Jordbæret <3 Skrevet 21. januar 2009 #1 Skrevet 21. januar 2009 Dette må jeg bare dele med dere, kan jo være flere som sliter med det samme og som kanskje kan få hjelp av min erfaring. Jeg har ei jente på 10 mnd som jeg ammer enda. Helt siden fødselen har jeg hatt en voldsom søthunger. Jeg har spist enorme mengder av søtsaker, for så å slite med dårlig samvittighet både for meg selv og allermest overfor veslemor som også har fått noe av dette i melka si. Jeg er vanligvis viljesterk og gjennomfører det jeg setter meg fore, men når det gjaldt søthungeren kom jeg til kort. Det var helt forferdelig. Jeg er ikke tykk, men i litt for dårlig form så jeg bestemte meg for å begynne å trene styrke og kondisjon. I forbindelse med at jeg skulle begynne å trene, kjøpte jeg en boks med soyaproteiner og aminosyrer i pulverform. Det smakte ikke så veldig godt, men jeg ble vant til det. 30 gram tre ganger om dagen tok jeg. Jeg la ikke merke til endringen før det var gått ei uke. Da hadde sjokoladen i kjøleskapet ligget urørt i fem dager. Jeg så den jo hver gang jeg var i kjøleskapet, men hadde ikke lyst på den. Jeg spiser nå mat tre ganger om dagen og tar i tillegg disse proteinshakene. Og det er helt fantastisk. Jeg har ikke lyst på noe søtt, ikke en gang da jeg ble bydd kakao, hadde jeg lyst på. Det er blitt sånn at når jeg er på besøk noe sted, piner jeg ned en tynn skive av kake, eller lurer den ned i håndvesken for å slippe å spise den. Jeg hadde altså altfor lite protein i kosten, noe som medførte utstabilt blodsukker og sukkerhunger. Jeg kommer aldri til å slutte med proteinpulveret, men jeg kommer til å variere merkene og typene protein litt innimellom. Jeg har ikke gått ned noe i vekt, men det var heller ikke min intensjon.
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 21. januar 2009 #2 Skrevet 21. januar 2009 Interessant! Hvor kjøpte du denne boksen da? Hva heter den?
NormaJean Skrevet 21. januar 2009 #3 Skrevet 21. januar 2009 ja, dette høres ut som noe for meg, her går det mellom 500-1000gram sjokolade i uka, IKKE BRA:( hvor får man kjøpt dette?
Jordbæret <3 Skrevet 21. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 21. januar 2009 Mutilpower Power Shake Soya Protein, heter boksen min. Den er kjøpt på helsekosten. Den er dyr, i underkant av 400 kr for en kg, men når jeg tenker på alle pengene jeg har brukt på sjokolade, er den verdt hver ei krone. Det blir billigere om man kjøper 3 kg i slengen. Jeg vet at noen helsekoster har tilbud på proteinpulver fra Proteinfabrikken. Det er såkalt Whey-protein og er blant idrettsfolk regnet som noe av det beste som er.
Litjmora Skrevet 21. januar 2009 #5 Skrevet 21. januar 2009 da kan man like greit bestille fra proteinfabrikken.no, ejshop.no, myoshop.no osv.osv.. Er nok billigere det enn helsekost kan jeg tro, har alltid bestilt på nettet jeg iaf(trener/trente mye styrke). Jeg ville kanskje vært forsiktig med soyaprotein, da soya kan virke inn på østrogenbalansen i kroppen. Soyaprotein er også av lavere kvalitet enn andre.
Mrs. Charming Skrevet 21. januar 2009 #6 Skrevet 21. januar 2009 Gratulerer til TS, du har biltt kvitt søthungeren- Jeg skal ta med meg tipset ditt videre-Mer protein i kosten. Men ærlig talt! Når man får i seg for lite proteiner, så spiser man ikke pulver, men legger det naturlig inn i kosten: Egg, avokado, nøtter etc... Noen som kan bidra med å forlenge denne lista med proteinrik mat? Ikke kast dere på sånne "lettvinte løsninger" med pulverproteiner på boks.
