Gå til innhold

16 mnd og ganske tynn.... kan jeg gi han H-melk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gitt han extra lett melk hele tiden, men ønsker gjerne å "feite han opp litt". Er det OK å gi H-melk, eller var det en grunn til at han skulle ha ekstra lett??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Melkefettet er så usunt. Det bør han ikke ha. Gi noe annet som har sunt fett i heller, evt tilsett sunt fett i middagen hans.

Skrevet

Ok, hva bør jeg tilsette og hvordan skal jeg tilsette det rent praktisk?

Jeg har av og til laget "smørgraut" til han, dvs melange - grov sammalt hvete - melk. Bør jeg unngå det også?

Skrevet

Olivenolje er vel det sunneste. Hva med å blande det med potet/grønnsaker? Se på innholdsfortegnelsen, umettet fett bør man ha, men ikke så mye mettet.

Skrevet

olje jeg bruker er kaldpresset kokosolje og kaldpresset olivenolje. kan også bruke andre kaldpressete oljer, det er bra! og meierismør. melange ville jeg ikke brukt. og en urt/spire som er med på å øke næringsopptaket er alfalfa spirer! ;)

Skrevet

Så små barn skal ikke ha ekstra lett melk! Spesielt ikke hvis du gir D- vitamindråper eller annet vitamintilskudd, for da får de for mye D- vitamin i seg. Det kan gi forgiftning. Og det er for lite fett i ekstra lett melk for så små barn, de skal minst ha lettmelk.

Og til den andre som svarte: Du er nok ikke oppdatert på forskningen, nå har de funnet ut at melkefett er kjempesunt, og at de som får i seg mye av det, har mindre risiko for hjerteinfarkt osv.

Små barn har godt av H- melk!! Selvfølgelig er det fint å spise olivenolje også, men de færreste barn må feites opp utenom vanlig mat. Men de skal jo ha smør på skiven og sånne ting. Snakk med helsesøster, de kan alt om barns kosthold!

Skrevet

bare for å si det så tror jeg ikke helsesøster kan alt om barns kosthold. det gjelder ihvertfall ikke alle, så der ville jeg vært ganske kritisk...

Skrevet

Jeg har gitt H-melk til Leah helt fra hun begynte å drikke vanlig melk. Leah er også tynn så syns det er greit at hun får litt ekstra fet melk, har snakket med helsesøster om dette og hun syns det var veldig lurt:)

Skrevet

vi har byttet fra lettmelk til h-melk med hell. det var først da kurven begynte å peke oppover etter å ha sunket i noen måneder. i motsetning til hva mange tror er h-melk et utmerket valg til små barn som vokser og som har et høyt energibehov.

Skrevet

Her var det særdeles delte meninger visst! Ble ikke mye klokere....., men spørs kanskje om jeg skal prøve litt med H-melk og se hva som skjer....

Skrevet

Du ser jo ikke hva som skjer før han er 30 år og får hjerteinfarkt da..

Men dette er utrolig vanskelig. Det var jeg som mente det var usunt, så jeg søkte og fant flere artikler om at nå mener de det er sunt. Hvem skal man egentlig høre på?

Skrevet

Jeg mente "se hva som skjer" med vekta jeg da :)

Tror nok det er verre dersom han bøtter nedpå med 2 liter H-melk om dagen i åresvis, Da blir han kanskje en kandidat til å få hjerteinfarkt ved 30 år....

Skrevet

Vi gir alt fra skummet til H melk vi.Tar det vi har i kjøleskapet.

Vi ga han H melk hele tiden i en periode han var litt undervektig , det funket bra.Etterhvert ble det mer variert.

Tror det er sunt med variasjon jeg.Men behøver ikke være helt striks på alt.

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Jeg har også en tynn gutt på 16 mnd. Han får så mye helmelk han orker, etter råd fra hs og lege. Voldsom angst for mettet fett her, da..

Skrevet

Gi han H-melk! Kan ikke fatte hvorfor noen skulle ønske å gi ekstra lett melk til en liten unge som trenger ekstra energi i en veldig aktiv livsfase. Ikke rart det finnes så mange magre smårollinger, når mødrenes slankehysteri overføres på ungene! Kjenner jeg blir litt frustrert.

Skrevet

Har ei nett og lett jente som egentlig spiser som en hest, men legger ikke stort på seg (er veldig aktiv og HØY forbrenning). har gitt henne Hel-melk for å "feite" henne opp, men har funnet ut at d hjelper ikke, hun drikker seg bare mett på den og spiser da mindre av brødmaten.

Men d må nu få bli opp til hver og en da men her er en liten link du kan ta en titt på.

Dere kloke husmødre som vet alt kan jo også lese så kan dere litt "mere"

http://matportalen.no/artikler/2006/4/hvilken_type_melk_anbefales_til_smaabarn

Skrevet

Bare ang. slankehysteri. Jeg er redd mettet fett fordi det setter seg på innsiden av blodårene. Har selv høyt kolesterol. Det er ikke fordi jeg er redd for at barnet skal veie for mye.

Skrevet

Jeg har ei helt gjennomsnittlig jente, og gir henne h-melk hele tiden!

Både kropp og hjerne utvikler seg mye nå, hun er kjempeaktiv og jeg mener de har godt av det fettet da!

Tviler på at det er pga h-melk i barndommen folk i 30åra får hjerteinfarkt som det sto over her!

Skrevet

Kan ikke skjønne at litt h-melk er så farlig. Alt er jo med måte.

Skrevet

Jeg har en tynn gutt på 18 mnd og han får h-melk. Snakket med hs om dette, og de sa at det var helt greit.

Skrevet

For det første er helsesøstre på langt nær eksperter på dette området!! Har du spørsmål så spør heller en ernæringsfysiolog!

Hva veier gutten din da HI? Alle barn er forskjellige..hvordan er kostholdet hans ellers? Jeg har mange råd hvis du trenger å få han opp i vekt, har hatt oppfølging fra ernæringsfys og spiseteam fra jentene var veldig små. Minstejenta er kommet opp i 8 kg nå og de er snart 2 år og 3 mnd.

De har fått H-melk siden de var et år, t.o.m med en dæsj fløte i av og til ( hilsen ekspertene ) (=

Skrevet

Vi var på Haukeland i går med vår lille jente. Fikk inn en professor. Er 13 måneder og veier 6200 g. ( gikk ned 500 g denne uken pga influensa). Vi fikk beskjed om å gi H- melk der du kanskje heller ville gitt vann. Blande barnegrøten med fløte og ta en god klatt smør på middagen hennes. Fikk også råd om å kjøpe et energi pulver på apoteket, som vi blander i all mat og drikke.

Synes helsesøster også at han er ganske tynn?

Ser selvfølgelig at vi har et ekstremt tilfelle. Men dette er iallfall fra fagfolk.

Lykke til.

Skrevet

Signerer fløte og smør, og olje:) Ville ikke råde til næringsdrikker og pulver før jeg visste hvor stor han var..det kan være litt hardt for nyrene

Ikke så ofte jeg ser småjenter på str med minstejenta mi, hun var 5 kg da hun var 14 mnd. Lykke til MaHe!

Skrevet

Oi, 5 kg! Det var min da hun ble født! Hun var stor da, men nå er hun snart to år og ikke mer enn 10 kg, så det jevnet seg.

Skrevet

Jeg lurer litt på, hvis ikke en gang små barn kan få H-melk hvem er den "laget" for da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...