Gå til innhold

Hva er "reglene" ift innsett av et eller to egg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde de hadde blitt mye strengere med innsett av to egg, men ser jo stadig noen som ruger på to. Hvordan er dette egentlig? Kan man velge? Er det forskjell på offentlig eller privat? Er det forskjell på hvor mange forsøk man har hatt? Kvalitet?

Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at to egg gir større sjanser jeg da.., men har lest et sted at legene mener at sjansene ikke er så mye større ved innsett av to. Hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har blitt strengere, det er riktig.

Såvidt jeg skjønner, så er det litt større sjanse med to, men ikke mye. Det er nok i utgangspunktet lettere å få satt inn to egg ved private klinikker enn ved offentlige.

Jeg har hatt fire innsettinger ved offentlig klinikk, og har fått inn et egg to ganger og to egg to ganger. Man kan godt si at jo eldre man er og jo flere forsøk man har hatt uten suksess, jo større sannsynlighet er det for at man får satt inn to egg. I tillegg til alder og antall forsøk kommer det også an på hvor mange egg som er gode nok til innsetting og evt frys (ofte ønsker man ikke å fryse ned et egg, så hvis to egg er gode nok til innsetting så får man gjerne begge to inn). Det hender også at et egg er godt nok til innsetting, men ikke til frys (pga den ekstra belastningen ved frysing og tining).

Hovedårsaken til at man setter inn to sjeldnere enn før er risikoen for flerlinggraviditeter, som per definisjon er risikosvangerskap og dermed ikke spesielt ønskelig (sett fra et helsepolitisk ståsted).

Man kan jo nekte å sette inn to hvis det blir foreslått, så da kan man velge - men det var sikkert ikke det du vil frem til :-) Man kan jo gjerne si at man ønsker to, og så vil klinikken gjøre en vurdering ut fra de gjenværende eggene og din situasjon eller "kasus" som de liker å si ;-)

På de offentlige klinikkene funker det nok dårlig å kreve innsetting av to, tror jeg. Privat har man nok mer å gå på.

Skrevet

Jeg er en av de som får satt inn 2 egg. Det er fordi kvaliteten ikke er helt perfekt. Det øker sjansene med 2 egg, men det dobler dem ikke.. Jeg fikk beskjed om at det stort sett er alder som gjør at noen får satt inn 2.

Skrevet

Tror de er litt tilbakeholdne pga at det er vurdert som risikosvangerskap med tvillinger. Tror kvinner under 35 år blir anbefalt å sette inn 1 egg med mindre man har hatt flere forsøk uten suksess, etc. Og de over 35 år 2 egg. Jeg mener å ha fått informasjon om at sannsynligheten for å lykkes med 1 egg er ca 30 %, mens med 2 egg er ca 55 %. Men litt usikker på kildene for dette.

Skrevet

Jeg har fått tilbud om å sette inn to egg begge gangene,dette på offentlig klinikk,og begrunnelsen legen gav,var min alder(er 36).Så dette valget vil nok variere fra klinikk til klinikk..

Skrevet

Jeg får velge om jeg vil sette inn ett eller to, men det er i Sverige da. Vet ikke om reglene er annerledes der...

Skrevet

jeg er forresten 'bare' 27 år da, så det kan jo ikke være pga alder jeg får velge.

Skrevet

Hovedregelen ved offentlig er vel nå ett egg inn på fersk og to egg inn på frys - fordi fryseforsøk har litt dårligere sjanse for å lykkes. MEN så kommer jo alle de tingene som nevnt over her da i tillegg så det vil alltid også være individuellt vurdert. Har man ikke lyktes de to første forsøkene får man også gjerne sette inn 2 på siste.

Skrevet

Hos Nordica (privat i Danmark) foregikk avgjørelsen sånn:

-Så, hvor mange egg vil du ha inn?

-To.

-Godt, så sier vi det!

Og jeg er både yngre enn gjennomsnittet og hadde første IVF uten spesielle ting som skulle redusere mulighetene.

Skrevet

Min erfaring: Under samtalen på Riksen fikk vi klar beskjed om at de bare satte i et, fordi flerlinger ofte kan føre til komplikasjoner. Så første forsøk fikk jeg satt i ett, og to i fryseren. Ved fryseforsøket, ble begge satt inn. Uten at de eller jeg spurte. "Da setter vi inn begge to vi" sa de. Ved forsøk nr to, var det bare to det gikk ordentlig bra med, så da sa de det samme, og satte inn to. Jeg er nå snart i uke 33 med et barn i magen.

Skrevet

hmm.. merkelige greier altså.. Vårt første forsøk gav to greie embryo, og de spurte ikke, bare sa ifra at de satte inn to. Gikk i vasken. Andre forsøk gav to perfekte og jeg fikk selv velge,jeg valgte to. Fikk også to på frys. Nå er jeg 14 uker på vei med tvillinger. Var 25 år da, og ikke noe galt med meg eller kvaliteten, bare problemer med å få ut sperm... Dette var på Riksen, så jeg oppfattet de som veldig "løsslupne" med eggene.. Men når vi var på ul kontroll der i uke 8 og de oppdaget to, var ikke legen fornøyd.. (en annen lege enn den som tok avgjørelsen om å sette inn to..)

Skrevet

Oh my GOD! Er det sant,var legen negativ på ultralyden deres pga at det var tvillinger der?? Greit,mer komplikasjoner kan det bli,osv,men man bør vel være proff og ikke vise sånne tanker til de gravide!?! Hørtes ikke så hyggelig ut..:/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...