Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har barn med astma – når barnet ditt ble utredet, fant de alltid ulyder i lungene? Eller var det andre symptomer som var utslagsgivende? Jenta vår har hostet og surklet mye i vinter, og nå har hun lungebetennelse. Men er litt engstelig for at det egentlig kan være astma det er snakk om (er litt allergi og atopisk eksem i familien, men ikke astma). Uansett, vi har vært til legen flere ganger, og de har kommentert at lungene høres bra ut. Men har ikke spurt direkte om astma ennå, er en nyere bekymring for meg .

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg kan bare svare for meg selv, eller for gutten min rettere sagt;) han er 2 år og 2mnd. Han har lenge vært plaga med pusten når han har vært syk, han har også vært veldig lenge syk hver gang han har vært syk! tidlig i høst hadde han bronkitt, men det hjalp med en penecilinkur da! og så ble han syk igjen tidlig i desember, tung pust og "hul" hoste, hørtes ut som en gammel mann når han sov om natta og hostet veldig mye på kvelden og om natta, han er en aktiv gutt men i denne perioden ble han fortere sliten! prøvde med en penicillinkur denne gangen også, men dette uten noen virkning! Han fikk efidrin som jeg skulle gi han når han ble veldig tett, han var sammenhengene tett i ca 6 uker, og legene hørte hele tiden lyder på lunger/ bronlkier , legen henviste han heldigvis videre til barnelege. Vi var der på mandag og da fikk vi konstatert barneastma...noe som de heldigvis kan vokse av seg! Men han må bruke medisiner hver dag morgen og kveld til sommeren, da en pause til høsten igjen og han blir tettere igjen! Han har en bestemor med astma og selv har han også litt atopisk eksem i ansiktet! vet ikke om det har noe betydning! Håper dette kan hjelpe deg litt;) og lykketil...men stå på, ikke gi deg hvis du føler at det er noe som ikke stemmer...det er du som kjenner barnet ditt best!!!

Skrevet

Du merker det på pusten hvis det er astma. Barn med astma sliter jo med å få puste når de får anfall og pulsen stiger og de bruker gjerne hele magen/brystkassen til å puste med.

Vi har en gutt på 2 år som har vært innlagt på sykehus fem ganger, flere dager av gangen, det siste året pga noe de tror er astma... Han får kun slike pusteproblemer når han er forkjølet. Men det tok en god stund før de fant ut av det, i begynnelsen ble vi bare sendt hjem med at det var bronkitt osv. Så hvis du tror det kan være noe galt, må du bare stole på deg selv. ikke alltid legene er så flinke til å finne ut av ting, så lenge ikke de kjenner barnet ditt like godt som deg.

Men hvis det bare er surkling og hosting vil jeg ikke tro det er noe farlig:) Mange som er syke hele tiden når de er små, spesielt når de akkurat har begynt i barnehage

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...