Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #1 Skrevet 22. januar 2009 Vi skal på fest i helgen og har ordnet skyss. Men jeg vet hun dama har litt sosial forbi på fest o.l og har sagt hun da må ta "et par" valium for å takle det. En veldig kjekk dame som ikke er rusmisbruker på noen måte. Men, er det lov å kjøre etter flere valium?
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #2 Skrevet 22. januar 2009 På felleskatalogen.no er det en rød trekant på valium, det tyder vel på at det kanskje ikke er lov? Sakset fra felleskatalogen: Vanligste bivirkning er døsighet som rapporteres i en frekvens på 4-11%. Døsigheten avtar vanligvis ved fortsatt bruk eller ved dosereduksjon. Hvis hun tar valium til vanlig så blir hun kanskje ikke trøtt av det, og føler derfor at det skal gå fint å kjøre. Men passasjerene har jo selv et ansvar for hvem de sitter på med, så jeg hadde nok spandert på meg en taxi i stedet...
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #3 Skrevet 22. januar 2009 enig med den...så lenge det er rød trekant ville ikke jeg sitte på ihvertfall...
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #5 Skrevet 22. januar 2009 Rød trekant betyr bare at du skal være varsom... brukte selv noen medisiner som hadde rød trekant men kunne godt kjøre bil. Betydde at jeg skulle "kjenne etter" om jeg kunne. Nå var dette helt andre medisiner da... vet ikke med valium. Skal stå ekstra dersom man ikke kan kjøre bil, ikke bare rød trekant.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #6 Skrevet 22. januar 2009 Nei det er ikke lov å kjøre noe som helst kjøretøy etter å ha innatt medisiner med rød trekant.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #7 Skrevet 22. januar 2009 Det er tull. Mannen min bruker valium til tider fordi han sliter med angst og han kan fint kjøre bil. Herregud da. Vet no va dere snakker om før dere uttaler dere da..
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #8 Skrevet 22. januar 2009 Det er lov, men personen som tar dette bør selv vite hvordan man blir. Man kjører ikke etter første gangen man har tatt de. Men er personen vant til og ta de, og ikke reagerer med voldsom trøtthet, kan man fint kjøre.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #9 Skrevet 22. januar 2009 Mamma mista lappen ved å kjøre bil på 3 valium, og hun har brukt det lenge. Slitt med angst i mange år... Så nei, det er IKKE lov!! Man blir rusa og avslappet, altså veldig mye mindre oppmerksom, så jeg ville aldri i verden sitti på med en som har tatt det!
Gjest Skrevet 22. januar 2009 #10 Skrevet 22. januar 2009 Jeg fikk valium da jeg skulle på en fly reise pga fly skrekk, jeg hadde aldri tort sette meg i en bil og kjøre,ble likegyldig og sløv.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #11 Skrevet 22. januar 2009 Blir hun stoppet og det er mistanke(eller blir innblandet i en ulykke), slik at det blir tatt utvidet blodprøve, så blir hun nok tatt for kjøring under påvirkning av stoff. Selv om hun har valiumen på resept. Jeg ville ikke ha sittet på med en ruspåvirket sjåfør, selv om denne aldri så mye påsto at han/hun var helt klar. All rus setter ned reaksjonsevnen..... Selv om en ikke føler det selv.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #13 Skrevet 22. januar 2009 Nei. Mannen min får ikke kjøre bil når han tar valium.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #14 Skrevet 22. januar 2009 2-3 valium, og kjører bil etterpå? Og du synes det er helt ok? Blir din mann stoppet og testet, er dette det samme som å kjøre i påvirket tilstand. Beklager, men dette er IKKE ok! Min mann tar også valium. Og andre medikamenter. Jeg må kjøre han til og fra når han skal noen steder når han tar disse medisinene, og legen hans må se at jeg kjører han til legetimene, nettopp fordi han tar medisiner med rød trekant. Nå tar han andre typer i tillegg, men likevel. Han kjører ikke bil, fordi det ville vært det samme som å kjøre i påvirket tilstand. Og av hensyn til ANDRE TRAFIKANTER (les: Deg og dine barn) kjører ikke min mann bil når han tar disse medisinene.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #15 Skrevet 22. januar 2009 Det er faktisk sjokkerende mange som sitter bak rattet akkurat nå, med medisiner innabords, som ikke er istand til å kjøre!
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #16 Skrevet 22. januar 2009 Ja, anonym 14:02 er jo et godt eksempel på det..!!
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #18 Skrevet 22. januar 2009 Forsiktighetsregler: Fare for tilvenning og avhengighet. Bør derfor brukes i et begrenset tidsrom og fortrinnsvis i lave doser. Forskrives med stor forsiktighet til alkohol- og medikamentmisbrukere, ved kroniske eller langvarige neurotiske forstyrrelser og ved mistanke om psykose. Samtidig bruk av barbiturater, alkohol og legemidler med CNS-depressive egenskaper øker kardiorespiratorisk depresjon med økt risiko for apné. Forsiktig dosering til eldre og svakelige, pasienter med kronisk nyre- og/eller leversykdom, kardiorespiratorisk svikt og hjerneskade. Gir nedsatt toleranse overfor alkohol. Kan innvirke på reaksjonsevnen; forsiktighet ved bilkjøring og betjening av maskiner inntil reaksjonen på preparatet er kjent. Ved brå seponering etter lengre tids bruk av doser over 15-30 mg daglig kan abstinenssymptomer oppstå etter 2-5 dager, av og til mer, ev. med kramper. Anterograd amnesi kan oppstå ved normal dosering, og risikoen er økende ved høyere dosering. Pasienter med sjeldne arvelige problemer med galaktoseintoleranse, lapp-laktasemangel eller glukose-galaktosemalabsorpsjon, bør ikke ta dette legemidlet.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #19 Skrevet 22. januar 2009 2-3 valium er faktisk ganske mye. Jeg hadde IKKE kjørt bil iallefall. Kanskje med 1 tablett, men ikke mer.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #20 Skrevet 22. januar 2009 Og selvfølgelig spiller det stor rolle hvor mange mg tablettene inneholder.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #21 Skrevet 22. januar 2009 Hadde absolutt ikke satt meg på til ei som har tatt vival/valium whatever....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå