mamarama og lille banan Skrevet 21. januar 2009 #1 Skrevet 21. januar 2009 Lillegutt er 12,5 uke, og veide 5550 gram på mandag (var da akkurat 12 uker.) Han er ganske lang da, over 60 cm. Kanksje 62-63. Han var 3775 gram og 50 cm. ved fødsel, så han har i hvert fall strekt seg. kjenner jeg gruer meg litt til 3mnd-kontrollen, får sikkert høre at han er for tynn. men han spiser jo ofte, er aktiv, sterk i kroppen, og tisser og bæsjer ofte. han får bare mm. (og tran da.) lurer på om det virkelig er nødvendig å "fete" ham opp, når han ser at som han har det godt. er jo ikke alle babyer som skal være som michelinmannen heller. har noen andre erfaringer med liknende? har dere fått råd/kjeft fra helsesøster el. andre?
vims81 m/♀08 ♥♂11♥ Skrevet 21. januar 2009 #2 Skrevet 21. januar 2009 Mitt lille gull er enda litt slankere. Hun er noen dager yngre enn din og veier 4900g og er 60cm lang. Var 2990 ved fødsel og 47cm. Min er og veldig aktiv og livlig og stort sett blid og fornøyd, men gir mme i tillegg på kvelden da hun har lagt på seg veldig lite siste tiden. Gir ikke uttrykk for å være misfornøyd på noe vis, men helsesøster anbefalte å gi litt tilskudd siden hun ikke er større.. Men absolutt ikke noe kjeft nei
Gjest Skrevet 21. januar 2009 #3 Skrevet 21. januar 2009 Min gutt har alltid vært slank, litt mer veide han vel når han var 12 uker, men har alltid ligget litt under på kurven i vekt. Lang og slank. Han har kun fått mme. Har aldri vært noen storspiser, men fikk ikke noe inntrykk av at jeg måtte fete opp, og jeg har aldri stresset med det heller siden han alltid har vært kjempe fornøyd.
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 21. januar 2009 #4 Skrevet 21. januar 2009 Mi også er ei slank snuppe. Hun var 52 og 3830 da hun ble født. Sist jeg veide og målte var hun 61 cm og 5410 g og da var hun drøye 2,5 mnd. Men hs sier at hun legger fint på seg i forhold til sin kurve, hun har vært lang og slank siden vi begynte å veie. Så ikke noe kjeft her i gården nei.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 21. januar 2009 #5 Skrevet 21. januar 2009 Snuppa mi veide bare 5040g på 3 mnd kontr, og er 58 cm lang. 2900 og 48 cm ved fødsel (to uker før termin, hadde faktisk termin 26.10:) Hun får bare mme, så d er ikke tilbudet d står på hvertfall;) Er vel heller etterspørselen for å si d sånn (dårlig matvett kaller nå jeg d).. Hun ligger på den nederste kurven, men følger den fint, så da er d ikke noe å stresse m.. Dette ble jeg også forsikret om på hs, de sa at d var ikke noe vits i å sette igang en oppfetningskur- skulle bare la snuppa styre selv hvor mye hun vil ha:) Hun er forøvrig glad og fornøyd, og stort sett blid som en sol (unntatt siste uka da, pga den dumme dumme vaksina...=(
vims81 m/♀08 ♥♂11♥ Skrevet 21. januar 2009 #6 Skrevet 21. januar 2009 Beregnes kurven ut fra fødselsvekt..? kanskje et teit spm, men spør nå likevel Skal på 3mnd kontroll til uka, får høre hva "min" hs sier da, har bare snakket med en annen hs på helsestasjonen når jeg har vært innom
Thumper Skrevet 21. januar 2009 #7 Skrevet 21. januar 2009 Heisann! Ville bare svare at jeg hadde en periode jeg også, hvor jeg var litt bekymret for vekten til min lille. Og egentlig startet det hele med at HS sa da jeg veide han da han var 3/ 4 mnd "Oisann, dette var ikke så mye, er du litt bekymret for det kanskje??" Og etter det ble jeg jo litt bekymret.... For da hang jeg meg opp i at det burde legge på seg så og så mye i uken osv osv.... Jeg så jo at han var blid og fornøyd om dagene, sov kjempegodt om natten og gode bleier. Allikevel klarte denne kommentaren å få meg bekymret. Men en gang jeg var innom (For å veie...) HS var det ei annen h.søster der og hun sa at jeg skulle kjøpe en pakke med NAN, og tilby han en flaske etter jeg ammet han, Om han da goflet i seg mer enn 40 ML, betød det at han fikk for lite næring av min melk. Jeg gjorde dette, og det var det dummeste forslaget min lille hadde hørt, snudde seg vekk og det var bare helt uaktuel = Ikke mer sulten. Da slo jeg det helt fra meg. Nå bryr jeg meg knapt om hva han veier, så lenge jeg ser han har det bra :D
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 21. januar 2009 #8 Skrevet 21. januar 2009 Ja, de plotter inn fødselsvekta som startpunkt, og så trekkes d en linje mellom de neste veiingene, hvis du forstår..? Da ser man om vekta følger kurven sin, sett i forhold til utgangspkt (fødselsvekta)
3 søte små Skrevet 21. januar 2009 #9 Skrevet 21. januar 2009 Snuppa her veier 5930 og er 11 måneder,så trur hu er minst her!Ha ha!Noen som slår den?
