Linda1986 Skrevet 22. januar 2009 #1 Skrevet 22. januar 2009 Har ei tulle på snart tre uker.. Hun har akurat begynt å ta pupp (nå førsta) .. Og jeg er så veldig usikker på om jeg i det hele kommer til å få nok melk til henne,. . Har til nå brukt nan i tillegg til pumping av morsmelk.. Og jeg har fått max 100 ml under en pumping(tar en stund å få pumpet så mye da).. Nå de tre siste dagene har hun fått tak i puppen og fått melk.. hun har da redusert melkemengden fra flaska (nan) Men det jeg egentlig lurte på her var, er det noen som har erfaring med at barnet ikke har tatt pupp før det var gått tre uker, og har dere fått opp melkeproduksjonen??? Pumper etter hver amming/flasking. Drikker ammete. (nesesprayen kan jeg ikke bruke) .. Har hørt at man kan pumpe med 1 times mellomrom for å øke, men er blitt en smule sår på brystvortene nå etter disse tre dagene, så vet ikke om det lar seg gjøre, er ikke så veldig behagelig å pumpe akurat nå, men pumper i allfall etter hvert måltid.. Ble litt rotete dette, men håper noen tar seg tida til å lese, og svare:))
Itsrejk Skrevet 22. januar 2009 #2 Skrevet 22. januar 2009 Først og fremst: Hatten av for den innsatsen du har gjort for å få til ammingen! Flott at du lykkes! (Jeg måtte pumpe forrige gang, og brukte halvannen uke på å få småtten da til å ta puppen. Vet det er slitsomt!) Synes egentlig 100 ml høres veldig bra ut, jeg! Men jeg aner egentlig ikke hvor mye mini spiser per måltid fra puppen. Når det gjelder pumping for å få opp produksjonen: Hvis du har såre brystvorter (det har jeg nå, og det gjøre noe inni...... vondt!) kan du prøve å håndmelke av og til i steden for å pumpe. Da skåner du brystvortene litt. Lykke til videre - du gjør en kjempeinnsats!
Linda1986 Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 22. januar 2009 Takk for svar:) Og takk for ros.. Godt å høre gode ord:)) Har litt såre brystvorter, men får ikke til handmelking noe spes.. så må nesten pumpe.. Det er jo ikke noe behagelig, men mini er viktigest da, så for å få mm må jeg jo nesten pumpe.. Hehe.. Men jeg tenkte på det med om man virkelig skal/kan pumpe en gang i timen og slikt, om det hjelper, om det øker produksjonen, eller om det er bare bambus? Takk skal du ha, og lykke til med dine såre brystvorter også.. hehe:p
Lotta med novembergutt Skrevet 22. januar 2009 #4 Skrevet 22. januar 2009 Jeg begynte ikke å fullamme før mini var 6 uker. Startet med flaske med mme, og gikk mer og mer over til amming. I disse 6 ukene pumpet jeg hver 3. time ca - for å opprettholde produksjonen. Du kan jo pumpe noen dager nå, for å øke produksjonen, men regner med at babyen din vil klare jobben på egenhånd dersom du fullammer. Og husk at en baby suger ut MYE mer enn hva du får ut når du pumper Lykke til!
Hermione_77 Skrevet 22. januar 2009 #5 Skrevet 22. januar 2009 Jeg begynte å fullamme når gullgutten var cirka 4 uker (han var prematur og fikk først mm fra morsmelksentralen og så utpumpet mm via sonde). Jeg syntes jeg pumpet ut veldig lite og var overbevist om at jeg aldri kom til å få nok melk. Han la litt lite på seg de første ukene med fullamming og jeg valgte i samråd med hs å gi en flaske med mme på kvelden. Jeg har da ammet først og gitt mme etterpå. Han har da drukket cirka 120 ml mme. Noen kvelder har han ikke fått mme og han har da ofte sovet lengre enn om han har fått... Så virker ikke som om han har vært kjempesulten akkurat. Jeg stresset veldig i begynnelsen med å øke produksjonen ved pumping , ammete og maltekstrakt, men tror nesten det bare gjorde vondt værre. Når jeg kuttet ut stressingen og heller "godtok" at jeg måtte gi en flaske mme på kvelden ble alt mye bedre for min del. Gutten min er nå 5,5 måned og inntil jeg begynte med grøt for et par uker siden, klarte han seg fint med pupp + den ene flaska på kvelden. Og jeg har ikke klart å pumpe ut mer enn cirka 60-80 ml og det 2-3 timer etter forrige amming. Så jeg tror ikke du trenger bekymre deg for at du ikke har nok melk pga at du "bare" klarer å pumpe ut 100 ml i alle fall. Babyen klarer uansett å få ut mer av puppen enn ei pumpe gjør. Lykke til med ammingen. Jeg tror dette går helt supert jeg!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå