Gå til innhold

Er det ingen som sliter med overproduksjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil egentlig ikke så mye med dette innlegget, annet enn å høre om det er andre i samme situasjon, og om det er lys i tunnelen..

Jeg har rett og slett for mye melk. Også kalt luksusproblem, men tro meg, det er ikke noe "artig" å produsere for mye melk. Går rundt med konstant sprengte bryst, og alt jeg tenker på er amming; "når skal junior spise igjen". Er nødt til å være nøye med å få han til å sove, for han tar alltid pupp godt etter søvn. Blir han trøtt og grinete, spiser han lite, og jeg holder på å sprenges bokstavelig talt!! Så må være striks på rutiner altså..

Må amme i senga, eneste stedet han finner ro til å amme på mine oversprengte bryst. Blir mindre kaving når melka kommer for fullt.

Ofte vrir han seg unna fordi det spruter den fossen i munnen på han, og lillegutt blir irritert. Jeg må være skikkelig tålmodig og jobbe med han for å ta puppen igjen.

En ting er altså mitt VANVITTIGE ubehag med å gå rundt med sprengte bryster, pluss at det lekker konstant. Er faktisk mye deprimert pga dette. En annen ting er stakkars lillegutt som må amme fra de fossende brystene - en hard jobb det!!

Skulle gjerne byttet med noen som har for lite melk, bare for å illustere for tungt jeg syns dette er. Men vet at jeg sikkert kommer til å angre på at jeg sa nettopp dette den dagen vinden snur!!

Hva er alternativet mitt?? Jo, pumpa, men hva fører den til?? Enda mer produksjon...

Lillegutt er forresten 10 uker!! Er det håp for at melkeproduksjonen min snart skal justere seg en del hakk ned??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også mye melk, men ikke så mye som du. Jeg er melkedonor, bor i Oslo. Det er litt styr, men det fins ikke noe bedre enn å få tømt puppene!!!!!!!!!

Når du har så mye, kunne jeg jo foreslå donasjon, de trenger masse melk til de syke små.

Et lite forslag, men ikke føl det som "tvang". Det skal jo være noe man føler man har lyst til.

:-)

Skrevet

Har tenkt på det å begynne å donere til UNN, skal ta en tlf og høre hvordan det fungerer, mtp. hva jeg skal ha melka i, og oppbevaring til levering.. Men er jo litt redd for at jeg blir sittende her hjemme og pumpe konstant!.

Tømmer du ofte og donerer bort? Hvor mye får du ut?

Skrevet

Ååh, jeg kjenner meg så igjen!! Det er bare så fortvilende når melken fosser inn i munnen på lillesnuppa, og hun får melken i halsen og hoster nesten så hun brekker seg, og så nekter hun å ta puppen etterpå og raaser dersom jeg prøver å legge henne til på nytt...

Åh, jeg vet akkurat hvordan du har det! Og så blir du lei deg og frustrert og deppa, og føler deg akkurat passe dritt...

Men jeg skal gi deg trøst - det blir bedre!! Jeg husker bare ikke når... Snuppa mi er nå 6 mnd'er, og nå har heldigvis både sprengen og utdrivningsrefleksen blitt mindre.

Løsningen min var faktisk å pumpe meg. Når tulla var mindre, så pumpa jeg meg både morgen og kveld. På kvelden for at jeg ikke skulle få så utrolig spreng på natten, slik at hun ikke skulle kveles når hun våknet for nattpuppen sin. Og på morgenen pumpet jeg den puppen hun ikke hadde tatt på natten, samt jeg pumpet ut litt av den andre puppen før jeg la henne til. (Hun har alltid kun spist av 1 pupp).

Etterhvert som hun begynte å sove lenge om natten, så har jeg gradvis kuttet ned på pumpingen. Nå har jeg endelig kommet til det punkt at jeg ikke trenger å pumpe meg mer! :)

Skrevet

Hei!

Sliter med at det spruter vilt her også!

Fører til masse gulping og at lillegutt setter melka i halsen, får vondt i magen og måltidet i det hele tatt blir ganske så stressende for oss begge.. Og pumping virker jo bare mot sin hensikt - blir som å tisse i buksa for å varme seg liksom ;)

Jeg kom over dette på ammehjelpen.no ang overproduksjon:

http://ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=43

Her foreslås det en ny teknikk som kan være OK å prøve.

