Gå til innhold

Jenta mi vil ikke ha noe særlig mme lenger - 9 mnd gammel.

Anbefalte innlegg

Den siste uka har jenten min vært syk og hun har spist veldig dårlig. De to siste dagene har matinntaket tatt seg opp - men nå vil hun plutselig ikke ha flaske med mme lengre. I dag har hun drukket kun 150 ml med morsmelkerstatning, men har spist normalt til måltidene ellers.Hun bare skriker når hun ser flaska og snur seg vekk. Har gitt litt vann(liker det ikke) og en hel del eplejuice fra kopp idag.

Lurer på hvor lenge de MÅ ha mme og hvor mye???

Fortsetter under...

Når min sønn var på den alderen spiste han brødmat/grøt og middager, fikk vann til middag, mme til brød/grøt. Når han nærmet seg 10 mnd ville han ikke lenger ha mme, og da gikk vi over til kumelk. Får hun varm mme? sønnen min fikk kald mme før han gikk over til vanlig melk.

Det står overalt at man helst ikke skal gi kumelk før de er rundt et år, men det er bare en gylden regel. HS sa at det var ikke noe problem med å begynne tidligere. så kanskje datra di er klar for kumelk?:)

du kan prøve å blande 50/50 kumelk og mme for å få en mykere overgang. mange barn reagerer på kumelk i begynnelsen, i form av mageproblemer.

Her vil heller ikke snuppa ha mme på dagen lenger hun drikke 200 ml på morgenen og ca 100 ml før hun legger seg.

Men nå trenger di ikke mer en 5-6 dl om dagen og det er også med vann eller mme i grøten.

Minsten min er bare 6 1/2 måned og hun er også lei av mme.. Jeg ammet frem til 6 mndr (hun har fått litt mme før jeg sluttet også, f.eks. når jeg har vert på trening, eller hun har hatt barnevakt av andre grunner). og så har jeg sluttet. Hun spiser godt (tre måltider fast føde om dagen) av vanlig mat, men hun spiser kanskje 120-30 ml om morningen og så vil hun ikke ha mme igjen før i fire-femtiden og da gjerne bare rundt 120-130 da også.. Er litt bekymret for at hun får i seg for lite væske jeg..men hun drikker litt vann og innimellom får hun smake eplejuice.

min er straks 9 mnd, ble syk rett etter jul og i den perioden ville han ikke ha mme. Synes han ble tettere av det også. Men nå, som han er frisk går det ned igjen. Hs sa at de burde få litt mme fram til 1 år pga det er hovedkilden til jernopptak og sånn... lykke til!!

Jeg tror det er slik som du sier guri-malla, at det er fordi hun har vært syk. Det begynner å normalisere seg nå nemlig:) Men jeg skal nok fortsette å gi bare vann/juice som drikke til maten midt på dagen allikevel. De trenger vel ikke mme til hvert eneste måltid lengre...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...