Youngster*mamma* Skrevet 23. januar 2009 #1 Skrevet 23. januar 2009 Dette er egentlig bare et lite "blås-ut" innlegg. Jeg er bare såååå lut lei svigermor og svigerinner som skal ha noe å si på ALT! Og da mener jeg absolutt alt. Tulla vår sover ingenting om natten, men heeeele dagen, hun har liksom snudd døgnet totalt. Og hver eneste dag kommer svigermor og svigerinner og sier at jeg må prøve å snu døgne. Hva f*** tror di ikke jeg har prøvd på di siste 4 ukene?? De skal i tillegg ha noe å si når det gjelder barnedåpen. Svigermor insisterte å bære tulla siden hun var oppkalt etter henne, og hun mente også at det var hun som bestemte om tulla skulle ha på seg lue siden det var hun som bar. Svigerinnene kommenterer alltid at jeg tar henne opp bare hun lager en liten lyd, eller at hun bør få sitte hele tiden i vippestolen så hun lærer seg til det. Men siden hun bare er 10 uker, syns jeg hun er for liten til å sitte mye i vippestolen. Når jeg sier dette, så fnyser di bare, og hver gang di er på besøk, setter di henne i vippestolen. I tillegg går svigermor og tar henne opp når hun ligger på gulvet og koser seg og pludrer for seg selv, selv om jeg har sagt at hun bare kan få ligge litt i fred. Jeg får konstant komentarer og spørsmål om hun har for lite eller for mye klær. Nyser hun, lurer di på om hun har hatt lite klær på seg og blitt syk. Svigermor blander seg inn i hvor mye og hvordan vi skal kle babyen når vi skal i bilen osv. Jeg blir snart gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal. Når sant skal sies, så bor vi i kjellern hos svigers fordi begge er fortsatt studenter, og nå i finanskrisa får vi ikke tatt opp lån. Håper snart på å komme meg ut her i fra!!! Sånn. Måtte bare få blåse ut litt
Frøken Freken Skrevet 23. januar 2009 #2 Skrevet 23. januar 2009 Hehehe -bra det er så mange besserwissers som kan hjelpe oss med råd og tips! Syns det var litt over the edge at svigermora di selv ba om å få bære i dåpen, det er vel strengt tatt noe foreldre selv bestemmer? Jeg opplevde en gang at søstera mi, som har tre småbarn selv, plutselig kom og tok jenta mi da hun gråt og sa "jeg skal roe henne jeg". Det tok ikke lang tid før hun skjønte at det var småfrekt å antyde at mi tulle heller ville roes av henne enn mamman sin, så hun kom og beklaget etterpå. Og jeg tror henne når hun sier det var godt ment. For det er det som regel, godt ment, samme hvor irriterende det er. Men det går vel an å si fra på en fin måte? Jeg sa til mor min at det var viktig for meg å finne trygghet i morsrollen og ikke være usikker, og for at jeg skulle få det til var det viktig at jeg selv bestemte over jenta mi uten at andre skulle komme med tips og råd. FUnka fint. Skjønner at det kan være vanskelig med svigerforeldre da.
FruBoger fødeklar Skrevet 23. januar 2009 #3 Skrevet 23. januar 2009 signerer på besserwissere... forferdelig irriterende! jeg er bare 22, og svigerinnen m 2 bråkbøtter og svigers virker som om de "lærer" meg opp til tider... ba svigemor passe hodet hennes bedre, og legge henne anderledes.. fikk beskjed om at hun passet på og at ho hadde lagt seg slik selv... 4 uker og null bodycontroll, da faller kroppen med tyngekraften.. litt små spydig og kjappe kommentarer... jeg er overbeskyttende, tar ho opp når ho knirker (resultatet er at ho sjeldent skriker uten grunn!!), gir henne pupp når ho vil og lar henne sove som hun vil... ho er 7 uker... fikk beskjed om å gi henne smokk den første uka, og jeg ville komme igang med ammingen først.. så jeg sa at det skal ho ikke ha... uka etter ga jeg henne det, for ammingen var i orden og ho hadde så fælt sugebehov.. da fikk jeg kommentar på det med engang.. de får komme med gode råd så mye de vil, noen/de fleste flyr rett ut andre øret uansett:P -men irriterende er det! (LES BESTEFORELDREDEBATTEN:P Der er det endel gærne folk) jeg er en ung mor - men en god mor! jeg vet hva ho trenger og når..selv om de har førti barn har de aldri hatt mitt...
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 23. januar 2009 #4 Skrevet 23. januar 2009 Når jeg leser innlegget ser jeg at mye av dette har svigermor sagt til meg og opp gjennom de 11 månedene Jonas har levd. Men jeg har bare latt det (det meste hvertfall) gå ut andre øret.
Gjest Skrevet 23. januar 2009 #5 Skrevet 23. januar 2009 Si: "Takk for råd, men det blir litt mye. Noe må jeg som førstegangsmor får erfare selv. Du husker sikkert hvordan det var da du var førstegangsmor..."
¤¤angelina¤¤ Skrevet 23. januar 2009 #6 Skrevet 23. januar 2009 Ble også litt lei av alle "gode råd" og kommentarer da jeg fikk førstemann. "Skal han spise nå igjen!!, du har jo akkurat ammet jo", "Hver 3. time holder lenge", "Nei vaksiner, DET skal han ikke ha"!!! Men pga at jeg ikke møtte dem så veldig ofte, så lot jeg alt passere. Tror kanskje jeg har fått ganske mange av de samme kommentarene denne gangen også, men det er så DEILIG med 2. mann; bryr meg overhodet ikke! MEN hadde jeg vært sammen med svigermor og svigerinner ofte, hadde jeg nok satt meg ned og tatt en "alvorlig" samtale med dem. Forklart at jeg synes det er slitsomt med alle gode råd, og at jeg må prøve å finne ut av ting selv. Men ville tatt det opp på en fin måte, ikke hevet stemmen. Men det er nå meg, da. Men at hun skal bestemme om barnet skal ha lue? Lua symboliserer et eller annet, og slik jeg har forstått det skal lua være på før hun er døpt og deretter av. Husker ikke hva den symboliserer, men husker at presten prata om dette da vi døpte 1.mann. Lykke til!
Bifrost 2 barn<3 Skrevet 23. januar 2009 #7 Skrevet 23. januar 2009 Huff det hørtes veldig slitsomt ut! Føler virkelig med deg som må bo i kjelleren dems enn så lenge... Jeg har også irritert meg grønn over svigers og dems, i min mening, elendige råd. -Utdatert for lengst, de burde lest litt siden de fikk barn for tredve år siden! Jeg holdt på å bli gal av irritasjon, og bestemte meg for å svare hver gang de kom med noe som overhodet ikke var hold i. -For det aller meste jeg gjør med babyen min har jeg satt meg inn i og lest noe om, slik at jeg kan argumentere for det. Så hver gang svigermor kom med "nei skal du amme nå igjen?!" så svarte jeg ja de skal ha mat når de er sultne! Og når hun spurte når jeg skulle begynne med grøt (babyen var 4uker gammel!), svarte jeg konsekvent ikke før hun er 6mnd gammel. Og når hun overstimulerte ungen med å gå hit og dit og foran tv osv. (med en nyfødt baby), så måtte jeg gang på gang på gang gjenta at babyen trengte ro (og det ble som regel illskriking på kvelden etter dems overstimulering). Ja og en million andre ting. Ut fra det du skrev høres det ut som du leser barnet ditt godt, og jeg er helt enig med deg i det du skrev om vippestol osv. Du får si ifra at det er mamman som kjenner sin unge best, og at de må slutte å blande seg inn. Noen trenger visst at man er direkte (les; mine svigerforeldre også), og da får man bare være det. De ber jo om det ved å være så direkte selv, da får de tåle det igjen. Si at du bestemmer, dersom de er uenige. Ferdig med det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå