Gå til innhold

Keisersnitt -et spørsmål om liv og død?!

Anbefalte innlegg

Har hatt hastekeisersnitt med nr 1 pga babyen var så stor. Den var over 1 kg tygre enn legen estimerte under ul undersøkelse, som var samme dag jeg ble satt igang. Det endte med haste ks fordi babyen ikke fikk hodet ned i bekkenet.

Denne gangen venter jeg også et stort barn, og har tatt røntgen av bekkenet for å vise at jeg er smal.

Legene vil derimot ikke innvilge keisersnitt før de har undersøkt om babyen er normal -da vil de prøve vanlig fødsel.

Tro meg når jeg sier at jeg ikke stoler på legene når de sier jeg har et lite barn. De bommet med over 1 kg og vi fikk beskjed etter fødselen at vi kunne omkommet begge to hadde gynekologen klart å presse hodet til babyen ned i bekkenet for å få den ut. Han prøvde -tro meg, men klarte ikke og sendte meg til operasjon.

Jeg er helt rådvill. Hva skal jeg si for å få et planlagt keisersnitt? De vil jo ikke høre på meg!

Har sagt jeg er redd og nervøs fordi jeg vet ungen er stor denne gangen også. Vi overlevde forige gang, må vi basere oss på flaks igjen?

Hva skal jeg gjøre? Har snart ikke mer "tid igjen"... :(

Fortsetter under...

Hei,

Jeg har opplevd cirka det samme som deg.

Etter 39 timer med rier, riestimulerende drypp skrudd opp til maks og fikk jeg bare 4 cm åpning fordi barnet ikke kom skikkelig ned i bekkenet. Det ble utført hastesnitt. Jeg opplevde fødselen som traumatisk. Jeg krevde røntgen av bekkenet etter fødselen for å se om trangt bekken var årsaken. Barnet var 4100 g

Da jeg ble gravid igjen, fikk jeg fødselsangst fordi jeg var livredd for å måtte oppleve det samme igjen. Var til samtale på samme sykehus som første fødsel ble gjennomført på. De sa at bekkenet mitt var smalt, men at det ikke var heeeelt umulig å føde. Årsaken til første keisersnitt var kombinasjonen av det smale bekkenet og stort barn. Statistikken viste at flere klarte gjennomføre vaginal fødsel andre eller tredje gang. Sykehuset kunne love meg lav terskel for keisersnitt dersom fødselen skulle stoppe opp denne gang også. Jeg fikk ikke innvilget planlagt keisersnitt, selv om de sa at dette barnet var like stort som førstemann, og selv om det var stor sannsynlighet for det ble keisersnitt denne gang også.

Jeg søkte derfor planlagt keisersnitt ved annet sykehus, og fikk til slutt innvilget keisersnitt der pga fødselsangsten. Jeg fikk innvilget ganske sent i svangerskapet - tror det var 3-4 uker før termin.

Du må virkelig stå på dersom det er keisersnitt du ønsker. Vurder om du skal bytte sykehus om så er. Lykke lykke til!

Jeg synes du skal være tøff tilbake og si at det er helt uaktuelt for deg med vaginal fødsel. Jeg fikk keisersnitt uten at jeg har født før. Jeg hadde satt meg veldig godt inn i alt om både keisesnitt og fødsel. De prøvde å overtale meg, men jeg hadde motargumenter mot alt de prøvde å komme med. Si at du ikke skal føde vaginalt, dette har du bestemt deg for. De kan faktisk ikke tvinge deg dersom du nekter. LYKKE TIL!!

