Gå til innhold

Noen som vet om NAV gir støtte......

Anbefalte innlegg

Skrevet

til sånne brevkurs eller nettstudie fra f.eks NKS ??

Fortsetter under...

Skrevet

jeg gikk på yrkesrettet attføring,og jeg fikk dekket alt,tok regnskapsskolen igjenom NKI.

Skrevet

Jeg jobber på nav og har mennesker på attføring, vi dekker kun nki kurs og nettstudier dersom personen det gjelder har vanskeligheter med og skaffe seg utdanning på annet vis, da dette er kostbare kurs og vi har dessverre dårligere oppfølging med våre brukere da de kan sitte hjemme og studere.

Nå holder vi midlertidig på og ordne at de som må ta slike kurs må møte 1-2 ganger i uken på undervisning, både med tanke på attføringsløp og oppfølging så det vil nok mest sannsynlig øke litt på denne type utdanning fremover.

Dersom det er attføring du har fått innvilget så anbefaler jeg deg og kontakte din saksbehandler og diskutere saken med vedkommende!

Skrevet

jeg fikk dekka ca halvparten av et internettkurs på NKI.

Gikk på yrkesrettet attføring. Men måtte igjennom en laaang runde krangling fordi jeg er under 26år og NAV har en merkelig regel om at de ikke gir støtte til utdanning til personer under 26år.

Skrevet

Det er vel ikke en merkelig regel, vel? De under 26 kan vel søke lån og stipend i lånekassa?

Skrevet

jeg hadde ikke noe problem med å få dette av nav.har også fått datakortet,med alle modulene+ekspert.

tror det skal holde hardt å få igjenom det du sier,at alle skal møte opp til undervisning.det kommer vel mye ann på hvorfor en er på attføring??

og ikke minst hvor en bor!! ikke alle bor sentralt til.

Jeg har aldri hatt problemer,jeg er blitt tatt imot med åpne armer av nav her,og jeg får jo en god del støtte også når jeg er på yrkesrettet attføring.

Men jeg tror nok det har mye å si med holdningen til søkeren,og ikke bare forlange,en må gi litt også for å oppnå det en vil,og ønsker...

Annonse

Skrevet

vildejenta:

Hvordan fikk du til å få utdanning? Jeg er oppe i diskusjonen med NAV selv, og de maser om tungtveiende grunner. Men hva er tungtveiende grunner da? Jeg mener selv at det blir feilat jeg skal ende opp med studielån for å få basic utdanning (altså ikke høyskole el.)... Jeg har brukt mange år på utdanningen min og kan nå ikke bruke den til noe pga sykdom...

Skrevet

Curry: jo, jeg syns det er en merkelig regel, fordi jeg ble syk med ME når jeg var 14, og har hatt problemer gjennom hele skolegangen etter det, og må da bruke lengere tid osv på utdanning. Derfor mener jeg at NAV burde dekke noe av det, sånn at man kan komme igang å prøve. Man kan selvfølgelig ta opp studielån, men når man er syk og ikke vet om man kan greie å gå på skole så er det veldig fint å få muligheten til å prøve litt først uten å binde seg med studielån vis man ikke greier å gå på skole pga helse, de over 26år får jo muligheten til dette av NAV, så jeg mener det skal være likt for de som er under 26 også.

*TINCO*: jeg har ME, og måtte slutte på vgs pga det. Jeg mener det er en tungtveiende grunn, men jeg har kjempa med NAV i over 1år for å få de til å dekke de fagene jeg må ta for å få studiekompetanse, jeg leser det som privatist, men tar matte på NKI så det er kun snakk om noen tusenlapper, men det har jammen vært en kamp å få det til. Er utrolig frustrerende når jeg kjenner flere som er over 26 år som har fått dekka 3år på BI som koster flere hundre tusen mens jeg må krangle i lang tid for et par tusenlapper..

Skrevet

Da forstår jeg! Håper du får støtte,da. Lykke til......

Skrevet

Enig i at det er tungtveiende! Systemet er så vanskelig til tider... Hvorfor kan de ikke se det store bildet liksom?

Syns du er flink som prøver deg jeg!!

Skrevet

Jeg har fått støtte til eksamensavgifter og det NKI kurset jeg tar nå, sånn at jeg får studiekompetanse.. Men jeg vil jo studere videre, men det NEKTER jo de å dekke.. Sånn litt satt på spissen så lurer jeg jammen på hvorfor de dekker studiekompetansen for meg for jeg kommer jo liksom ingen vei med det, så sånn sett er det jo ingen vits vis jeg ikke gjør noe mer vidre, men det vil de jo ikke dekke.. :)

Men dere som "krangler" med NAV: Bare stå på, ikke gi dere, send inn søknadskjema selv om saksbehandler sier at det ikke er noe vits å søke, gjør det allikevel! :)

Skrevet

Det skal jeg passe på å gjøre, skal på rehabilitring nå for en stund...

Det er viktig å stå på sitt, men det er vanskelig når du ikke vet hvilke rettigheter du egentilig har. Jeg har ikke noe erfaring med at nav er spesielt hjelpsom...

Skrevet

De er ikke hjelpsomme nei, man må finne ut alt selv, og det er jo en ekstra belastning når man er syk!¨

Jeg søkte rehabiliteringspenger først, men fikk avslag på det, fordi jeg hadde vært for aktiv. Tok oppigjen fag fra 2året på vgs som privatist, og derfor ble jeg "straffet" for det. Hadde jeg vist at jeg ikke fikk rehabiliteringspenger da så hadde jeg ikke tatt de fagene.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...