Gå til innhold

dilemma ang ammeslutt.. :( (langt,....)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har adhd og har gått på ritalin siden jeg var 20. Jeg er nå 25. Da jeg ble gravid sluttet jeg seff på ritalinene, og planen var å begynne på dem igjen etter ammeslutt, når jeg skal tilbake i jobb.

Men nå er planene endret. Jeg vil begynne på høyskolen til høsten, og må derfor ta to eksamener nå i vår for å ha studiekompetansen.

Ene eksamen er 18 mai (jævlig kjip dato, hehe) og den andre vet jeg ikke ennå, men rundt der (+/- 1 mnd) tenker jeg.

Jeg tar fagene som privatist og skal derfor lese på egenhånd.

Dilemmaet mitt er altså om jeg skal prøve å lese til eksamene uten medisin innabords for å fortsette ammingen, eller å slutte å amme ca 1,5 mnd før første eksamen for å kunne begynne tilbake på medisinene.

Jeg har alvorlige konsentrasjonsproblemer uten medisin.. Klarte meg greit i jobben under svangerskapet uten ritalin, men det å lese fagstoff som jeg ikke finner spes interessant UTEN medisin blir en virkelig utfordring. Og stryker jeg på eksamen(e) har jeg ingen studiekompetanse og må utsette skolegangen med enda et år. :(

Gutten min er 4 mnd nå, og vil da være 5-6 mnd når jeg slutter å amme om jeg velger det.

Huff, er så vanskelig å bestemme seg. Jeg strevde og jobbet masse med ammingen, mini tok ikke puppen før han var 7 uker, så jeg er så prisgitt ammingen nå. :)

Føles så bortkastet å bare gi opp nå snart, men samtidig VET jeg hvor vanskelig (om ikke nærmest umulig) det blir å lese til de eksamene uten medisn..

Huff... synspunkter? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff,høyrest ikkje lett ut.

Men om du bestemmer deg for å slutte amminga, så kan du jo begynne å pumpe ut eit måltid for dag, å fryse ned. Så har han litt mm ei stund, som supplemang til anna mat/mme.

Skrevet

Vanskelig valg ja, men er jo også viktig for babyen å h som er utadannet til det hun ønsker! Så jeg tenkte det samme som hun over, begynn nå å pump ut ett måltid til dagen, når han blir 5- 6 månder gir man som oftest uansett grøt og kanskje middag, så det blir ikke så mye han går glipp av :)

Skrevet

Hmmm, jeg har tenkt på det selv, men tror ikke jeg har noe særlig overskuddsmelk. Pumpet meg her for en mnd siden noen ganger for dagen for å prøve å øke produksjonen, og da var det ikke mye som kom ut.. Meeen, kan nå i det minste gi det et forsøk. :)

Skrevet

Jeg fikk heller ikke ut mye melk før, men guten min er nå 6måneder og er ikke så intresert i å amme på dagen lenger, har liksom ikke tid til å ligge der.... Så jeg har begynt å pumpe me hver dag i 11 tia, så gir jeg den melka på flaske til lunsj, de første dagene kom det ut littmindre en 1 dl tilsammen på begge puppene, så har det øket litt hver dag, nå to uker etter får jeg ca 2,5 dl tilsammen!!! Så er jo hvert ett forsøk :)

Skrevet

Hei Tina&Baby-Benjamin! Du har gitt barnet ditt morsmelk i de viktigste månedene - og om du trenger ritalin for å konsentrere deg om studiene syns jeg du kan slutte å amme med god samvittighet. Det er et stort fokus på amming i Norge, og morsmelk er selvsagt kjempegodt for spebarn - samtidig er det slik at morsmelkerstatningen vi har her er et veldig godt alternativ når man av ulike grunner IKKE kan amme. Jeg syns du har flink som har ammet så lenge som du har, det er jo tross alt en grunn til at legen skriver ut rithalin til deg, så jeg kan jo tenke meg at det å slutte med medisinene denne perioden har hatt noen ulemper for deg også?

Lykke til uansett hva du velger!

Skrevet

Ja, dette ammepresset, altså! :S

har fulgt endel debatter ang amming her inne i de mnd jeg har vært her.

Det er samvittigheten min jeg sliter med. Ser for meg dagen jeg begynner på ritalin igjen og stakkars lille gutten min vil ha pupp og ikke kan få..

Han trives med flaske også, har jo fått det av og til om jeg har tatt meg noen glass eller noe, så vet det går greit.

Er bare så trist liksom. hehe

Uansett, tusen takk for støtte, tror nok det blir ammeslutt om et par mnd. Gruer meg, men men....

