Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dattera vår blir fire måneder om et par dager og jeg begynner å tenke på å gi henne en liten smaksprøve med grøt. Det er veldig mange som har sterke meninger om når babyen bør begynne med grøt. Noen er veldig strenge på at man ikke bør begynne før 6 mnd mens andre gir grøt fra 3mnds-alderen. Jenta vår er stor for alderen (ca 7,5 kg) og det føles som om hun ligger ved puppen hele kvelden før hun blir mett og sovner (jeg ammer). Håpet er at hun vil roe seg raskere og kanskje sove bedre på nettene hvis hun får grøt, nå våkner hun for pupp nesten annen hver time hele natta gjenneom, noe som er mye oftere enn tidligere.

Noen som vil utveksle erfaringer til en førstegangs-mamma som synes det er vanskelig å gjøre "alt riktig"..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har en stor gutt, han spiste masse og var alltid sulten rundt 3 mnd alder. Ble gal av å sitte oppe halve natten å amme han, samt at han spiste veldig ofte på dagtid også. Da han var 3,5 måned startet vi med smaksprøver på grøt, og gikk opp til full posjon på 14 dager, og alt ble såå mye bedre! Han sov om natten!! Jippi!!:) Det var tydelig at morsmelken ikke holdt for lille store gutten min. Fra å ammes hver 2-3 time gjennom natten, gikk han rett over til å kun våkne for mat en gang på 12 timer når vi startet med grøt. Gikk kjempefint!:) Jeg ville startet litt om jeg var deg:)

Skrevet

Forresten, gutten vår begynte også å våkne oftere og oftere om natten, det var da vi fant ut at morsmelken ikke holdt lenger.

Skrevet

Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver. Man vil jo så gjerne fullamme til 6 mnd som det er anbefalt. Men så er spørsmålet om man SKAL gjennomføre det for enhver pris?- Du er ikke fornøyd for du får jo ikke sovet særlig godt, og babyen er jo ikke fornøyd siden du må amme så ofte. Selv endte jeg opp med å starte med grøt om morgenen da gutten vår var nøyaktig 4 mnd gammel. Snakket litt med helsesøster om det, og hun mente jeg godt kunne gi både morgen og kveld etterhvert dersom det gikk bra. Og det har gått kjempefint! Vi sover begge mye bedre om natta, og han virker mer fornøyd på dagtid også. Han var, og er, fortsatt stor for alderen, (6 mnd) og får nå 3 måltider pr dag i tillegg til så mye pupp han vil! Jeg var litt bekymret for at han ville foretrekke annen mat fremfor pupp, men han vil ha både og! Er nok behovet for kos også som gjør at han er glad i puppen ;-) Så prøv deg fram. Start med mais- eller risgrøt som er uten gluten. De trenger noen dager/uker på tilvenning også, så du kan jo bare prøve litt. Lykke til!

Skrevet

Min helsesøster anbefalte meg å begynne med grøt fra 4 måneders alder slik at babyen vennes til å spise før det er strengt nødvendig. Tilvenning kan jo ta litt tid for noen. Synes det har blitt litt hysteri rundt det at man helst ikke skal begynne med grøt før 6 måneder. Gi grøt med god samvittighet du! Det hadde jeg gjort. Men vær klar over at det ikke er en selvfølge at babyen sover lengre selv om den får grøt. Min gutt våknet plutselig tidligere en periode etter at vi hadde begynt med grøt. Og en kveld han ikke ville ha grøt, sov han plutselig lenger enn han hadde gjort på lenge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...