Gjest Skrevet 22. januar 2009 #1 Skrevet 22. januar 2009 Har ei jente på 6 uker.. Ammer ca hver 3 time, trodde det var ganske normalt jeg? Fått noen kommentarer på at de syns det er for ofte...
Bedinga Skrevet 23. januar 2009 #2 Skrevet 23. januar 2009 ofte nei langt i fra! Da datteren min var så lita ville hun ha pupp hele tiden, måtte prøve å få henne til å vente halvannen time mellom hvert måltid. Mitt tips er å gjøre det datteren din vil og ikke hva alle andre mener og vil. Vet det er vanskelig....
Mammantiltigerogentil Skrevet 23. januar 2009 #3 Skrevet 23. januar 2009 Sønnen min vil ha pupp bare jeg er i rommet han ;o) Han er kun litt over 2 uker da, og vi prøver oss frem ennå. Men så lenge han er våken vil han helst ha pupp hver 1-2. time! Sover han godt så kan det gå 3-4 timer mellom, men da er det viktig å stå klar med puppen når han våkner ;o) Jeg bryr meg absolutt ingenting om hva andre mener er riktig eller galt: er gutten min sulten, eller trenger en liten påfyller og litt nærkontakt, så får han det
Gla`jenta&lilleSophie Skrevet 23. januar 2009 #4 Skrevet 23. januar 2009 Jenta mi er 7 uker og vi ammer også ca hver 3.time - noen ganger med litt påfyll innimellom på dagen og sjeldnere om natta. Fått masse kommentarer, velmenende råd og "hjelp" - særlig fra svigers om at dette er alt for ofte, blablabla... Hver gang jeg har hørt på de har det endt i hylskriking og 1 stk utrøstelig baby - så nå stoler jeg på meg selv og lar henne få når hun vil ha. Stol på deg selv!
frk-fryd Skrevet 23. januar 2009 #5 Skrevet 23. januar 2009 Ikke bry deg om det da. Har ammet jenta mi hver 3. time fra 2.-3. uke. Av og til oftere hvis hun blir sulten før. Og hvis man leser litteratur fra fagfolk så sier også de at babyer skal ha mat når de er sultne, uansett hvor ofte. Mener å ha sett at det er vanlig med 8-14 ganger i døgnet(?) Gamle kjerringråd er ikke alltid til å stole på...
Gjest Skrevet 23. januar 2009 #6 Skrevet 23. januar 2009 Jeg ammer så ofte som gutten min på 10 uker vil ha mat. Alt fra 1 1/2 timers mellomrom til 6-7timers mellomrom på natten. På dagtid spiser han stort sett med 2 timers mellomrom. Ammer når han våkner etter en lur, og som regel før han sovner før neste lur igjen. (Han er våken 1 1/2 time til 2 timer før han begynner å bli trøtt igjen..) Folk rundt meg, samboer-mamma-svigers-venner m barn, synes det er ofte, og at det holder med 3timers mellomrom. Men jeg tenker at så lenge han er så liten skal han få mat så ofte han vil. Regner med dette går seg til etterhvert som han blir litt større!
Itsrejk Skrevet 23. januar 2009 #7 Skrevet 23. januar 2009 Jeg ammer når gutten er sulten. Når det er sagt prøver jeg å være litt nøye med å ikke anta at all sutring er et signal på sult. Jeg følger litt med på klokka. Hvis det bare er en halvtime siden siste måltid funker det som regel fint med kroppskontakt, kos og smokk. Går mellom to og fire timer mellom måltidene på dagtid (avhengig av om han sover lenge), og rundt to timer mellom måltidene på kveldstid. Om natta kan det gå mye lenger: Han sover stort sett seks-sju timer i ett, og da sovner han i senga si ei stund etter å ha fått kveldsmat (da får han tømme begge brystene skikkelig). Har opplevd at det har gått åtte-ni timer uten mat på natterstid, men jeg vekker av prinsipp ikke gutten for å gi ham mat. Så lenge han sover godt skal han få gjøre det. Så får jeg heller takle litt melkespreng. Småtten er forresten halvannen uke gammel.
shari_z Skrevet 23. januar 2009 #8 Skrevet 23. januar 2009 Hver 3. time når din datter er 6 uker er ganske normal, som de andre sier. Med min eldste datter så ammet hun ca annenhver time i laaaang tid, mange, mange måneder. Nå med babyen, så ammer hun ca hver 3. time, men egentlig får hun mat når hun vil. Det kan gå 8-9 timer om natta, eller bare 4 timer, og om dagtid er alt fra 1-4 timer normalt for henne. Men jeg må passe meg, fordi hun er veldig "snill", og får hun ikke mat når hun sier fra, så slutter hun å gråte og da er det lett for meg å glemme at hun egentlig er sulten. Hun eldste sa klart og høyt fra til hun fikk puppen i munnen, så dette er litt uvant for meg. Ikke hør på hva andre sier - gjør som er riktig for din baby og deg. Lettere sagt enn gjort, men prøv å huske på det når du hører sånne kommentarer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå