Gå til innhold

Gode tips for en bedre kveld, noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er 1 år i dag, og vi har store problemer med legging og egentlig soving generelt. Hun sovner ikke i senga si, men i vippestolen. Lar hun sovne der, før vi forsiktig løfter henne over i sin seng.

Vi skulle så gjerne hatt henne til å legge seg uten problemer, i senga si..

Når vi legger henne i senga så skal hun reise seg opp med en gang. Opp å leke. Har prøvd å legge henne ned, holde henne for å roe henne uten hell. Nattpose har vi også prøvd uten hell.

Ferber er helt uaktuelt for oss, så søker gjerne noen humane råd..

Har prøvd å legge henne ned, gå ut og vente til hun reiser seg igjen, inn og legge ned osv osv.. Men det er også nytteløst.. Kan vi komme ut av denne dårlige trenden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med babysafe, sovepose med seler under senga?

Vi begynte med det rundt 10-11 mnd alder og bruker det fortsatt, han er snart 15 md.

Vi sitter hos han til han sovner, i mørkt rom.

Skrevet

Hei, og takk for svar! Vi prøvde en slik pose da hun var rundt 7 mnd og det endte med panisk hyling!! Så tror ikke det er noe for oss... Men takk for tips! :-)

Skrevet

Nå etter jul har snuppa her også begynt og tulle med leggingen. Før jul kunne vi legge henne våken i senga, og hun sovnet av seg selv. Nå så må hun sovne i armene våre, før vi legger henne i senga.

Så jeg har egentlig ikke noen råd til deg, men ville si at dere er ikke alene. Vi håper at det bare en en fase hun er inne i, og at det retter seg snart. Ikke orker vi og ta opp kampen med henne på kvelden heller. Så da får hun heller bli "bortskjemt" med og sovne hos oss. Sikkert mange som har meninger om det, men det får bare være.

Lykke til til dere og. Det går sikkert bedre etterhvert.

Skrevet

Småen vår hadde en periode da han skulle reise seg hele tiden. Vi var bare konsekvent og la han ned igjen og sa bestemt "nei". Det tok litt tid og enkelte kvelder syntes det nesten håpløst, men etter hvert sluttet han med det og nå har vi ingen problemer. Det tok bare mengder med tålmodighet med stadige repetisjoner.

Vi har aldri brukt sovepose.

Men det må sies at han har alltid sovnet i sengen sin. Vi har aldri latt ham sovne i vår seng, stol, i armene våre, etc.

Skrevet

Tror det er viktig at du viser henne at du er mamman som bestemmer over henne og prøve å legge henne bestemt ned igjen i senga. Evt kose litt med henne der inne og så legge henne tilbake. Jeg tror desverre ikke at det er noen annen løsning enn at du må la henne sutre/skrike litt.. Hun er ikke vant til å sovne på den måten:) De har ikke vondt av å skrike litt,men hylskriking er noe annet..

Skrevet

Når hun skriker begynner hun å spy nesten med en gang.... :-S

Kan jo ikke la henne ligge å spy heller.. Føler det er skikkelig dilemma ja...

Skrevet

Oi...såpass?!

Da skjønner jeg deg godt!Nei det går ikke...

Spurt helsesøster??Noen av de har noen gode råd en sjelden gang,hehe!!

Skrevet

du har sprinkelseng til Mari? Har du prøvd sånne gyngeføtter? Mulig at det ikke hjelper siden hun reiser seg opp, men dersom du legger henne ned, og sitter ved siden av å gynger?

Sliter selv med vesla jeg da, så du har min fulle sympati!

Skrevet

Anonym: Helsesøster hadde ingen råd.. Hun har forhørt seg med mange kollegaer men ingen kunne hjelpe oss.... :-((

Lykke: Heeei!! Forresten.. Hehehe!

Nei, har ikke prøvd sånne gyngeføtter.. Men ser ikke for meg at det har noen virkning, siden hun bare skal opp å stå.. Også så sterk som hun er både i kropp og i vilja.Legger jeg henne ned så er hun oppe igjen ila 2 sekunder maks.. Så da får jeg ikke begynt med vugginga en gang før hun blir spinnvill...

Kanskje jeg bør ta en telefon til SoveKarin å høre om hun kan hjelpe... *sukk*

Skrevet

Hehe, hun har arvet viljestyrken til moren? :) Nei, da har jeg ikke noe forslag altså... Her har vi rett og slett latt vesla skrike litt, og så står jeg og stryker på henne helt til hun sovner.. Men har hatt perioder der leggingen har tatt 2 timer... Sliter mest på dagtid jeg da, da sovner hun ikke uten puppen i munnen. Melk på flaske nekter hun å drikke. Så jeg kan ikke slutte å amme selv om jeg vil... MEN jeg foretrekker at hun tuller på dagen fremfor om kvelden :)

Skrevet

Hei på deg :)

Uff så trasig at lille mari ikke vil sove i sengen sin.

Ser du har fått mange tips,jeg har et lite jeg har brukt på Lenora.Får hpe det nytter på Mari da

Jeg har akkurat hatt det likens nå i noen dager, legginga har tatt opp til 3 timer!

Men det jeg har erfart har nyttet er å legge henne på siden og tulle dynen godt rundt henne og så legger jeg en hånd rundt magen og den andre på ryggen/rompa og vugger litt på henne.Da ligger hun stort sett i ro og sovner av det, har du prøvd det?

Å forresten gratulerer med åringen :)

Skrevet

Hei hei!

Leit å høre at det er litt problemer med legging. Vi har jo, som du vet, "slitt" litt med dette helt siden hun var liten, men har fått orden på alt dette nå.

For Mathilde er det èn eneste ting som funker, og det er at vi er konsekvente. Jo mer vi duller, er usikre og rotete i rutinene, jo mer surrer, gråter og tuller hun. Vi hadde en periode før jul der hun ikke var så enkel med legging. Vi prøvde å sitte inne hos henne og være litt greie, men det endte med at hun tulla og lo i senga, mens vi var trøtte, fortvila og slitne. Og så fort vi gikk ut av rommet hennes ble hun RASENDE. Jeg prøvde å stå ved sengen hennes eller i døråpningen. Det endte med at hun sovnet, men sjekket om jeg var der ca. hvert minutt. Dvs. at hun ble mer opptatt av om jeg faktisk sto der enn at hun fant ro og sovnet godt.

Etter 14 dager med bare rot og bråk hver eneste kveld, satte vi foten ned. Rutinen ble: Legge henne ned i senga, sa natta og gikk ut. Gikk rett inn igjen når hun gråt, la henne ned i senga, sa natta og gikk ut. Første kvelden tok det litt tid (èn time?), neste kvelden kortere og 3 kvelden gikk det uten noe tull eller gråt i det hele tatt.

For vår del er det tydelig at hun trenger at vi er konsekvente og tydelige i rutiner. Hun er jo tross alt for liten til å vite hva som er best for henne :)

Vet ikke om dette er humant nok for dere. Litt gråt blir det jo, men det handler på ingen måte om å la henne ligge alene på rommet.

Mannen sier forresten at han også har prøvd det samme som nettigull sier, og det har funket endel ganger for han også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...