tasah Skrevet 23. januar 2009 #1 Del Skrevet 23. januar 2009 Hei alle sammen Jeg er nå gravid i uke 29 med nr 2, en setebaby akkurat som søsteren var. Han har nok sittet med rumpa ned hele svangerskapet. Med eldstemor fant de ikke ut at hun var i sete før dagen før termin, jordmor var sikker på det var hodet hun kjente helt til hun skulle sjekke om det var modning på gang på siste kontrollen før termin. Da kjente hun at det ikke var et hode hun tok på... Ble ks på termindato, fikk aldri valget mellom det og setefødsel og i alt oppstyret som ble fikk jeg heller ingen forklaring på at denne avgjørelsen ble tatt uten at noen spurte hva jeg ønsket. Uanset, hadde en flott opplevelse med ks. Etter en uke ble vi sendt på ultralydsjekk av hoftene, jenta hadde hoftedysplasi fordi hun hadde sittet i seteleie hele svangerskapet og måtte ha Frejkas pute i 4 måneder. På grunn av at de ikke oppdaget seteleie forrige gang skulle jeg få tett oppfølging i dette svangerskapet. Jordmor, forøvrig samme jordmor som forrige gang, mente også denne gangen at baby låg riktig vei med hodet ned. Var på 3D ul i uke 26 og den viste en liten gutt i seteleie, noe jeg da selv har hatt mistanke om siden jeg begynte å kjenne spark, siden sparkene er akkurat på samme måte som de var med søsteren. De ligger i nøyaktig samme stilling med hodet oppe til høyre, ryggen nedover langs min høyreside og beina foran nesetippen. Var på kontroll for et par dager siden fordi ordinær ul i uke 18 viste lavtliggende morkake, morkaken var fin, men siden det var seteleie fikk jeg time til ny ul i uke 36. Spurte gynekologen hva som ville skje om det fremdeles er seteleie da og da var svaret kontant: Da gjennomfører vi en ytre snuing... Altså ikke mye diskusjon der, det er det de gjør på det sykehuset jeg hører til... Må si jeg er meeeget skeptisk til snuing, spesielt med tanke på at det ofte ikke lykkes og er en stor påkjenning, spesielt for babyen. I og med at han ligger akkurat som søsteren så kan det jo kanskje være noe med formen på livmoren min som gjør at de legger seg slik?? I tillegg er jeg bekymret for at om han også har hoftefeil pga seteleie så vil det være ubehagelig for han å bli snudd til hodeleie fordi hoftefeilen innebærer at de ikke utvikler hofteskål pga liten bevegelighet i hofteleddet når beina ligger utstrakt som de gjør nå. Søsteren hadde tydelig ubehag ved amming når hun lå på den sida hvor hoftefeilen hennes var. Er også veldig skeptisk til setefødsel, det er et lite sykehus jeg hører til og jeg tror ikke de har så mange setefødsler i løpet av et år. Ønsker ikke å oppleve et hasteks... Tja, hvor vil jeg hen, ble langt dette Muligens høre at ingen kan tvinge meg til verken snuing eller setefødsel?? Skal ha en lenger samtale med jordmor om dette, skal prøve å få en time neste uke, kjenner at panikken og ubehaget fort kommer når jeg tenker på dette. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139507830-mange-tanker-rundt-seteleie/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klar for nr 2 Skrevet 23. januar 2009 #2 Del Skrevet 23. januar 2009 Da er vi to med mange tanker rundt dette....! Eller tre- inkl mannen min(: Her er jeg gravid med førstemann, og frøkna har ligget med rompa ned siden juletider. (men har egentlig aldri kjent spark oppover, så er jo ikke umulig hun har ligget sånn lenger. Er 34 uker i dag. Vet hun fortsatt kan snu seg, men ettersom ukene går blir jo sjangsene mindre. Er og veldig i tvil på valgene vi muligens står ovenfor. Vending tror jeg vi har så og si bestemt oss for å ikke gjøre. Siden det er 50% det lykkes for, men ikke minst pga farene med morkakeløsning og haste ks der og da. Vi tenker enten setefødsel eller planlagt ks. Vi har ikke vært til samtale på sylehuset om noe ennå, så må jo få de profesjonelles synspunkter på alt også. Men synes det er greit å forberede seg før den tid, siden sykehuset gjerne ønsker å prøve vending samt setefødsel foran ks.. Greit å ha noen argumenter/ spm(: Uansett, jeg vil sterkt gå ut fra at ingen kan tvinge deg til verken vending eller setefødsel. De kan nok bestemme uten deg at det blir planlagt ks- men da er jo grunnen klar. Skjønner deg veldig godt når du sier panikken og ubehaget kommer når du tenker på dette!! Blir noen spennende uker fremover.. Håper babyene finner det for godt å snu seg snart og plante hodet i bekkenet(: Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139507830-mange-tanker-rundt-seteleie/#findComment-139507930 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tasah Skrevet 25. januar 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 25. januar 2009 Ja vi får håpe de tar til fornuft og legger seg rette veien Har en bekymret pappa her også, han vet liksom ikke hva han skal si og gjøre, men det hjelper jo at han støtter meg og forstår hva jeg tenker. Vi har heller