Gå til innhold

Amming og flaske.. erfaring?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jente som er 4 dager gammel. natt til i dag fikk jeg VELDIG melkespreng og har ikke fått ammet henne ordentlig siden i går. Natten var et sant helvette, og jeg måtte ta ibruk smokk!

I dag har jeg pumpet meg hele dagen, og har ikke fått ammet henne fordi brystene er så sprengt at hun får ikke tak! Så hun har fått mat fra flaske. Skulle prøve å amme henne i kveld å nå tar hun ikke puppen i det hele tatt, sikkert fordi hun har fått flaske.

Noen med erfaring? hva skal jeg gjøre? Må jeg begynne å kjøpe erstattning? å i såfall.. hva koster det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis du har sånn spreng at hun ikke klarer å ta tak så håndmelk ut det verste slik at det blir lettere for henne...

det er eneste rådet jeg kan gi deg...du må ikke nødvendigvis starte å kjøpe erstatning, du burde klare å omvenne henne raskt skal du se..bare ikke å gi opp det :)

plages du så ta kontakt med barselen der du bor og/eller evt ammehjelpen...

hus at barselsavdelingen står åpen for deg hele døgnet hver dag og jeg kan love deg at vi vil gjerne hjelpe deg!!

Skrevet

Pump deg litt rett før du skal amme, bare et par min, sånn at du blir kvitt den verste sprengen.. Jeg sleit mye m d samme i starten, og redninga for min del ble å bruke brystskjold, for da fikk snuppa bedre tak- lykke til, håper d ordner seg:)

Skrevet

Ikke tenkt på å kjøpe erstatning og ikke begynn å gi for mye flaske.. Hvis du vil få til ammingen må dere begge jobbe litt med saken til å begynne med. Så vær forberedt på litt amme-styr de første ukene!;)

Jeg brukte skjold for at hun skulle få tak i starten, men det hjalp også å pumpe litt først slik at brystene ikke var så sprengte.. Evt klem sammen brystet ditt med to fingrer, også dytter du den inn i munnen på babyen. Det skal bli lettere for hun/han da!

Få høre hvordan det går med deg i morgen da!:)

Skrevet

Ikke tenkt på å kjøpe erstatning og ikke begynn å gi for mye flaske.. Hvis du vil få til ammingen må dere begge jobbe litt med saken til å begynne med. Så vær forberedt på litt amme-styr de første ukene!;)

Jeg brukte skjold for at hun skulle få tak i starten, men det hjalp også å pumpe litt først slik at brystene ikke var så sprengte.. Evt klem sammen brystet ditt med to fingrer, også dytter du den inn i munnen på babyen. Det skal bli lettere for hun/han da!

Få høre hvordan det går med deg i morgen da!:)

Skrevet

HEi- Gratulerer med baby!! dette ordner seg- ta tiden til hjelp-

ta en varm dusj- og håndmelk før du ammer- sprengingen gir seg etterhvert. legg til etter at du har pumpet- babyen suger mye bedre enn pumpen og kan derfor få i seg en del likevel.

Ring ammehjelpen- eller dra innom HS ev- ring barsel.

IKKE GI OPP!!! - det går seg til-

Masse lykke til- ring en venninne- hvis du har - eller skriv inn her- hvis det blir tøft..

ta en time ad gangen!!

Skrevet

Hei, jeg slet også veldig i begynnelsen, men det ordnet seg etter et par uker. Her i huset var problemet en skikkelig trøtting som var umulig å vekke og som derfor ikke fikk i seg nok mat. Fikk kjempegod hjelp av ammehjelpen på helsestasjonen både med et pumpe/amme/tilleggsregime og ikke minst hjelp til å lære babyen til å få ordentlig tak. Nå er han en skikkelig kløpper. Jeg var imidlertid innstilt på at han skulle vennes til å spise fra både bryst og flaske så jeg pumper fremdeles slik at kveldsmåltidet er på flaske, men nå får han stort sett utelukkende morsmelk.

Lykke til. Det er mange av oss som har slitt, men stort sett ordner det seg. Og skulle ikke ammingen funke, ja da er ikke det noe krise heller. Men mitt tips ville være å kontakte helsestasjonen og få hjelp til ammingen.

Skrevet

Tusen takk for mange fine tips!

Nå ble jeg mye roligere å fikk en ny giv.. dere hjalp meg virkelig.

tok kontakt med helsestasjonen og fikk lånt meg en elektronisk pompe så nå pomper jeg å gjemmer unna mat så hun får på flaske.

I dag skal jeg begynne å gi henne mat fra kopp og så prøve å amme litt :)

Skrevet

pumpe litt før amming

da går det greiere.

vi måtte avvenne flaske en periode (hadde en baby som var så liten at hun ikke kunne få alt fra meg)

bruk kopp (fåes kjøpt på apoteket, ev medisinglass som du får på sh - lag "tut" og hell innpå i passe tempo)

ikke slutt å amme pga litt startproblemer! (vi måtte gi tillegg (pumpemelk) frem til ca 5 mnd. fullammet en stund før vi begynte på fast føde sammen med pupp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...