Gå til innhold

15% av egen kroppsvekt i døgnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anbefalingen er vel at unger skal få i seg rundt 15% av egen kroppsvekt i løpet av døgnet, dette har aldri jenta mi fått til. Denne uka har hun spist uvanlig lite da hun er syk, og jeg syns jeg kan se og kjenne at hun har blitt tynnere.

Normalt ligger hun på 11% av egen kroppsvekt, men nå tipper jeg at hun ligger på 7 - 8%

Noen andre som har regnet ut hvor mye barna spiser?

(flaskebarn)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er hun da? Fra de er 3-4mnd skal det hvertfall ligge på 12%, 5mnd er jeg usikker på, mini (5,5mnd) spiser det han trenger, og fra 6mnd 400-600ml i døgnet.

Han spiser vel600-900ml nå (usikker på %messig denne mnd altså)

Men så lenge hun har 5-6 våte bleier i døgnet og virker fornøyd, er nok alt greit=)

Skrevet

Snuppa mi var hele tiden under 15%, nå er hun 5mnd og ligger rundt 8%.. men som Vannmann-86*med-liten-Emil sier,så lenge hun er fornøyd så er vi fornøyd (selv om jeg begynner å bli litt bekymret). Hun spiser bare mme og derfor skulle spise 700-1000ml og ikke 400-600!

Skrevet

Ja det tenkte jeg ikke på Jurgita&Runa. Emil får 3måltid fast føde, så derfor 400-600ml=)

Skrevet

Jeg har faktisk ikke fulgt noe særlig med på hvor mye han spiser siden han var 2 uker og spiste over 1 liter i døgnet. MEN, han er 2.5 mnd og veier 6.7 så jeg regner med han får i seg nok.

Faktisk så har jeg i dag begynt å føre opp hva han spiser bare for å få en viss oversikt igjen. Han ligger nok på rundt 800 eller 900 i døgnet nå tipper jeg. 7 eller 8 prosent er lite.... Hva med en kaloribombe i noen dager?

Skrevet

Vannmann-86*med-liten-Emil,

har du noen tips hvordan kan man venne snuppa mi til fast føde? :) ho liker ingenting som er ikke flyttende som melk. Når jeg prøver å gi litt grøt eller fruktmos,blir ho såååå sint at ho nekter melk også....så er redd at ho får ikke nokka mat i seg...Bestemt lita pija vi har <3

Skrevet

Men det der med kaloribomber forstår jeg ikke - for det skal jo være så ille for magen om man ikke er helt nøyaktig med oppmålingen - ergo må jo en kaloribombe være helt krise???

(Forøvrig har snuppelure just spist 200 ml i ett måltid, så akkurat nå er jeg ikke så bekymret. Hvis de skal ha 12% fra 3 mnds alder betyr jo det at hun normalt spiser oppmot det hun skal ha - så da er det jo ingenting å gnåle på:) Hun er 4,5 mnd.

Skrevet

... skulle ønske jeg kunne slutte å telle ml og bare være glad når hun er glad. Men hun er jo nesten alltid fornøyd, så nå bekymrer jeg meg for at hun skal være sånn ûberfornøyd jente som ikke sier fra når noe er i veien... og JA - jeg skjønner at jeg nok er helt sprø. Lenger tilbake til mitt gamle rasjonelle jeg!

Skrevet

Kanskje høres spm mitt dum ut,men ka er det kaloribombe???? :S

Kor mye veier din snuppelure Frøken Freken? Artig å sammenligne ;)

Skrevet

kalloribombe betyr å blande ut en større mengde pulver i vannet enn mengden vann skulle tilsi. Slik lurer du babyen til å ta inn mer energi.

Jenta mi veier antakeligvis litt over 6 kg. Siden hun har vært syk denne uka har jeg ikke veid henne. Prøver også å ikke veie så innmari ofte for å ikke bli overfokusert på vekta hennes. Hun er liten og nett, men ikke tynn - dvs nå etter sykedagene syns jeg hun har blitt litt tynn.

Hun veide 5960 den 23.12.

Skrevet

... evt for de som ammer - ha litt mmepulver i morsmelk på flaske...

Skrevet

Min småspiste lille flis på ca 5,1 kg ligger vanligvis på rundt 12-13% av vekta si, og er snart 3,5 mnd.. Men siste halvannen uke har hun vært småsyk etter den dumme tre mnd- vaksina, og spiser nå bare ca 10 %.. Men ser ikke ut til å lide noen åpenbar nød, er vel mest jeg som bekymra mamma som gjerne skulle sett at snuppa fikk litt mer babyfett på den lille kroppen sin..:)

Skrevet

Jurgita&Runa: Hva med middag? Emil var virkelig ikke glad i grøt han heller. Men nå liker han det, selv om han foretrekker middag fremfor noe annet! Må bare forsøke å gi litt hver dag. Eller hva med å begynne med banan? Kan ta en skje og skrape slik at det ikke blir noen klumper.

Og om ingenting funker, så kan du jo prøve velling først? mme/mm med maisgrøt i på flaske var populært her=)

Skrevet

Slik tenkte jeg også Førken freken. Ble veldig oppsatt på ml, men tilslutt gav jeg F... og lot ham spise det han selv ville. Men man blir fort slik når man skal passe på at poden får i seg no/ikke for masse.

Men forøvrig må jeg si meg veldig uenig med hun som foreslo kaloribombe. Man skal jo følge oppmålingen, og verken ha for masse eller for lite i!!

Skrevet

Vår snuppe (4,5mnd) har også de siste ukene gått fra å spise ca 12% til nå ca 6-7% vil jeg tippe. Jeg var hos helsesøster i dag, og hun (snuppa - ikke helsesøster;o) følger kurven sin fint. HS mente at hun skulle få det hun ville ha en 14 dagers tid og så komme og veie igjen og at jeg ikke burde bekymre meg nå. (Vel, går det ned kun 40 ml, så lirker jeg inn det dobbelte altså!) Snuppa er blid og fornøyd, så hun lider nok ingen nød. Men det det med å være rasjonell mor, ja ;o) Går det bra med så "lite" gjør det jo bare vondt verre for meg iallefall å krangle med den flaska.

Noe slo meg - hadde vi ammet så hadde vi ikke tenkt over det på samme måten. Da hadde vi vel bare avfunnet oss med at "er du mett nå ja"...

Virker som om det er flere småspiste i samme alder her, kanskje det er noe med alderen? Snuppa er veldig nysgjerrig og lite konsentrert om mat for tida iallefal. Vi får holde sammen :o)

Skrevet

Er så godt å høre at d er flere som har småspiste babyer...Trodde at d nesten bare var lillesnuppa vår som holdt på sånn og tulla m flaska, men d er d jo åpenbart ikke:) Synes liksom jeg ser så mange kembobabyer på hs når jeg drar dit og veier, og så kommer jeg m lille flisa mi liksom, på størrelse m en nyfødt omtrent..;)

Og d er sant som Idun sier, hadde vi ammet, hadde vi vært lykkelig uvitende om disse milliliterne, og hatt en bekymring mindre hvertfall! Snuppa er jo så blid og fornøyd, og da er hun vel neppe så sulten, de vet jo som regel å si ifra disse småttisene! Sier som jeg pleier når d snakkes om vekt og mat; hvorfor være stor, når man kan være lykkelig som liten..:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...