ikke vært til samtale, de vil vel vente til etter ul i uke 36 tror jeg, men personlig syns jeg det er for sent å begynne å snakke da, så jeg vil bestille ekstra time hos jordmor. Er vel sykehusets ønske å prøve å snu evt. setefødsel ja, men jeg syns mors (og fars) følelser må telle også, men regner med de ikke er helt uten forståelse Må si jeg beundrer mange her inne (har lest gjennom en del innlegg) som tar setefødsel på strak arm, skulle ønsker jeg kunne tenke slik også. Lykke til til deg, du er jo kommet litt lenger enn meg, du får holde meg oppdatert Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139507830-mange-tanker-rundt-seteleie/#findComment-139517748 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klar for nr 2 Skrevet 26. januar 2009 #4 Del Skrevet 26. januar 2009 Var hos jordmor i dag og fikk bekreftet at baken ligger å presser litt på skambenet- vet ikke helt om babyen begynner å synke ned i bekkenet eller hva. Men hun ligger fortsatt feil vei hvertfall!! Jordmor sa at etter uke 36 begynnte de å bli obs om baken lå ned, men at vi ikke skulle på sykehuset til samtale/ måling før uke 38. I seneste laget synes jeg, men sist sa jordmor at om fødselen skulle starte før rakk de fint å måle bekken da også. Skal føde på UNN i Tromsø, så kan jo være litt forskjell fra sted til sted når en skal inn til samtale/ måling. Hadde en utrolig koselig jordmorstudent i dag. Vi snakket vi litt om setefødsel. Vi kom også inn på vending, og hun mente det var noe vi ikke måtte avskrive. Alt skjer veldig kontrollert. Vi får se hva legene på UNN sier, men som hun sa så er det vi som bestemmer og det må føles greit for oss. Er fortsatt skeptisk, men legene skal få tale sin sak(: Synes også dere gjør lurt i å begynne å tenke på dette såpass lang tid i forveien. Tror vi var rundt uke 30 når vi fikk vite hun hadde snudd seg. Selvfølgelig er det gode muligheter for at babyen deres snur seg, men som jeg tenker er det greit å forberede seg- så kan man heller bli positivt overrasket(: Er nå 34+3 og har brukt disse ukene på å lese her og søke en del på nettet- og ikke minst bare tenkt en del på mulige utfall! Skulle vi begynne å tenke på dette i uke 38 hadde vi absolutt ikke vært like forberedt på det som muligens kan skje fremover, og ikke minst valgene vi må ta. Så få time hos jordmor, og ta mannen med deg(: Skal holde deg oppdatert(: Du må gjerne holde meg oppdatert om du får noen profesjonnelles synspunkter på vending.. Og lurer du på noe er det bare å spørre. Bytter nick nå til håpefull- høygravid, kun 40 dager til termin i morgen(o: Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139507830-mange-tanker-rundt-seteleie/#findComment-139526957 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tasah Skrevet 29. januar 2009 Forfatter #5 Del Skrevet 29. januar 2009 Hadde samtale med jordmor i dag, hun beroliget meg med at på "mitt" sykehus blir ingen tvunget til setefødsel. Ligger babyen i sete får man alltid velge selv. Hun sa at i mitt tilfelle kunne jeg gi beskjed på ul i uke 36 om at jeg ikke ønsket setefødsel og da blir det registrert i papirene mine. Kommer jeg da inn med fødsel i gang blir det ks uansett hvor langt fødselen har kommet. Ble veldig beroliget av det Vi snakket også gjennom hva som skjer ved snuing og etter at hun beskrev det for meg høres det ikke så skremmende ut lenger. Har nå den innstillingen at det kan være forsøket verdt, spesielt med tanke på at om man har tatt 2 ks får man ikke sjansen til å føde vaginalt, da må man ha ks uansett (det var i alle fall praksis her). Under snuingen blir babyen konstant overvåket med ctg og jeg kan når som helst si fra om at nå er det nok, da stopper de. De tar alltid blodprøver og lignende før de prøver å snu, sånn at alt er klart i tilfelle noe skal skje. Ble også fortalt at de prøver en gang og er det ikke bevegelse så gir de seg med en gang, samme med om snuingen er vellykket og babyen snur seg tilbake til seteleie, da prøver de ikke flere ganger. Gjorde godt å få snakket om det, tror jeg skal få sove litt bedre nå fremover Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139507830-mange-tanker-rundt-seteleie/#findComment-139545586 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klar for nr 2 Skrevet 30. januar 2009 #6 Del Skrevet 30. januar 2009 Så bra du fikk time hos jordmor og fikk mer info! Kan tenke meg du føler en lettelse nå ja(: Her i gården har vi også endret litt mening mtp snuing. Om hun ikke snur seg snart er det nok ikke umulig at legene skal få prøve om de mener det er forsvarlig. Men det blir på mine premisser!(: Vi får bare håpe babyene snur seg her da, så vi slipper å ta den avgjørelsen. Jeg går egentlig bare å venter på at tiden skal gå, kunne veldig gjerne tenke meg å vite om det blir vanlig fødsel, setefødsel eller KS. Men ennå noen uker igjen ja.