Jordbæret <3 Skrevet 21. januar 2009 Forfatter #7 Skrevet 21. januar 2009 Jeg ville nå bare bringe videre en erfaring... Jeg er enig i at man ikke skal erstatte et sunt kosthold med pulver og piller, men jeg er uenig i at man skal rette pekefingeren og advare mot bruk av det som et supplement. Man skal jaggu være strukturert og dyktig dersom man skal klare å sette sammen et kosthold som er bra nok. Og for å klare å dekke dagsrasjonen med proteiner skal man spise masse mat, i allefall dersom man skal klare å gå opp i muskelvekt, som er mitt ønske. Jeg begynte ikke med proteintilskudd for å gå ned i vekt, men tvert i mot. Men når jeg gjorde den lykkelige erfaring at søtsuget ble borte, helt uten at jeg la merke til det, er det verdt å bringe videre som et tips til alle som sliter med søtsug. Jeg vil nå heller spise et tilskudd og være sikker på at jeg får nok, enn å la det være og føle at noe er i ubalanse i kroppen min. Det er bedre med pulver enn sjokolade, tror jeg da. Og det er ikke slik at det er enkelt for alle å legge om kosten slik at de får dekket inn alle behovene som kroppen har. Annen proteinrik mat; egg, belgfrukter, kylling, annet magert kjøtt, fisk, Melkeprodukter. Desverre er mye at det som er proteinrikt, også veldig fettrikt, så da får man fort for mye energi og så blir man feit... Jeg klarer bare ikke spise nok av den proteinrike maten. Jeg ønsker å bygge muskler og da må jeg ha stort inntak av proteiner/aminosyrer. Derfor blir det pulver i tillegg til mat.
Jordbæret <3 Skrevet 21. januar 2009 Forfatter #8 Skrevet 21. januar 2009 Ms.Charming; for å illustrere hvor vanskelig det kan være: Du nevner avocado som en proteinkilde. Både sjokolade, karameller, ostepop og potetgull inneholder mer proteiner pr 100 g enn avocado... Avocado har bare ca 2 gram protein pr 100 gram, men den har mye godt fett.
TrustNoOne (but Me) Skrevet 21. januar 2009 #9 Skrevet 21. januar 2009 For meg funket influensaen fint....hverken matlyst eller søthunger etterpå
Solskinnsbolla & solstrålene Skrevet 22. januar 2009 #10 Skrevet 22. januar 2009 Hmm... funker dette for å gå ned i vekt også??
Jordbæret <3 Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #12 Skrevet 22. januar 2009 Jeg er litt usikker faktisk. Men jeg veide meg i morges og da hadde jeg gått ned en kilo siden jeg veide meg for en mnd siden da jeg startet med pulveret. Men jeg har trent tre ganger i uka i to uker. Jeg har tatt "før"-bilder og skal ta nye bilder hver mnd for å holde meg motivert. Det jeg har erfart er at jeg har en større metthetsfølelse enn før. Jeg føler at jeg er passe mett stort sett hele tia, det kommer av at protein er veldig blodsukkerstabiliserende. Men jeg er nøye med at jeg spiser tre vanlige måltider, det første måltidet, frokosten inneholder mye trege karbohydrater, så venter jeg et par timer før jeg tar første proteinshake. Så venter jeg tre timer før jeg spiser et måltid som består av mest proteiner og litt karbohydrater, så en proteinshake til etter 2-3 timer. Middagen prøver jeg å få mellom kl.18 og 19 og den består stort sett bare av protein (kylling, stekt laks/fisk) og litt grønnsaker. Dersom jeg har trent så tar jeg en proteinshake før jeg legger meg. Jeg har lest at mesteparten av overskuddsprotein, skilles ut i urinen, men noe kan lagres som fett. Detter bare det jeg har lest meg til i litteratur om kroppsbygging så jeg er ingen ekspert. Men for meg, og jeg understreker at det er for meg, så har det fungert veldig, veldig bra. Jeg sa nettop til min samboer at jeg håper så inderlig at denne effekten holder seg. Jeg var på besøk i dag og da fikk jeg servert vafler, jeg rakk ikke si nei før vaffelen lå på tallerkenen foran meg. Den ligger i en serviett i håndveska mi. Jeg klarte bare ikke få den ned for jeg følte meg så mett. Da jeg seinere spiste kjøttkaker til middag klarte jeg bare spise halvparten av det jeg vanligvis ville satt til livs. Jeg er ikke egentlig ute etter å slanke meg, men å få et bedre forhold mellom fett og muskler. Jeg har brukt pulveret en mnd og trent bare to uker, likevel merker jeg ei endring. En annen ganske umiddelbar effet når man spiser mindre karbohydrater er at man får mindre vann i kroppen. Kroppen lagrer ca 3 gram vann pr gram karbohydrat (igjen noe jeg har lest), men det stemmer veldig godt med min erfaring med min egen kropp.
Maaaamy. Skrevet 23. januar 2009 #13 Skrevet 23. januar 2009 Dytter på denne jeg, lurer på det samme som solskinnsbolla & solstrålene.
Xempel Skrevet 23. januar 2009 #14 Skrevet 23. januar 2009 Hehe leste "slik ble jeg kvitt støvsugeren" jeg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå