Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har barn med astma – når barnet ditt ble utredet, fant de alltid ulyder i lungene? Eller var det andre symptomer som var utslagsgivende? Jenta vår har hostet og surklet mye i vinter, og nå har hun lungebetennelse. Men er litt engstelig for at det egentlig kan være astma det er snakk om (er litt allergi og atopisk eksem i familien, men ikke astma). Uansett, vi har vært til legen flere ganger, og de har kommentert at lungene høres bra ut. Men har ikke spurt direkte om astma ennå, er en nyere bekymring for meg .

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min fikk konstatert astma da han var 18 mnd. Det var etter en lang vinter med gjentatte sykdomsperioder. Han var syk hele tiden, frisk i en uke om gangen... Da han ble forkjølet fortsatte det alltid med feber og hoste i over 2 uker. Det som gjorde at vi snakket med legen om astma var at ped.leder i barnehagen mente at det minnet om astma. Da vi snakket med legen om det sa hun at små barn ofte ikke får ulyder på lungene, det som er mer karakteristisk er hosten, at den alltid kommer ved sykdom og varer lenge. Etter han begynte på medisiner har vi fått en ny gutt! Sjeldent syk, aktiv og blid. De kommenterte det i barnehagen også. Plutselig satt han ikke bare i sandkassen lenger men løp rundt og hadde mye mer energi. De har også hjulpet oss med å si fra når dosen må økes. Gir beskjed hvis han går tilbake til å sitte i sandkassen og se på de andre som løper rundt;)

Skrevet

Det er forskjell på astma og barneastma. Barneastma kaller de tilstanden hvor barnet har hypersensitive slimhinner. Hoste om natten kjennetegner, spesielt dersom de begynner å bli forkjølet. Hoster gjerne så de brekker seg, evt kaster opp. Astmamedisiner åpner opp og sterkt reduserer/fjerner hosten. Barna pleier å vokse av seg barneastma i løpet av noen år.

Skrevet

Jeg er 25år å min mor har fortalt hvordan jeg var som liten..

Det er ikke astma i vår familie,men min far har allergi og min mor har eksem.

Vi er 3 søsken som alle har fått astma som små.

Jeg fikk sterkest å har alvolig astma pr i dag.

Mine 2 søsken vokste det av seg i løpet av barne/ungdomsskolen.

Jeg begynte rundt 8mnd med forkjølelse på forkjølelse,hoste,

bronkitt og lungebetennelse.

Men legene sa aldri astma før jeg var ca 2år. Det kan ta lang tid før en får diagnosen..

Jeg har ikke ulyder på lungene,å det er det som gjør det litt vanskelig når jeg (nå 25år) er dårlig å ingenting av mine medisner hjelper i de dårlige periodene mine.

Da lytter de å sier de ikke finner lyd,men far og moren min sier jeg aldri har hatt slik en spes. ulyd..Så dette må jeg alltid fortelle for at de skal forstå at jeg faktisk er dårlig å at medisinene ikke virker..

Jeg har hatt gang på gang med korthison kurer som har gjort at jeg er liten av vekst(154m) å faren min er 192,mine 2 søstre er over 170m.

(jeg vet jeg skulle vært lenger)

Var innlagt på sus over 40ganger før jeg var 7år pga astmaen.

Vært på alle slike rehabiliteringssenter for oss med lunge/astma osv.

Reiser enda på rehabiliteringssenter for å lære mer..

Ikke alle blir friske når en får astma som barn,jeeg holder min i sjakk,har hjertebrett i senga når jeg har dårlig periode å tar korthisonkur når det trengs,men venter lengst mulig for det er en fryktelig gift for kroppen..

Håper det kunne hjelpe litt å fortelle min historie:)

Har ei datter på 8mnd nå å jeg forebygger for å utsette/hindre at hun skal få de "prob" jeg sliter med. Men legen sier siden min mann har allergi så er det stor sjangse for at hun kan få noe. Men det trenger ikke være astma,kan være litt allergisk mot noe,eksem osv.

Men hver gang jeg kjenner slim når jeg holder henne,hoster så kjenner jeg at jeg er observang,for jeg er så redd for at hun skal få astma å slite slik jeg har gjort/gjør..

Lykke til:)

Skrevet

Gutten min fikk diagnosen astma 2.juledag. Og etter det har vi vært så og si inne på sykehuset siden, med rs-virus, influensa, lungebetennelse, og nå noen andre virus som de ikke er helt sikre på.. får oksygentilførsel og astma-medisiner på forstøver hver 3.time..

Gutten min har hatt "bråkete" lunger lenge, men om det er pga astmaen vet de ikke. Han ble hjerteoperert i juni, fallot med manglende pulonalklaff, og har myke bronkier, så det kan også være grunnen til ulydene. Han har også måttet bruke astma-medisiner morgen og kveld siden han ble operert, men de sa det var pga de myke bronkiene, ikke astmaen tidligere, nå sier legene at det har vært astma hele tiden..

Legene sier at barna må ha hatt tre episoder med tetthet etc. over ett år før de stiller diagnosen astma. Det har vært sykepleiere som har sagt til oss at det virker som astma før, men legene ville ikke si noe før han hadde hatt disse tre episodene..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...