Skrevet

Oj, skjønner at dette er et vanskelig valg.... Ikke minst fordi vi mammaer er så flinke til å plage oss selv med dårlig samvittighet for alt og ingenting. Jeg synes du kan slutte med GOD samvittighet for å gjennomføre studieplanene dine... Tenk på all morsmelken gutten din har fått innen den tid!!!?

Skrevet

Huff, vet det er trist, men husk at når andre skriver "...og han koser seg så fælt med puppen" kan jeg si at "hun koser seg så fælt med flaska!" Uten at det ville være grunn nok til å slutte å amme, hvis jeg fikk til amminga. (Jeg suger på amming, hehe.Og så jeg som er barnevernpedagog av utdanning.;)

Skrevet

For å være helt ærlig: Jeg hadde sluttet å amme for å begynne på medisinene igjen. Hvis det er det du ender opp med å gjøre, må du i alle fall ikke påføre deg selv dårlig samvittighet pga det. Det er vel til det beste, både for deg og babyen din, om du får kommet i gang med utdannelsen din?

Skrevet

Takk for oppmuntrende ord, damer! ;)

En eller annen gang må man jo slutte og amme uansett. Ble bare litt tidligere enn planlagt..

Skrevet

Kjære deg,

For en flott mamma du er! Ekstremt imponerende å gå av medisiner (vel får man mye gratis i adrenalin og endorfiner og alle tenkelige hormoner som følger med en graviditet, fødsel og barseltid) en periode man er nødt og utrolig rørerende at du vurderer mm før din egen helse og forgodtbefinnende. Men, la samvittigheten seile sin egen sjø og gjør det hodet ditt forteller deg.

Jeg har også en kjær person i "min nærhet" med ADHD, så jeg har respekt og innsikt.

Gjør som alle over anbefaler en periode dersom melken i seg selv er viktig for deg og pump ut noen måltider du kan fryse ned og bruke med jevne mellomrom til det går tomt. For å pumpe optimalt, gjør dette en mnd eller så; Drikk mye mer vann, drikk ammete, drikk en Munkholm i ny og ne, be helsesøster om den nesesprayen som gjør at melken kommer lettere, tas 5 min før pumping (og amming om man vil) og kjøp Lecitin i pulverform eller kapsler på helsekost) Hvis du virkelig gidder og har lyst til å øke produksjonen for å ha litt melk på lager. Hvis ikke, bare slutt når du slutter og vær bestemt på at det er i orden. For deg, med ADHD, og som ikke er på medisiner som du trenger, så er det mulig dette ikke er å anbefale, alt dette ekstra-arbeidet, det vet nok helsesøster bedre enn meg.

Men du må virkelig gi deg selv lov til å få tilbake konsentrasjonen din, som gir det muligheten for gode resultater på eksamener du trenger for å gjennomføre studieplanene dine.

Stå på og vær SUPERstolt av ammeresultatene dine. Hurra for deg!

Klem fra meg

Skrevet

Jeg er litt i samme dilemma som deg - ikke fordi jeg trenger mine medisiner for utdannelse, men fordi jeg trenger dem før jeg kan begynne å kjøre opp til bil (epileptiker, jeg sluttet også på medisin da jeg ble gravid)... Min opprinnelige tanke var å amme til 6 mnd, deretter slutte for å komme igang med medisiner igjen. Men jeg hadde ikke samvittighet til å gi meg der "bare" for at vi trenger noen som kan kjøre bil i familien, og ammer fortsatt (hun er straks 7 mnd). Det jeg ser, er at etter 6 mnd gikk det i alle fall her i gården drastisk nedover med amminga på dagtid. Hun er fortsatt glad i puppekosen på kveld og natt, men om dagen har hun helt andre ting å drive med enn å ligge og kosemurmle seg ved puppen. Da er det to sutt, og så må hun opp og se seg rundt... Hun får dessuten stadig mer og mer fast føde (to faste måltider i tillegg til at hun alltid får noe å gnafse på når vi andre spiser), og behovet for pupp er nok sterkt vikende. Hun hadde helt klart greid seg utmerket med flaske, jeg tror hun hadde glemt hele puppen ganske fort i grunn. Så jeg fortsetter nok amminga bare fordi jeg ikke føler argumentet mitt for å slutte ikke veier opp for hvor kos JEG synes det er å amme knøttet...

I ditt tilfelle ville jeg ikke nølt med å slutte når det nærmer seg eksamen. Du kan jo, som noen her sier, pumpe og ha i fryseren - dersom du greier og orker - men gutten din klarer seg utmerket på "bare" mme og fast føde også :) Du har gitt ham morsmelk lenge, husk det :)

Skrevet

TUSEN TAKK DAMER! Dere er så snille og støttende, blir jo helt rørt her jeg sitter! :)

Er mange fantastiske mennesker her inne, altså! ;)

Ha en nydelig dag! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...