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139507830-mange-tanker-rundt-seteleie/#findComment-139548646 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tasah Skrevet 2. februar 2009 Forfatter #7 Del Skrevet 2. februar 2009 Ja det var godt å få snakke ut Tror vi har havnet på at vi må prøve snuing, men da skal jeg selv si stopp når jeg har fått nok og nå gjennom med mine meninger ja. Men det regner jeg med går fint Det er vel fremdeles noen uker til du skal inn for måling og samtale? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139507830-mange-tanker-rundt-seteleie/#findComment-139566662 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klar for nr 2 Skrevet 3. februar 2009 #8 Del Skrevet 3. februar 2009 Fikk innkalling her om dagen fra en annen avdeling på sykehuset, og for å prøve å få time på begge avd på samme dag (bor 2 t unna sykehuset) ringte jeg fødestuen her i dag. Jordmoren ville jeg skulle komme innom de i dag, så når jeg var der sendte de henvisning til fødeavd(: (: Veldig fornøyd med det!!! Hadde sett for meg å gå i uvisshet i flere uker.. Føden skulle ringe med eller sende brev, og forhåpentligvis får jeg time den 10.02- altså om en uke. Har vært hos en jordmorstudent flere ganger nå, og i dag hadde hun en nyhet. Hun hadde sjekket nærmere ang vending- og sa nå at de ikke prøvde på dette på vårt sykehus. Har jo hørt begge deler, men håper hun har rett- slipper da å ta et valg som vi sliter med å ta. Så nå venter jeg i spenning å høre fra sykehuset, og krysser fingre og tær at vi er til kontroll om en uke på denne tiden(: Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139507830-mange-tanker-rundt-seteleie/#findComment-139573075 Del på andre sider Flere delingsvalg…
enpå3ogenpå1 Skrevet 6. februar 2009 #9 Del Skrevet 6. februar 2009 hei dere. Vil bare svare litt på denne tråden. Jeg fødte sønnen min i seteleie nov-07 og det gikk kjempefint. Alle kriteriene var oppfylt ("lite" barn, stort bekken). Har en tråd lenger ned på siden om selve fødselen hvis dere vil lese den. Det var en drømmefødsel i mine øyne (har bare den bak meg så ingen andre å sammenligne med førøvrig) og den kan jo kanskje være litt beroligende. Det er jo så mye skummelt å lese om i forbindelse med setefødsel. Men tro meg - uansett hvilket sykehus man er på, legene tar ingen sjanser!!!! Jeg prøvde også ytre vending av babyen, men det lyktes ikke. Han hadde sittet i magen i halve svangerskapet (minst) og legen sa til meg før han begynte at jo lenger i seteleie, desto værre å få snudd. Men vi prøvde vel en 5-10 minutter men han ville ikke rikke seg mye. Kanskje ca 10 cm sånn som jeg så det. Det ble hele tiden overvåket, både med hjertelyd og UL. Så jeg følte jeg var i helt trygge hender. Ikke gjorde det så veldig vondt heller. Mest i huden, for de smører jo ikke før de tar tak babyen viste ingen tegn til stress, verken før, under eller etterpå. Men som sagt, for vår del funket det ikke. Det er vel ikke noe hjelp å lese dette for dere, men når jeg gikk på slutten av mitt svangerskap leste jeg alt jeg kom over og ble veldig glad når det ikke var no skremselspropaganda. Ønsker dere ihvertfall lykke til i resten av svangerskapet Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139507830-mange-tanker-rundt-seteleie/#findComment-139593979 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klar for nr 2 Skrevet 10. februar 2009 #10 Del Skrevet 10. februar 2009 Var ikke så lett som jeg trodde å få time på føden nei.. Etter at jordmor sendte henvisning tenkte jeg at nå er dette i boks! Etter mye om og men ble vi skviset inn i timeplanen deres i dag(: Var 2 studenter der, samt en lege/ jordmor. Alle tre var enige om at her lå rompa ned (etter kanskje å ha blitt påvirket av hva jeg trodde???!). Når jordmoren slo på UL'en var overraskelsen stor når hun sier at her ligger hodet langt nedi bekkenet! Det hadde sunket så langt ned, så da kunne det være lett å ta feil. Så nå ligger frøkna akkurat som hun skal, og hodet er tom festet(: Har ingen anelse når hun har snudd seg, var sikker på at vi kom for å prate om KS eller setefødsel.. var liksom ikke noe annet alternativ! Så nå er det bare å forberede seg(: Så, det er fullt mulig når man aner det minst. Får håpe dere er like heldige som oss! Men bra vil det uansett gå...(o: Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139507830-mange-tanker-rundt-seteleie/#findComment-139619331 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tasah Skrevet 12. februar 2009 Forfatter #11 Del Skrevet 12. februar 2009 Oj sann! Det må ha vært litt av en overraskelse!! Men så bra da, nå slipper du å tenke på dette mer Masse lykke til med fødsel Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139507830-mange-tanker-rundt-seteleie/#findComment-139629509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå