Gå til innhold

Er det så vanskelig å få hjelp fra NAV?!! Noen andre som kan hjelpe?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurte mye på om noen kunne hjelpe med å svare på dette. Rett før jeg mister hår...

De på NAV (ikke d at jeg har så stor tiltro til de) sier jo at du må være en av følgende:

- 100 % student

- 100 % i jobb

- 50% student og 50% i jobb

for om du ska kunne få velge mellom engangsstønaden eller foreldrepenger. Oppfyller du ikke kravene over så får du ikke noen valg og du blir tvunget til å ta engangsstønaden. Tar du engangsstønaden, enten du velger eller om du blir tvunget, så mister mannen retten på foreldrepenger og de 6 ukene med papapermisjon.

Sprs er:

- dersom jeg er 100 % student, uten støtte fra lånekassen kan mannen da få pappapermisjon i 6 uker?

Dersom "ja" på dette spørsmålet, vil det si at siden han jobbe 2 uker og deretter har 4 uker fri, så kan han legge de 6 ukene med pappapermisjon til fri ukene sin og få dette som lønn i stede?

Og dersom jeg er 100 % student får vi da rett på foreldrepenger?

Fortsetter under...

Om du bare er student og ikke har jobbet får du ikke foreldrepenger og pappaen får heller ikke pappermisjon. For å få foreldrepenger må du ha jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd og tjent minst 1/2 G (ca 35 000 kr). For at pappaen skal få pappaperm må du i den perioden ha jobbet i minst 50% stilling. Dersom du ikke fyller kravene til foreldrepenger kan du få engangsstønaden på ca 35 000 kr. Pappaen kan ta ut permisjon (om han har opptjent rett til foreldrepenger) i 29 eller 39 uker men da MÅ du ut i enten 75% jobb eller 100% studier....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...