inn til NAV etter fødsel, og jeg visste i hvertfall ikke at jeg kan få bidragsforskudd. Er det virkelig mulig uten kjent far?? Det gjør ikke meg noe å få en 1000 lapp ekstra altså..

Skrevet

Retten til forskudd faller bort dersom inntekten din overstiger 320 ganger full forskuddssats.

Det kan utbetales fullt forskudd uten behovsprøving dersom:

• farskapet til barnet ikke er fastsatt

• barnet er adoptert og du er enslig adoptant

• hvis den andre av foreldrene er død og barnet ikke har rett til barnepensjon

• barnet bor alene eller sammen med en annen enn foreldrene

http://www.nav.no/page?id=341

fult forskudd er på 1320 kr.

nav er pliktig til å forsøke og finne ut hvem faren til barnet er. det står klart i loverket. derfor blir man kaldt inn til samtalle for at nav skal ha sitt på det rene. men om dere sier at dere ikke vet hvem far er, eller at barnet er et donor barn, eller at dere ikke vil oppgi det, så kan ingen tvinge dere. men om en eller rannen mann kommer og påstår at det er hans barn så vil nav kreve dna test av barnet.

Skrevet

dette er normal rutine, og slett ikke farlig. saksbehandleren gikk også gjennom rettigheter og plikter etter et fastsatt skjema, og orienterte om straffansvar ved gale opplysninger (vel, egentlig gjord hun ikke det, men det sto på skjemaet, hun skjønte nok jeg var mer ordentlig enn som så med full jobb og høyere utd.. :-) ) men jeg sa du kan bare si det, jeg vet det.... da ble hun litt lettet, da. det er nok litt ekkelt for dem også, noen ganger, kanskje fått noen sure kommentarer.

ifht stork kan du velge å si du ikke vet. for min egen del hadde jegm ed kvittering for stork, og sa hvordan det var. det beviser så klart ingenting ut over at man har vært på stork (barnet kan jo være en annens allikevel, ikke sant), men det øker jo sannsynligheten for at det stemmer.

rent formelt blir farskapssaken så HENLAGT, og ikke endelig avsluttet. (det blir den aldri så lenge det ikke er oppgitt far).

du har rett på ytelser som andre aleneforsørgere uansett far eller ikke far.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...