Gå til innhold

Premature og kontantstøtte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når har premature rett på kontantstøtte? Er det fra de fyller ett år eller fra mors permisjon er over? Småen var jo på sykehuset en stund så permisjonen vår går jo forbi ettårsdagen.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fant ut av det selv :)

Tok en telefon til NAV og fikk vite at det gjelder fra barnet fyller 1 år uavhengig om en av foreldrene fortsatt er i permisjon :)

Skrevet

Stemmer! Har nettopp søkt selv. Bare vær obs på at en får støtten helt i slutten - 1 mnd etter fødselsmnd. Sånn at de som (bl.a oss) har barn som er født tidlig i mnd så går det nesten 2 mnd fra 1 årsdagen til første utbetaling.

Skrevet

Hvor lenge før 1 årsdagen bør man søke?

Skrevet

Dette står det i orienteringen til søknadspapirene:

"Kontantstøtte kan tidligst gis fra måneden etter at barnet

fylte ett år eller fra måneden etter at det sluttet i barnehagen.

Kravet bør derfor settes fram måneden før da NAV lokalt

er avhengig av å ha ferske opplysninger."

"Kontantstøtte gis ikke for lengre tid tilbake enn tre måneder

før den kalendermåneden da kravet ble satt fram

(kontantstøtteloven § 8)."

Jeg synes likevel at NAV bruker så lang tid på behandlingen at jeg planlegger å søke ca 2 mnd før jeg skal ha noe utbetalt - altså ca 1 mnd før ettårsdagen.

Skrevet

Ja,di bruker god tid på behandling her og...så skal søke i god tid da ja:-)

Skrevet

Vi hadde også fått fra barnet var 1år, hadde bare jeg huska å søke tidlig nok :) så det er lurt å søke tidlig.

Skrevet

Jeg søkte rett etter nyttår. Har fått svar om at søknaden blir behandlet i april. (Hun er født i mars)

Skrevet

Betyr det at vi ka få kontantstøtte et par måneder før snuppa bvegynner i barnehage? Hun begynner ikke i barnehage før hun er femten måneder. (Om vi får plass) Faren har permisjon med henne til hun er 13,5 måned.

Skrevet

Så lenge barnet har fylt ett år (du får støtte fra måneden etter barnet fyller ett år) og ikke har barnehageplass har du krav på full kontantstøtte. Men du må huske å søke. Har barnet redusert plass i barnehagen (under 33 timer), kan man få gradert kontantstøtte selv om barnet går i barnehagen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...