bønni Skrevet 21. januar 2009 #10 Skrevet 21. januar 2009 Jeg skal på 3mndrs kontroll i morgen med min slanke Snus. Er spent på vekta - i romjula veida han 4800 gram, bare 800 gram opp fra fødselsvekta etter 2 mndr. Men han er lang og sterk, og blid og aktiv og later til å ha det bra, så jeg bekymrer meg ikke for ham egentlig. Han spiser ofte, bare mm. Synes han er helt perfekt, så har ikke lyst til at noen helsesøster skal komme og mene han er for tynn ;-)
miria79 Skrevet 21. januar 2009 #11 Skrevet 21. januar 2009 Sønnen min var 4870 g og 61 cm på 3 mnd kontrollen. Nå er han 9 mnd og er 7060 g og 72 cm. Han er født 13 dager etter termin og var da 3020 g og 49 cm lang..
mamarama og lille banan Skrevet 21. januar 2009 Forfatter #12 Skrevet 21. januar 2009 Thumper, ser vi har en lignende situasjon vi kom inn på veiing, og mini hadde gått opp 90 gram på 12 dager. det var visst helt krise, for jeg måtte tilby minst hver andre time på dagen, begge puppene, og vi skulle også med en gang begynne å tilby mme etter amming, for å se om han drakk mer. ble baaare stress, mini spydde som en gris fordi vi som stressa foreldre prøvde å presse i ham mer. presset nok han til puppen noen ganger også, for etter dette ble det ammestreik...førte INGENTING godt med seg med andre ord. han trøbbler fortsatt litt med puppen, flere uker etterpå. det rare var at han la på seg mest da ammestreiken var som verst, og det gikk lang tid mellom måltidene....
2 fine små Skrevet 22. januar 2009 #13 Skrevet 22. januar 2009 4895 ved 2,5 mnd her, og det var ikke noe tema utover at "jeg tror du har barn av den litt smale typen, men det gjør ingenting, hun ligger noe under helt midtre strek i normalfeltet, og er lang i tillegg." Da hadde også helsesøster hilst på storesøster, som er helt lik i type, litt høyere enn gjennomsnitts, og litt smalere enn gjennomsnitts, likevel helt innenfor normalen (som jo er et passe teit uttrykk, men normalen i helsesøsterverdenen da). Min baby fikk bare MM, og har hele tiden spist kjempegodt. Mye bedre enn sin storesøster gjorde. Jeg synes babyen min nå ser mer godslig ut, som jo bare er helt herlig, gode lår og sånn. Min første var mer en lang slank bedagelig dame, med lange føtter også, så jeg ser jo på gamle bilder at hun på noen tidspunkter så litt "merksnodig" ut, hehe.....men hva gjør det. Dette jevner seg ut for de fleste. Svigerfar var en bitteliten gutt som barn, og er en høyreist, veldig bredskuldret mann med de største nevene jeg har sett, så det har ikke alltid noe å si. Det viktigste er at de spiser jevnt og trutt, og da spiser de så mye de vil ha. Min første var utrolig småspist, denne er noe mer ivrig. Barn er forskjellige og helsesøstre skal være forsiktige med ordlyden når det kommer til dette, man kan lett tro at man ikke gir nok mat. Det er litt erkenorsk dette med at vi skal ha så "chubby" babiser, tror ikke noen norske barn sulter i hjel jeg da. Lykke til, og ikke ta i mot kjeft!
Youngster*mamma* Skrevet 22. januar 2009 #14 Skrevet 22. januar 2009 Jenta mi var 2760 ved fødsel, og 50 cm lang. Så hun var meeldig lang og slank kan du si Etter 8 uker var hun 4020, men husker ikke helt hvor lang.
lille sprelle Skrevet 22. januar 2009 #15 Skrevet 22. januar 2009 hehe - du har jo en kjempebaby jo! frøkna var 45 cm lang ved fødsel, men lårene var faktisk markant tynnere enn pappaens tommel! Ved 9 mnd var vekt/lengde-forholdet gjennomsnittlig, men er jo litt liten da.... det viktigste er at babyen følger sin egen kurve og ellers er frisk og fin!
Hermione_77 Skrevet 22. januar 2009 #16 Skrevet 22. januar 2009 Min lille gutt var 64,5 cm lang og 5870 gram på 5 måneders kontrollen (han var 2235 og 43,5 cm ved fødsel). På 3 måneders kontrollen var han 57 cm og 4230 gram. Har overhode ikke fått kjeft på helsestasjonen, men så har jeg verdens mest forståelsesfulle helsesøster også da. Og gutten er blid som en sol omtrent bestandig, så jeg bekymrer meg ikke så veldig, selv om jeg nok må innrømme at jeg gjerne skulle ha sett at han la på seg litt mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå