Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finn frem telefonkatalogen, velg ut 10 forskjellige fysioterapauter og ta en ringerunde... Ikke verre enn det da...

Vi ble også frarådet BB på barsel, så helsepersonell på den fronten blir også mer og mer opplyst...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og halvparten av legestanden mener at kiropraktikk fortsatt er hokus pokus, og helsepersonell vet lite om mme, så det er så mangt.

Jeg ser at det mange hypoteser fremstilt i det innlegget på tettintill, men det er ingen etter hva jeg kunne se, etter å ha lest raskt igjennom, påvist noen direkte sammenheng mellom akkurat bæring og sensskader. Å sammenligne bruk av BB med skoliose, er mer humoristisk hadde det ikke vært for at dette er løse påstander som ikke har så mye grobunn i sakligheter mener nå jeg. Dette er konklusjoner satt sammen av fagmateriale som i utgangspunktet ikke beviser noen ting, ei heller er direkte forskning på temaet.

Personlig likte jeg sjalet mye bedre, men har ikke klart å få det til MEN, han satt da mye mer urørlig i sjalet enn han gjør i BB, noe denne debatanten påstår er fordelen med bæresjal, nemlig bevegeligheten til barnet i det.

Folk får gjøre som de vil. BB eller ikke.

Skrevet

Jeg bærer min baby i både sjal, mei tai, slynger og bæreseler - dog ikke babybjørn. Jeg trives godt med min ergo sele, der babyen sitte mer "riktig" belastningsmessig, da hun ikke sitter som på et sykkelsete, men får fordelt vekten utover, og har knærne høyere enn rompa. Fysioterapauten jeg har snakket med om dette har vært positiv til denne type bæring da belastningen blir enn annen. Dog er det jo delte meninger om det meste her i verden....

Hva angår forovervendt bæring; jeg har prøvd dette med lillesnupp da hun en liten periode ikke ville sitte mot meg, testet det med elatisk sjal, og det som skjedde var at hun sovnet rimelig raskt. Mye stimuli, og ingen måte å sjerme seg på tenker jeg da. Når hun sitter mot meg kan hun velge å se ut på siden, eller lene hodet litt bakover (hun sitter ikke "gnudd" inntil kroppen min med hodet", eller vende seg innover hvis hun ikke vil ha like mye inntrykk.

Skal man kjøpe nye bæresele ville jeg sett på Ergo, Manduca eller Beco som alternativer også, før man nødvendigvis går for det met tilgjengelige i norske barnebutikker - babybjørn.

Men igjen - hver sin smak.. :)

Skrevet

Mitt tastatur er ikke helt som det skal være - så det mangler noen bokstaver her og der over ser jeg ;)

Skrevet

Okeeeey... Her har det blitt en debatt om BabyBjörn er bra for babyen eller ikke ja! Det er litt hysteri her ja må jeg si..

For det første så bruker man vel ikke disse bæreselene SÅ lenge om gangen, at det kan gjøre noen skade. Hadde skjønt det hvis det var snakk om timesvis, men gjør noen det da? Skal noen bruke det for å bære barnet inntill seg storparten av dagen, så er det godt mulig det er andre bæresjal som er bedre. Ser mer på BB som ei bæremeis for babyer, som man bruker istedet for vogn i noen situasjoner. Jeg brukte den da vi gikk noen korte turer, eller noen gang på butikker.. Gikk aldri med den hjemme f.eks. Det er vel noen som bærer babyene i sjal hjemme, det er en annen type bruk.

Jeg synes jenta mi hadde stor bevegelsesfrihet jeg! Overstimulert?? Nei, herregud.. Av å se folk eller natur? De er jo nyskjerrige av natur og må jo få oppleve noe annet enn å se brystet på mor hele tiden! Er de slitne, vil de nok uttrykke misnøye..

Jeg glemmer ikke hvor begeistret jenta mi ble av å bli bært i BB istedet for å ligge neddi vogna, når hun ennå ikke kunne sitte i vogn. Det ble jo en helt ny verden! Bare gøy!:)

Skrevet

For det første; det er INTENTING galt med å bære barnet sitt, det er kjempebra. Men når det finnes hundrevis av ulike merker og typer bæretøy, så synes eg man skal ta seg tid til å lese litt og finne ut hva som er bra før man begynner å bære mye....#0 min dagen skader nok ingen i BB, men man skal som sagt vere forsiktig med å bruke den mye. Andre typer bæretøy, f eks ergo, manduca, sjal osv kan man bruke så lenge man vil.

Den tråden fra tettinntil sier mye bra om hvorfor BB kan vere skadelig ved for mye bruk, og gir også tips om hvor man kan søke videre. Savner dog den andre tråden fra tettinntil der det var linket direkte til undersøkelser som er gjort (mye tyske blant annet) men den finner eg desverre ikke....Men de ligger jo på nettet, så er man interessert er det bare å søke. Det låg også ute en tråd hvor ei hadde skrevet til BB om hvorfor de solgte selen når den ikke kunne brukes så lenge om gangen, og fikk svar om at de var klar over at den ikke var bra og jobbet med å lage en mer ergonomisk korrekt sele....Det er heller ingen tilfeldighet at hoftelidelser er omtrent ikke-eksisterende i afrikanske land, mens i norge er hofte og rygglidelsen svært utbredt. Man kan selvfølgelig enda ikke bevise at det er BB som gjør det, og det er det selvfølgelig heller ikke, det er nok en kombinasjon av mange ting....men å si at folk IKKE har tatt skade av det, kan man heller ikke gjøre. Man vet rett og slett ikke. (og eg tar ingen sjanser med mitt barn)

Ang overstimulering var det dumt av meg å si det med 6 mnd, siden eg ikke klarer å finne tilbake til der eg har lest det. Men eg er forundret over at så mange blåser av det og sier at babyen liker det osv....Babyer er nye i verden og kan lett bli overstimulert, og ikke alltid klarer de å gi yttrykk for det....Babyen bør ha muligheten til gjemme seg litt bort, visst den trenger det....Det høres kansje "teit" ut at noe så fredelig som natur kan overstimulere en baby, men husk at for babyen er alt dette helt nytt! (uannsett er ikke dette hovedpoenget med BB da, skal man først bære i den så blir det litt det samme liksom....trodde bare dette var noe "alle visste", at babyer lett blir overstimulert, så ble litt overrasket....) Og selvfølgelig skal de få se visst de vil det! Men sitter de framovervendt så har de ikke noe valg...sitter de på ryggen f eks, så har de et valg.

Vi bruker ikke vogn, bare bæretøy, og eg synes det er helt fantastisk. Men eg mener man skal ha litt kunnskaper om dette, (egentlig om alt man utsetter barna sitt for) Kansje er eg hysterisk som leser side opp og side ned med undersøkelser før eg gjør noe i forhold til snuppa mi, men det får vere....Eg tar ikke sjansen på å bruke noe som kan skade henne på en eller annen måte. Om det er bevist eller ikke (men det er det jo...) spiller egentlig ingen rolle for meg, så lenge det er logisk, tydelig og veldig mange mennesker (både vanlige mødre og eksperter) sier at denne selen ikke er bra. Eg velger da heller noe eg VET er helt trygt.

Skrevet

Forresten...må bare gjennta at 30 min i BB om dagen gjør nok ngen skade, det er det utover dette som ikke er anbefalt. Nå vet eg jo ikke hvor mye dere bærer da, men for oss blir 30 min altfor lite.

Dessuten er det jo andre dumme ting...f eks kan BB bare brukes opp til max 12 kg. Hva gjør man etter det da? Mange klarer ikke bære så lenge engang....og babyen blir fort for stor. Det er jo synd å måtte slutte å bere (eller spandere 1000 kr på ny bæresele etterpå) når babyen er 6 mnd f eks....Den er også vondt for ryggen til de som bærer, siden all vekten er på skuldrene. Selv foretrekker iallefall eg bæreseler som har vekten på hoftene mine....Og hva når babyen blir for tung til å ha på magen? Mange ganger er det mer praktisk og lettere å bære på ryggen eller på hoften, f eks når man skal gjøre husarbeid og ungen får tenner og bare skriker når den må ligge på gulvet;) Dessuten synes eg BB er ganske dyr....

Men sikkert grei for de som ikke bærer så mye, og ikke har behov for mer enn 30 min magebæring hver dag!

Skrevet

Det er helt logisk for meg at man velger et alternativ som man vet er trygt, i steden for å kjøpe et produkt man er i tvil om. Bare så det er sagt, liksom. Har ikke noe behov for å stå på barrikadene hverken for eller mot bb. Men jeg er nysjerrig på dette med overstimulans. Hvordan arter det seg? hvordan vil jeg merke på barnet mitt at det er overstimulert?

Skrevet

Jeg har brukt BB siden hun var ca. 1 mnd. Når hun var rundt 4 mnd. begynte vi å bære hunne med ansiktet ut! Hun trivdes med dette :-)

Ser også at du nevner overstimulering... Har ikke opplevd dette med bæring i BB, men heller når jeg kanskje har vært for overivring og koset og pratet med henne for lenge av gangen (fort gjort å bli for oppslukt av babyen, hehe).

Hun kan da bli litt sutrete og trekke seg litt tilbake, vil ikke møte blikket! Da lar jeg henne bare være litt for seg selv, så går det over...

Skrevet

Vi har brukt bb siden tulla var 1 mnd, synes det var bedre å ta på seg bb enn å løfte ut vognen, når man bare skal inn å handle 2-3 ting.

Jeg hadde henne forover når hun var 5 mnd, like før jul. Hun kikket seg rundt, men ble sliten og sutrete etter en stund, så da snudde jeg henne inn igjen. Hun storkoser seg med å sitte å se på ansiktet mitt når vi tusler rundt:)

Hun sovner raskt i bb, legger hodet mot halsgropen min, og koser seg, så hun liker tydelig bb.

Synes ikke den er vond å bære, hun er 9 kg nå:)

Skrevet

Ja, det er vel slik at de blir blir sutrete, "tåler ingenting" før de sutrer osv...Man kan jo risiskere også at babyen ikke gir utrykk for å vere trøtt og ikke sovner fordi det er så mye å se på, får ikke muligheten til å gjemme seg bort å få ro, og da har man plutselig et barn som er overtrøtt, burde ha sovet for lenge siden....Noen ganger merker man kansje ikke noe umiddelbart, barnet kan jo bli stresset, få mindre matlyst, sove dårlig osv visst det blir overstimulert over tid....dette sier eg mer generelt om overstimulering da, ikke nødvendigvis i forbindelse med BB. Antakligvis vil du ikke bære så mye fremovervendt at babyen blir veldig overstimulert, dersom du følger max 30 min anbefalingen. Som oftest gir jo babyen beskjed, sutrer, griner osv og da gjelder det bare å ta h*n alvor og gi h*n litt ro. Men eg ville ikke bært fremovervendt selv, da eg helst vil unngå en stresset baby for alt det er verdt;). Noen babyer koser seg når de sitter slik og reagerer ikke. Eller de reagerer senere ved å bli stresset, trøtte (eller ha problemer med å sove) osv.

Forresten, flott at du spør, FrøkenFreken! Mange som bare blåser det bort, men overstimulering kan vere ganske stressende for både mor og barn....(og det er lett å bli overstimulert når man er helt ny og det er farger, lys og lyder overalt).

Skrevet

Jeg tok et kjapt søk på google og kom frem til en rekke linker. Såvidt jeg kunne se, fant jeg ingenting positivt om BB, mens det snakkes varmt om andre bæretøy.

http://www.google.no/search?q=ergonomisk+riktig+b%C3%A6ring&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a

Som sagt over her, hvis man bruker BB i korte perioder bør det nok gå fint, men f.eks. i mitt tilfelle, bruker jeg ofte sele fremfor vogn når jeg skal på tur og da sitter hun jo mye lenger i selen enn den halve timen som er grensen for hvor lenge man kan sitte i BB. Derfor er det mange som foretrekker andre seler.

En annen ting, som også er nevnt over, Min Manduca og mei tai kan brukes i 3 år fremover og da slipper jeg å kjøpe en dyr bæremeis i tillegg, jeg har jo det jeg trenger, som atpåtil er billigere i innkjøp.

Skrevet

Eg lurer litt på....

Mange sier at babyen liker å bli bært, må få komme opp se, få nærhet osv og det stemmer jo. Bæring er kjempebra! Men hvorfor velger dere BB framfor f eks Manduca (dette er vel den nyeste formsydde selen som selges i norge). Er det fordi dere vil bære fremovervendt? Fordi dere ikke vet om andre alternativ eller det er vanskelig å få tak i (mange seler kan bare på kjøpes på nett f eks?

At babyen har godt av å bli bært er det jo ingen tvil om! Men hvorfor velger dere som dere gjør?

Selv valgte eg sjal fordi eg synes det er greit med flere muligheter, kan bære alle mulige veier og så lenge man vil uten å måtte tenke på om det kan skade barnet. Dessuten synes eg det er det mest behagelig for meg når snuppa er over 12 kg...(snart 2 år). Og eg synes sjal er fiiiint:) Mannen ville heller ha ergo, da det er litt mer maskulint, hehe....(ellers har vi mange 2 rekke bæretøy; slynge til korte turer, onbu når det er varmt, meitai når hun var litt mindre osv...)

(klar over at dette spora helt av, men synes det er interessant å høre! Beklager.....)

Skrevet

Jeg tror det er fordi "alle" har hørt om BB, og de selges nesten overalt, mens andre typer bæreseler stort sett er mest tilgjengelige over nett, og det krever dermed at man setter seg ned og virkelig går inn for å finne dem. Og man må vite at de finnes i utgangspunktet, og det er det kanskje ikke alle som gjør? Dessuten er det en jungel av bæretøy der ute, det er ikke lett! Jeg var helt forvirret da jeg skulle finne ut hva jeg skulle kjøpe - så mange rare navn man aldri har hørt før, så mange merker, hva skal man velge? Sånn sett skjønner jeg godt at mange kjøper en BB, det er jo absolutt det enkleste.

Selv endte jeg opp med to mei taier (gikk amok med VISA-kortet på internett!) og en patapum, og er fornøyd med valgene mine. Begge gir god støtte til rumpe, bein og rygg, og når sønnen min sovner i bæreselen etter kort tid, ta jeg det som et tegn på at han trives godt der og har det behagelig og trygt. Jeg er ikke noe bæreekspert, men man ser jo på BBen at barnet "henger" fra skrittet, mens med f.eks. patapumen får barnet en helt annen støtte for kroppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...