Gå til innhold

Restriksjoner etter ks?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde haste-ks for ei drøy uke siden. Jeg har vært i veldig fin form etterpå. Ingen på sykehuset sa noe om løfting eller lignende - og jeg glemte å spørre. Hva er vanlig? Er det noe jeg må unngå å gjøre? Jeg har ikke akkurat gyvet løs på snømåking, men ellers har jeg ikke tenkt så mye på dette etter at jeg kom hjem. Løfter kleskurver og sånt no.

Er det noe jeg bør være forsiktig med?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139491691-restriksjoner-etter-ks/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du føler deg fin og tror at du kan løfte mer enn ungen allerede nå, og vips så har du løfta på deg både arrdannelse, brokk og annen dritt, så det lønner seg å ta løfting meget forsiktig til etter du har vært på seksukerskontroll.

Og dessuten, noe nytte for må jo mannfolkene gjøre også ;)

Må bare tilstå at jeg utnytta situasjonen noe der jeg satt i sofaen og ga ordrer.......;)

Ser ut til at jeg får svi for dette nå, ja. :S Arret spriker litt på den ene siden, og det kommer litt verk. Gjør litt mer vondt også nå. Søren også. Skulle jo selvfølgelig ha spurt før jeg dro hjem, men midt i ammetåka glemte jeg det...

De skulle ha sagt det til deg på barsel!!! Jeg fikk også lite (ingen) info om dette på føden, men visste det heldigvis selv fra før. Man kan vel ikke kreve av noen at de selv skal huske å spørre om slike ting når man er nyoperert og i ammetåka?

Ta kontakt med fastlege/føden, få dem til å se på såret.

Annonse

Arret spriker litt på den ene siden, og det kommer litt verk. Gjør litt mer vondt også nå.

-----------

Siden det bare er kort tid siden ks så tar du en meget snarlig telefon/tur til føden, og spør om råd, og ber eventuelt om en hastetime.

Sprik kan føre til både dårlig arr, og granulasjonsvev eller villkjøtt som noen også kaller det. Det kan fikses til en viss grad med lapisstift. Men kun etter at fagfolk har bestemt dette.

Dro inn på kontroll i går, og det var lurt... Da legen skulle ta pussprøve fra arret gikk det hull på en lomme som tydeligvis var under, og det rant ut masse, masse puss/væske. Så ut som flere dl, og jordmor måtte vaske både vegg og gulv etterpå. Så jeg har tydeligvis fått en betennelse innenfor arret. Jeg pratet med legen om restriksjoner, hva jeg har bedrevet osv - og fikk klar beskjed om at jeg ikke har gjort noe galt. Slike betennelser kan oppstå av og til - sånn er det bare. Var jo haste-ks jeg hadde også - øker vel risikoen litt.

Så nå må jeg inn til daglig skylling av pusslommen (ca 15 cm lang, innenfor arret), og jeg har fått antibiotikakur. Slapp å legges inn, fordi crp bare var litt forhøyet, og jeg har ikke feber. Håper det ordner seg på denne måten, så jeg slipper innleggelse, åpning av arret osv.

Men altså: Det kan være greit å ta problemer med arret på alvor. Legen var veldig glad for at jeg kom så tidlig, for det ser ut til å orde seg greit, heldigvis.

Det er så lett å nedprioritere seg selv som nybakt mor - fordi hele fokuset ligger på babyen. Men småtten trenger jo en frisk mamma, så det er viktig å passe på seg selv også.

• 2 uker senere...

Takk for koselige ord! :)

Det går bedre nå. Arret er forsåvidt åpent ennå, og det væsker litt - men mye mindre enn før. CT har vist at det ikke er hull videre inngjennom bukhulen, og da skulle visst såret bare få gro i fred. Så etter omtrent daglige turer på sykehuset ei stund har vi fått være i ro hjemme denne uka, og det har vært godt! :) Ny kontroll mandag, og da håper jeg det blir nok ei uke før neste kontroll. Godt å få fokusere på knøttet nå, og slippe å bruke så mye energi på sykehusturer! :)

Ojsann! Nå føler jeg meg veldig heldig som har hatt et sår som har grodd perfekt - enda godt at *noe* med fødselen gikk bra, da. ;) 15 cm hørtes mye ut... Godt du blir vel ivaretatt, høres det ut som! Jeg prøvde forresten å sende PM til deg, som svar på PMen ang spinalhodepine, men klarer ikke sende til deg? Det er i alle fall ikke fordi jeg er overlegen at jeg ikke har svart deg. :)

Det var egentlig mest takk for at du svarte på PMen min. :) Fastlegen min mente forresten at jeg også hadde hatt spinalhodepine... Forferdelige greier. Bra at det ikke er farlig, i og for seg (jeg trodde først jeg hadde hjernehinnebetennelse, noe som hadde vært mye verre!), men forferdelig vondt... Har fått den samme feilmeldingen hver gang jeg har prøvd å sende PM til meg, men det kan jo være noe med maskina mi for alt jeg vet. :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...