Gå til innhold

Trenger noen tips ang amming?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille gutt på snart 3 uker sluker melken, han hoster og jeg må ta han vekk fra puppen veldig ofte og over skuldra og klappe på rompa.

Han hikker veldig ofte, og han sliter veldig med luftsmerter. I tillegg sover han veldig dårlig om natten men veldig mye og bra på dagen, så mor er sliten kan du si hehe..

Noen tips til ei litt frustrert mor??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HAr ikke så mange tips, da, men det er ganske vanlig at søvnmønsteret er litt så der i starten, og hikke er også helt vanlig når de er så små. De trenger litt tid på å venne seg til å være ute av magen, og tarmer og pusteorganer er fremdeles litt umodent.

Jenta mi hikket veldig mye i starten, nå er hun 4,5 mnd og jeg kan ikke huske når hun hikket sist.

Når det gjelder søvn - det sies at først etter 6-8 uker kan barnet forventes å få en søvnrytme. Inntil da anbefales det å markere at det er natta ved å ha det mørkt på soverommet, kun bytte bleier hvis det er bæsj i dem, og ikke gjøre amming til kosestund. (Altså ikke snakke til barnet.) Tipper han vil lære seg søvnmønsteret etterhvert, tror ikke du skal begynne å forstyrre ham i søvnen på dagen, det er han alt for liten til. Søvn avler søvn, sier de jo. Jenta mi har alltid hatt døgnrytme (sovet mest om natta), men da hun var helt liten sov hun nesten ikke på dagen - etter 8 uker begynte hun plutselig å sove mellom måltidene.

Vet at det kan være litt irriterende med alle som sier at de første månedene går så fort, for når man ikke får hvile ut kan et døgn kjennes kjempelangt, og en uke vare evig. Pass på å sove når barnet sover og ikke still store krav til deg selv. Om du ikke vil ha besøk så si i fra om det.

Dette klarer du, Tullemor! Du er flink! Og det blir både lettere og kjekkere etterhvert.

Vil også anbefale www.sovecoach.dk, en god side om søvn og www.ammehjelpen.no om amming. Lykke til!

Skrevet

Hei Frøken Freken.. tusen takk for kjempe koselig svar...får ta det som det kommer.. jeg nyter all den tiden jeg har med lillegutt :o)) han er så nydelig og jeg er bare sååå glad og stolt over endelig å ha lykkes!!

Kleeeem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...