Stå på ditt og ikkje gi deg. Har hatt 2 tøffe fødslar med store barn. Førstemann var 4060 gr og 52 cm, hadde problem med henne. Neste fødsel var eg stor og låg utanfor felte på helsekortet. Då fødselen starta hadde eg ingen betenkeligheite, fordi eg regna med att dei visste ka dei styrte med. Var i fødsel og ingenting skjedde, barnet kom ikkje ned i bekkenet same kor eg pressa. Sa ifrå om dette til jordmor, men ho trudde meg ikkje. Fortsette me at eg måtte presse osv. Tilslutt måtte ho tilkalle andre. gyn og jordmor kom tilslutt fram til att det måtte bli KS, og det vart heilt greit for meg også. Ut kom ein kjempestor gut på 5170 gr og 52 cm. Så stolar ikkje på verken jordmor eller gyn lenger og har fått innvilga KS om 2 veker. Har fått heilt skrekken. Har i tillegg hatt tøffe føldselar og opplevelsane rundt dei, derfor ville eg ha ks denne gang. Gjekk ei stund før vi fekk det innvilga, men ikkje noko problem tilslutt. Lykke til, håpe du når fram me det du ønsker.

Du har ganske lik historie med førstemann ser jeg. Jeg hadde uregelmessige rier over flere døgn, fikk riedrypp som ikke ga større åpning. De kaller det høy likestand da babyen ikke kommer ned i bekkenet. Blir fortalt at det ikke trenger å skyldes størrelsen på ungen, men kom ikke å fortell meg at et stort barn ikke gir økt risiko for nettopp høy likestand!!!!

Vi endte med hastesnitt, veldig udramatisk, men pluggen var 4675g, 50cm lang og 38cm rundt hodet. Har hatt mange tanker om ny fødsel og ny termin er 12.april. Familiehistorikk på begge sider tilsier barn over normalen og større barn for hver gang. Nå venter vi en ny gutt, noe som øker sjansen for at babyen i magen er minst like stor som førstemann.

Jeg var inne til fødselssamtale i uka som var. Kom vel ikke så mye ut av den for det meste avhenger av vekstkontrollen 3,5 uke før termin. Litt skummelt at de kan ta en kg feil på deg! Jeg sa klart ifra at det å føde etter termin var uaktuelt, at jeg ønsket et tidspunkt for ks å forholde meg til for å føle meg trygg og rolig den tida som var igjen. Det mente JM at ville være vanskelig før vekstkontrollen. Min angst går på en kjempebaby på 4,5- 5kg+ og ikke en vaginal fødsel i seg selv. Bekkenet mitt er målt til normal størrelse, så hvis babyen melder seg i god tid før termin så er det ikke noe bedre enn det! Ble enig med JM å forsøke modningsakupunktur samtidig med vekstkontrollen 3,5 uke før termin og muligens tøying/stripping etter permisjonsstart. Igangssetting synes jeg avhenger mye av størrelsen på vekstkontroll og tidspunktet som da vurderes. KS er ikke bare bare, men er tross alt en trygg utveg når man VET at babyen er stor!

Vet ikke når du skal ha vekstkontroll men det bør du vel ha i god tid før termin... ihvertfall galskap å avvente til overtid. Stå på meningene dine og få fram hvor feil de estimerte forrige gang. Skjønner det slik at babyen ikke er estimert enda, i så fall skal du se det løser seg bare det er unnagjort. Lykke til!

• 2 uker senere...

Tusen takk damer for flotte innlegg. Selvfølgelig vet man at man ikke er alene med slike erfaringer der ute, men det er likevel godt å lese det og høre historiene deres.

Skal på kontroll til JM i morgen og sitter nå å tenker gjennom hvordan jeg skal få dette til å gå.

Til deg "Solunger..." ; er enig der. Uansett avgjørelse som blir tatt, så vil jeg også si fra at det ikke er aktuelt med fødsel/KS etter termindato.

Jeg krysser fingre og så får vi se :)

Annonse

Det gikk veldig greit. Saken løste seg på en måte selv. Gikk over det grønne skyggefeltet på vokseskalaen på svangerskapsskjemaet. JM reagerte spontant og bestilte time til kontroll og samtale på sykehuset.

Håper de på sykehuset og ser problemet mitt.

Det blir spennende å se hva som skjer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...