Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

min lille gutt er 5 mnd og om en mnd skal jeg slutte å fullamme. er det vanlig å få veldig melkespreng når man erstatter noe av amming med annen mat? sliter allerede med melkespreng så gruer meg ganske mye.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde aldri voldsomt mye melk, var sprengt til randen noen av de første dagene og lakk veldig,men hadde likelvel ikke masse melk. men jeg hadde problemer med å amme fordi jeg fikk gule stafylikokker, så her gikk det nesten over av seg selv, fikk aldri opp produksjonen så veldig. Jeg prøvde i 5-6 uker, fullammet først, men jeg klarte ikke nattmåltidene, hadde så vondt, føltes som nåler som stakk langt inn i puppen. Så da forsvant gradvis ett og ett måltid etterhvert som jeg ikke klarte å amme. Da gikk det fort over. Hadde som sagt lite melk i det store og det hele da, så for meg var det ikke store problemet. Lakk endel når ejg ga han flaske den første tiden, men hadde sjelden no særlig melkespreng. Melken forsvant vel HELT for 4-5 uker siden, han er 3 mnd. Tror jeg bare ville prøvd å droppe ett og ett måltid av gangen, da reduseres jo melkemengden. Tror ikke jeg ville satsa på akutt slutt, med tanke på klumper, brystbet.osv. Prøv ett og ett måltid, så gir det seg nok av seg selv etterhvert:) Lykke til:)

Skrevet

okei, tusen takk=)

nei, skal amme han til han er 1 år, men pga jern og slikt så kan jeg jo ikke fullamme han lengre enn 6 mnd. men da får jeg bare gjøre det VELDIG gradvis og håper det ikke blir for ille:)

Skrevet

det er selvfølgelig forskjellig- men hos meg har det gått gradvis- med tilbud og etterspørsel- ettersom han har fått mere annen mat har han ville ha mindre pupp- - det har ikke vært ille- .

I begynnelsen ammet jeg ham og så gav han grøt eller fruktmos etterpå- men etterhvert som han har vent seg til og blitt gald i maten har jeg ammet han etterpå- da spiser han så mye som han skal og får litt pupp i tilegg- og da har produksjonen gått gradvis ned..

har gitt ham vann ved måltidene - ved siden av grøten-

min erfaring...

Skrevet

Tror det er veldig individuelt, men da jeg sluttet med å fullamme hadde vi fire (fem inkl en kveldspumping) måltider i døgnet, så da jeg sluttet med ett av måltidene gikk det plutselig ganske lang tid mellom to måltider. Jeg hadde mye melkespreng den første dagen, litt også andre dagen, men så justerte deg seg. Det samme skjedde da jeg kuttet neste måltid. Jeg ammer fortsatt morgen og kveld (hun er 11 mndr nå) så lengre har jeg ikke kommet :-)

Skrevet

Amm først og gi smaksprøver etterpå. Får du spreng kan du pumpe deg og lage grøt av den melken. :)

Skrevet

er ikke noe i veien for å fullamme til 1 år bare du gir ham jerntilskudd fra 6 mnd. (bruk sprøyte - går greit)

jeg hadde begynt å gi smaksprøver nå og la babyen ta det i sitt tempo når det gjelder fast føde.

koser dere dere med ammingen, så fortsett med det!

produksjonen regulerer seg selv.

Skrevet

okei, takk for svar:)

jeg syns det er kjempekos å amme, men han sover så dårlig, max 15 minutter av gangen, så pga det klarer han ikke sove på dagen, og jeg må legge meg samtidig med han om kvelden. så jeg gleder meg til at han skal få fast føde, selvom det med melkespreng blir ganske ille hehe=) men bra det bare er spreng i noen dager, da gurer jeg meg ikke allikevel=)

Skrevet

Har ikke hatt melkespreng når ungene har begynt med smaksprøver. Det har gått så veldig gradvis fra noen ts og fremover å det har ikke vært store forandringen i amming.

Mine har brukt mange mnd på tilvenningen og hun jeg har nå gikk det så sakte med at vi måtte innføre nye måltider før vi var kommet opp i noe mer mellom 1/4 til 1/2 porsjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...