Gå til innhold

April: Aprilbaby!!! *bekymret*

Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Oj...ble helt rørt av bekymringen jeg nå...

Vel, syden turen ble ikke så hyggelig som jeg håpet.

Dette hendte den nest siste dagen:

Jeg stod ved barnebassenget mens Lille badet (jeg hadde ikke badet) da jeg plutselig kjente varm væske renne nedover begge lår... Jeg frøs til is der jeg stod og ja...jeg har ikke ord. Det var akkurat som da vannet gikk (ved termin) da Lille ble født. Men denne gangen var det jo altfor tidlig i uke 26 - og i syden... Jeg gikk rakt på toalettet og kjente at for hvert steg kom mer væske. "Håpet" mitt var at det var urin og at jeg rett og slett tisset på meg. Jeg hadde liten tro på det da jeg aldri har hatt problemer med dette, og det var ganske mye som kom. Væska som kom var heller ikke urin, den hadde en annen lukt og var "glattere" liksom, men helt tynn. Altfor mye til å kunne være utflod også... (jækk). Husker det nesten ikke, men kom på at når hodet ikke er festet er det viktig å ligge. Fikk lagt meg på sengen og reisefølge ringte ambulanse. Det kommende timene var de værste timene i mitt liv. Uten tvil. Jeg som følte meg så trygg da jeg dro...."på kanariøyene er det t.o.m skandinavisk talende helsepersonell"... De så i hvertfall ikke jeg noe til. Ambulansefolket kunne noen stavelser engelsk og sa vi skulle til et sykehus som var 10 min unna. OK. Gubben fikk være med, men måtte vente ute når vi kom til sykehuset. Ingen der kunne skadinavisk, engelsk eller tysk. De lurte på hvor den syke babyen var osv. Jeg holdt på å klikke av ren panikk. Helsepersonelle hadde såååå god tid oog lurt på om jeg hadde spit/drukket om jeg var sulten og all verdens usaklige ting. Når jeg ikke forstod hva de sa på spasnk snakket de bare høyere/nesten skrek til meg...Akkurat som om jeg skulle forstå bedre da...Gud, så hjelpeløs jeg var..Jeg fikk veneflon og intravenøs og mer til, men ingen sjekket babyen. Så forsvant alle. Jeg spurte stadig etter gubben, men nei - han slapp ikke inn. Etter en uendelig lang stund kom en "engelsktalende lege" som sa jeg skulle flyttes med ambulasne til et annet sykehus 50 minutter unna. Nice..... Fortsatt ristende som i feber av redsel (var støl i dagene etter) og med innvoller av is ble jeg kjørt i en eksosfylt ambulanse til neste sykehus. Jeg var som i transe av skrekk mens tankene løp. Måtte jeg føde et dødt barn der? Kom jeg til å bli fløyet hjem? Skal man ha gravstein ved 26 uker? og heletiden gnagde det i meg : Hvorfor dro jeg???? Fastlegen frarådet det jo (dog uten medisinsk grunn) På neste sykehus fikk heller ikke gubben være med inn, og vi visste jo fortsatt ingenting :-/. Først ble jeg undersøkt av en ung lege som ikke kunne annet enn spansk. Da hun var ferdig slo hun fast " No Water" og gikk. Så lå jeg der igjen alene....hva betydde det? At det ikke var kommet noe fostervann eller at det ikke var mer fostervann? Gubben hadde da værket på utsiden av sykehuset i ca 1,5 time og fikk den samme raske beskjeden uten forklaring. Han ble ikke mindre fortvilet av det.

Så kom en ny lege og undersøkte med FØRST med ultralyd. Ingen kan ane lettelsen da jeg så og hørte hjertet slå, det sa mer enn noe språk kan man si.....Denne legen snakket faktsik forståelig engelsk og etter å undersøkt meg sa hun at alt var ok, og at vi kunne reise tilbake til hotellet. Ingen forklaring. hun forsto ikke da jeg spurte...

Hendelsen gnagde på meg de siste dagene og selvom jeg var beroliget var jeg ikke helt sikker på at alt var bra. Hva om det hadde lekket og bare midlertidig hadde tettet seg? OG viktigst av alt: jeg trengte en forklaring...for det var ikke badevann og ikke urin. Hva var det da?

vel hjemme i Norge var jeg raskt på sykehus til undersøkelse og da først fikk jeg en forklaring jeg kan godta og slå meg til ro med. 2 gynekologer på føden undersøkte meg med gu og ultralyd (ja, vært trafikk der nede i det siste ja...) Alt var ok, og jeg har litt mer fostervann enn normalt, og ingen lekkasje. Det de mente det kunne se ut som var: Falsk fostervannsavgang også kalt forvann. Jeg hadde dessverre aldri hørt om dette før. Har dere??? I hvertfall fikk jeg det foklart slik: Fosterhinna består av to hinner. I mellom disse kan det dannes noen desiliter fostervannslignende væske. Den ytterste hinna brister av og til (men gjerne nærmere termin). Det er ikke ofte det skjer, men det skulle være helt ufarlig og ikka ha noen konsekvenser....

Men det var uansett en helt forjævelig opplevelse som har satt sine spor.

For å si det sånn; Nå er jeg takknemmelig for alle ubehagelige spark, sviende halsbrann og verkende hofte. Åh...så lykkelig jeg for å plages :)

Da dette har vært en opplevelse i kraftigste laget som jeg har drøyd litt med å si noe om her inne håper jeg at dette ikke nevnes på Skravlesiden.....har ikke lyst at bli "en historie på DiB" liksom :-)

Åh, kjære deg, for en fæl opplevelse!!! Kjente panikken i brystet jeg også når du forteller om folk som ikke skjønner hva du sier og som bare snakker høyere når du ikke skjønner hva de sier, og det å bli sendt fra ene sykehuset til det andre. *grøsse*

Ikke hørt om forvann før, selv om jeg har veldig lyst til å si at det var det jeg opplevde noe før jeg fikk M - var nemlig voldsomt med "greier" som kom ut etter en "igangsettingsrunde" hjemme, mye mer tyntflytende enn det som pleier å komme ut og ikke minst sinnsykt mye mer. Fargeløst og ikke urinlukt av det. Men spl på sykehuset mente at alt var intakt (uten noe annen undersøkelse enn å "føle seg frem" riktignok).

Utrolig godt å høre at det fortsatt er et sunt svangerskap selv om trygghetsfølelsen kanskje har fått seg en knekk :o)

Stor klem til deg!!

huffda aprilbaby!!

det var ikke morro å lese,men godt det var "bare" forvannet,har hørt om det ja,en venninne som fikk samme dag som oss,hadde også trodde det var vannet,men joirdmor sa det var forvannet.

kos deg masse med spark og halsbrann.

Annonse

Fikk tårer i øynene jeg nå! For en forferdelig opplevelse!

Godt alt gikk bra til slutt og at dere har det bra etter forholdene! Har ikke hørt om forvann før nei, men hos meg ble det danna ei ny vannhinne under fødsel fordi det gikk så tregt.. så da gikk vannet to ganger!

Håper du får slappa av igjen nå da.. ta godt vare på deg selv!

Stor klem til deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...