Jeg pumpet meg helt tom tidlig i dag morges og har fortsatt med å gi ett bryst i 4 timer og så byttet bryst hele tiden. Det virker positivt til nå! Mindre brystspreng, mini kan nyte måltidet, mindre sprutbæsj i bleia og sover lenger. Får se om den positive trenden fortsetter :)

Vet ikke om det kan hjelpe, men det er jo iallefall et tips.

Skrevet

Jeg hadde og veldig mye melk i begynnelsen. Ammet, pumpet til sykehuset og til meg selv (frøs ned og skulle ha til pappa skulle være hjemme) Måtte en liten stund opp om nattan og for å pumpe fordi det ble så vondt, men gutten sov og 6 timer i strekk da.

Plutselig nå i romjula ble produksjonen MYE mindre.... (gutten var det 6,5mnd)

Jeg hadde ikke klart meg uten pumpinga tror jeg, for det gjorde så vondt, og han klarte ikke å ta puppen skikkelig når det var for mye.

Skrevet

Eg hadde veldig mye melk i begynnelsen. Ikke noe gøy nei, selv om det motsatte sikkert er verre....Eg badet i melk om natta, var oppe 2-3 ganger for å skifte klær, frøs og ble derfor syk. Hadde alltid ekstra genserskift i veska, og flere liter melk i fryseren.....Skulle ønske eg hadde visst om bambusinnlegg, for ammeinnlegga i butikken (engangs) funka jo bare sånn passe....

Men det gikk seg til etter 2-3 mnd, og da var det mye bedre. Hadde akkurat nok:) Så det er nok bare i begynnelsen at puppene tror babyen trenger så veldig mye melk.....(ps...ikke pump ut for mye, da øker du produksjonen;)

Skrevet

Du er ikke alene m å synes at overproduksjon er slitsomt. Som du ser er det flere her som har slitt med det samme.

Hører rett nok mer om de som ikke har nok og hvor vanskelig det er. Uansett, de første 2-3 mnd produserte jeg over evne og lakk som en tesil på natta. Løsningen min var å benytte meg av tipset som står på ammehjelpen sin hjemmeside. I løpet av ca 1 uke(pluss/minus) hadde produksjonen rettet seg mer etter vesle frøkna, men jeg gir fremdeles kun ett bryst av gangen. Får hun mer blir det knip og gulp. Hun er nå 6 mnd.

Skrevet

Åhhh, så godt å høre at det er håp om en forhåpentligvis snarlig endring! Og at det er flere i samme situasjon:)

Har ringt flere ammehjelper, og snakket med de fleste helsesøstrene på helsestasjonen min, og alle sier at det er en uvant problemstilling, og det finnes ikke råd å gi for å senke produksjonen!

Har bl.a. ringt rundt for å høre om den metoden på ammehjelpen, men virker som at det ikke finnes noe norsk dokumentasjon på den, (har også sjekket internett) og metoden er helt ny for både helsestasjonen og ammehjelperne.

"Live_79" og "ahtr":

Jeg testet faktisk metoden på søndag for 5 dager siden. Foretok en heltømming m el. dobbelpumpe, og guri kor fantastisk deilig! Sykt hvor mye melk det går i mine vanligvis 70B bryster.

Men slet litt med amminga etter tømmingen, for junior hadde ikke noe særlig apetitt. (Grunnen til at jeg faktisk var nødt til å heltømme.) Så fikk bare lagt han til 5-6 ganger det neste døgnet. Ble litt tull med lengda på intervallene også, fordi han sov jo en del innimellom. Så jeg endte vel med intervaller på 5, opp mot 6 timer.

Døgnet etter begynte han plutselig å spise MASSE igjen, typisk han, spiser i rykk og napp! Og hadde ikke spreng de neste par dagene.

Nå 5 dager etterpå har jeg enda ikke hatt den sinnsyke sprengen! BANK I BORDET!

Er jo verst om natta, da han sover lengst. Men har faktisk ikke vært sånn plaget de siste nettene heller.

Junior sover 6 timer i strekk før nattmåltidet, og de siste 2-3 nettene har han plutselig begynt å spise av begge puppene, det har han ALDRI gjort før. Så jeg lurer på nå om den metoden faktisk har hjulpet litt! Men har fortsatt for mye melk da.

Så lenge jeg kommer meg igjennom dagen uten å bare tenke amming, så er jeg såre fornøyd:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...