Gå til innhold

Hvor mye kan han egentlig spise???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på litt over 6 mnder. Han er veeldig glad i mat. Har ikke ammet han etter 3 mnder pga for lite melk, og han fikk grøt fra han var 4 mnd. Etter jeg begynte med grøt og fruktmos har han blitt mindre og mindre interessert i melk. Har problemer med å få i han nok drikke i løpet av en dag.

Slik ser dagen ut:

Morgen (mellom 6-7): melk, gjerne bare rundt 100 ml

Formiddag: grøt pluss fruktmos

Middag: middagsglass pluss frukt

Mellom: prøver å få i han en flaske m melk

Kvelds: grøt ppluss frukt

Prøver å gi han vann til måltidene.

Jeg blander en raus porsjon med grøt, litt mer en 1dl vann. Når han har spist opp grøten griner han etter mer, ser ut som han kunne spist en porsjon til, får han ikke frukt etterpå blir det katastrofe. Kan ikke fylle på med melk heller, siden han ikke vil ha det...

Gir jeg han for mye mat?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Eg veit ikkje om du gir han for mykje mat, men eg tenker at så lenge han er fornøgd så er det vel fint? Og viss kurva er fin og han legg på seg normalt så treng han kanskje mykje mat...

Me har ein gut på snart 7 mnd, han vil ikkje ha pupp og ikkje mme, så da blir det til at det blir mange grautmåltid i løpet av ein dag. Han elskar vatn:-))Han nektar å ete anna mat, som mosa potet og gulrot etc....Så da blir det graut i lange baner...Så til problemet: Kan det bli for mykje graut? I dag har han spydd skikkeleg mykje både etter måltidet kl. 12 og no i kveld..stakkars, eg tok han opp igjen fra senga etter han hadde lagt seg fordi han ikkje roa seg og før eg visste ordet av det så spydde han utover heile golvet og senga..

Nokon som har nokre gode tips om korleis eg kan få han til å ete anna mat enn graut??

Skrevet

Det ser ut som gutten din er akkurat som min. Han sluttet nesten også å drikke melk rundt 6 mnd., men sånn som jeg har forstått det spiller ikke det så mye rolle så lenge de får i seg væske i form av vann og grøt. Hvis han har blaute bleier skal vel alt være i orden? De trenger jo nødvendigvis ikke næringa fra melka, den får de jo fra fast føde nå.

Ang. matmengden kan jeg ikke tro du gir for mye. Da min gutt var 6 mnd. (8 mnd. nå) fikk han melk ca. 100 ml og grøt av ca. 150 ml vann til frokost, samme til lunsj, middagsglass og fruktpurè til middag og melk og grøt til kvelds. Ellers pleier jeg å putte resten av melka i gføten hvis han ikke drikker opp flaska. Han har fulgt kurven sin fint, og er blid og fornøyd. Tror ikke det er mulig å gi for mye mat, de slutter å spise når de er mette tror jeg.

Håper det kan være til hjelp.

Skrevet

Takk for råd begge to. Har og tenkt at så lenge han er fornøyd og legger på seg normalt så er alt greit, men så begynte jeg og sambo og diskutere dette i kveld etter at han slukte grøt og frukt. sambo hadde lagd grøt av 1 dl, og endte opp med å lage en liten porsjon til fordi gutten var tydelig eeenda mer sulten :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...