beggeto Skrevet 23. januar 2009 #1 Skrevet 23. januar 2009 Jenta mi er snart 14 mnd. Jeg begynte i ny jobb etter permisjonen, to mnd siden. Har inntrykk av at det forventes mye overtidsjobbing og vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til det. Har jobba mye ekstra (ca 10 timer totalt) denne uka. Heldigivs har jeg en fleksibel jobb og kan jobbe litt hjemme etter at snuppa har lagt seg. Men syns det er ganske pyton likevel. I går var jeg på jobb til halv ni og da jeg kom hjem fikk jeg vite at hun hadde begynt å gå den dagen. Syns det var helt feil at jeg hadde vært på jobb og ikke fått sett henne før leggetid. Håper det ikke blir sånn ofte, men veit ikke helt hvordan jeg kan "nekte". Andre som jobber litt eller mye overtid? Hvordan er det?
MathildeC Skrevet 23. januar 2009 #2 Skrevet 23. januar 2009 Jeg innbildte meg at det var helt akseptabelt å ikke jobbe overtid når man er småbarnsmor, men det er kanskje ikke det overalt? Jeg begynte i ny jobb 1. des og har ikke jobbet en eneste time overtid.. Jeg vil rett og slett ikke gjøre det. Har alltid jobbet masse overtid i alle jobber jeg har hatt, men disse årene her vil jeg ikke. Kanskje du kan ta det opp med sjefen? Få vite litt mer om forventninger, kanskje du tror de forlanger mer enn de gjør? Uten at jeg vet bransjen du er i da. Er nok veldig forskjellig fra sted til sted, jeg jobber i regnskap men selv nå i årsoppgjøret har det ikke blitt overtid.
beggeto Skrevet 23. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 23. januar 2009 tja, hva med småbarnsfedre da? Prinsippielt så syns jeg at hvis småbarnsmødre skal være fritatt for overtid, så skal småbarnsfedre være det også. Problemet mitt er kanskje at det ble omsnakket på intervju. Sjefen spurte om mine muligheter for å jobbe ekstra og jeg sa at jeg ikke er intr å jobbe "jevnt overtid", men at jeg kan ta litt ekstra når det er "spesielle ting". Dessuten har jeg ikke overtidsbetalt og jeg brukte dette i lønnsforhandling. Fikk en høyere lønn enn de først tilbydde fordi det også skal omfatte overtid. Så føler kanskje at jeg har solgt meg litt for mye. Hadde jo ikke annet jobbalternativ... Men nå syns jeg det er dritt å jobbe overtid....
MathildeC Skrevet 24. januar 2009 #4 Skrevet 24. januar 2009 Åja, da skjønner jeg dilemmaet ditt. Men likevel burde det kunne diskuteres med dine overordnede dersom du nå jobber jevnt overtid. F.eks kan du jo argumentere at du trenger en viss forutsigbarhet, så det er å foretrekke hvis du vet sånn cirka når det blir overtid (f.eks i regnskap: Kan jobbe overtid første uka i den nye mnd e.l). Er forsåvidt enig i at det også gjelder småbarnsfedre, var bare ikke helt gjennomtenkt svar :-). Mannen min pleide å jobbe masse overtid (vi gjorde det begge to), men nå er det bare i spesielle situasjoner. Vi bytter nemlig på å hente og bringe til bh hver dag, så leverer han om morgenen går jeg konsekvent fra jobb kl 15 (begynner 7) og omvendt. Arbeidsgiverne våre er blitt vant til dette. Om jeg mister jobben dersom finanskrisen forverres og merkes mer i oljebransjen, se det er en annen sak, he he.
kitty08 Skrevet 24. januar 2009 #5 Skrevet 24. januar 2009 Ganske fiffig dette med aa ha smaa barn. Hos oss er det ogsaa mye overtidsjobbing, men etter at jeg kom tilbake fra permisjon suser jeg avgaarde kl 15 hver dag uten at noen ser stygt paa meg i det hele tatt (begynner 7). Hadde aaaaaldri gjort det foer barn ;-). Men det blir nok mer etterhvert, men jeg har ogsaa foelelse for at det er svaert stor forstaaelse for smaabarnsforeldres behov i dette landet (heldigvis). Og det hjelper selvsagt om man har en sjef med barn ... Men det er ogsaa litt annerledes naar man er i ny jobb og har forhandlet seg til "overtidsloenn" ... Jeg ville nok bitt tenna sammen en stund, og saa bedt om en samtale og avklare overtidsjobbingen. Det er uansett enklere naar man har vaert i jobben en stund og "bevist" at man en en god arbeidstaker ;-) Spesielt i disse tider. Lykke til!! Skjoenner det er baade kjipt og slitsomt!
May-juli07+mai09 Skrevet 24. januar 2009 #6 Skrevet 24. januar 2009 jobber aldri overtid, bare engang i blandt hvis noen er ske, men aldri etter kl 17.00 Men det er i mitt yrke, det forventes nok at man jobber overtid i mange andre yrker... så da må man vel enten lage en avtale, akseptere det eller skifte jobb!!!
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2009 #7 Skrevet 24. januar 2009 Jobber ikke overtid, sa ifra om at jeg MÅ dra 15:30 (arb. dagen er fra 8:00-15:30) hvis jeg reiser seinere rekker jeg ikke å hente ungen min i bhg, og da må de som jobber i bhg jobbe overtid (noe hverken de eller jeg vil at de skal)
trulletrollemor Skrevet 24. januar 2009 #8 Skrevet 24. januar 2009 Jeg har to små (4 år og 15 mnd), og jeg har i det siste (siden oktober i fjor) jobbet en god del (mye) overtid. Jeg jobber ikke overtid i "barnas tid", men drar tilbake på jobb etter at de har lagt seg eller jobber hjemmefra. Jeg ønsker ikke i utgangspunktet ikke å jobbe mer enn normalarbeidsdag, men har hatt tidsfrister i prosjektet som ikke har vært mulig å nå uten ekstra innsats. Det hadde aldri gått uten en fantastisk ektemann som ikke har hatt det like travelt i samme periode. Hvis begge skulle jobbet så mye så hadde det ikke gått. Jeg satser på at jeg kan roe ned nå snart, og håper den rolige periode kan vare resten av året. Så jeg forventer slett ikke mye overtid fremover.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå