annesmil Skrevet 21. januar 2009 #26 Skrevet 21. januar 2009 Ja, det er ikke lett å vite hva man skal gjøre! Fikk også høre ramine foreldre at jeg tok han altfor fort opp : ) Tror de har glemt hvordan det er jeg... som jeg kjenner dem, har jeg aldri blitt liggende lenge og skrike. Men, er enig medde fleste her, 7 uker er tidlig for å la han ligge og skrike. Men, er ikke enig at man ikke kan få rutiner på så små, når min sønn var i 7 ukers alderen sovnet han hver kveld i 21 tia, det har sakte men sikkert gått fremover. Nå legger han eg ca 1930 hverdag. Jeg holdt han til han sovnet frem til for 4 dager siden! Han er er nå 6 måneder, så jeg mente det var på tide at han lærte og finne søvnen selv. Første kelden gråt han i 40 minutter, jeg gikk inn til han vært 2minutt, andre kvelden gikk det 30 minutter og de to siste dagene har han sovnet på ca 2 minutt! uten gåting, må bare inn å gi tutten en gang! Selvfølgelig var detvondt de to første kveldene, men jeg mener at dette er til det beste for sønnenmin i lengden, det å selv kunne sovne uten hjep er viktig. Om han etterhvert vil ligge og leke litt i sengen er det helt greit. ( Før jeg går ut fra rommet synger to saner,koser og stryker han ). HUSK: Du er den beste mammaen for ditt barn, ingen kan noen gang måle seg med deg. Uansett om du gjør "gale" ting av og til, påvirker det ikke din kjærlighet til barnet, eller barnets kjærlighet til deg!!!
håge Skrevet 21. januar 2009 #27 Skrevet 21. januar 2009 Jeg er enig i at man ikke skal la så små ligge alene å gråte, men om man er der ved siden av senga synes jeg de kan gråte litt. Vi gjør det med vår datter på 9 uker, noe må bare innføres den harde veien Litt i tvil i begynnelsen om vi skulle gjøre det sånn, en når vi så det funka greit er jeg ikke i tvil). Tok ikke så lang tid før hun bare sovnet av seg selv, Når det gjelder rutiner tror jeg det er viktig å ha disse på plass ganske tidlig, når de viser tegn til å følge et mønster. HS sa til meg at leggerutiner og fast leggetid bør etableres før 3 mnd. Det tror jeg på, og har gjort dette med mine to. Nå har jeg to barn det er meget lett å legge. Jeg tror man gjør det lettere for seg selv å ikke alltid dulle og sulle med babyen etter dems pipe, for før en vet ordet av det er de så store at de er helt bevisst på hva det dreier seg om, og da blir det et helvete å snu (ikke for alle selvfølgelig). Jeg høres sikkert litt umennesklig ut, men føler meg som en trygg mor med tid til mannen på kveldstid også.
lisasmurf med 2 herlige små Skrevet 21. januar 2009 #28 Skrevet 21. januar 2009 Lille sprelle: DU får en bortskjemt unge du! hehe Vi har ei snuppe på 8 uker, og hun har vært litt grinete de siste dagene når hun skal legge seg. Hun har grått/sutra, og jeg har ligget i min seng ved siden av hennes og snakka til henne og nynna. Etter 15 minutter roet hun seg og lagde koselyder og så plutselig sov hun. Jeg syns ikke jeg er slem av den grunn. Men jeg har jo hele tiden gitt tegn til at jeg er der. Jeg tror ikke barna får varig men av å ligge å sutre litt før de sovner, selv om de er så små. Så lenge hun er god og mett og ikke har no i bleia. Kos får hun jo MASSEvis av om dagen. Sånn jeg ser det så er det greit å la de gråte i max 15 min og da mener jeg skikkelig gråt ikke sånn sutring. Men det er jo litt med hva man føler for, man skal ikke la de grine unødvendig hvis man føler det er helt feil. Så kjenner man jo sitt eget barn best.
Leonella777 Skrevet 21. januar 2009 Forfatter #29 Skrevet 21. januar 2009 Tusen takk alle sammen <3 Jeg er helt enig i det dere sier, og det var derfor jeg spurte om råd her, for jeg følte meg forvirret pga det mamma sa til meg. Jeg vet at hun MÅ ha glemt!! Hun kan ikke ha latt oss ligge å hyle så ssmå...... Men det er jammen meg vanskelig å vite hvorfor de griner! Når du vet at bleia er tørr, de er mette, de er gode og varme. Ikke lett da altså.... Spesiellt ikke lett når du VET at de er trøtte, og ikke vil sove... Nei her ser dere en som IKKE skal høre på mamma mer, men heller sitt eget mamma hjerte <3
Leonella777 Skrevet 21. januar 2009 Forfatter #30 Skrevet 21. januar 2009 Ja det er jo forskjell på type gråt! Om de hyler som om de var døden nær og mister pusten; skal man SELVFØLGELIG ta de opp. Og helst før det kommer så langt selvsagt. Men litt små sutring, klaging kan man trygt se an. Mener nå jeg.
Labambie Skrevet 21. januar 2009 #31 Skrevet 21. januar 2009 Jeg har egentlig sagt mitt i denne debatten, jeg er sterkt imot at barn skal skrike seg i søvn uansett alder. Men når vi snakker 7-8 uker er det altfor tidlig! Selv Ferber selv (som utviklet den originale skrikekuren) går utifra minimum 6 mnd og helst ikke før 2 år. Rett og slett fordi barnet ikke forstår hvorfor de må bare ligge der å grine... Og en ting jeg biter meg merke i.. Dere sier det kommer an på grininga.. Da jenta mi var 7-8 uker hørte jeg IKKE forskjell på gråten hennes, og de fleste vennene mine i likhet med meg.. Barn utvikler ingen døgnrytme før de er 3 mnd! Slapp av og kos dere med den lille. Når de er så små så SKAL de koses og bysses i søvn. Det er sånn vi er skapt fra naturens side! Og jeg lover at det kommer av seg selv..! Nei, barn har ikke godt av å ligge å skrike. Hva mener de skal lære av det? Når de er så små så kan de ikke skjemmes bort! Og for den saks skyld, jeg vil heller ha et barn som er bortskjemt på kos og nærhet enn et utrygt barn. Gråten er barnas måte å kommunisere med oss på. Og de har flere behov enn mat og bleie! De trenger også nærhet,kos og trøst. Selv om de får dette på dagtid trenger de selvsagt det på natten også. Jeg legger ved noen linker som kanskje kan være interessant litteratur og jeg håper det kan få opp øynene.. Og jeg mener på ingen måte å være krass, men jeg gjentar.. Så små barn har ikke godt av å gråte!! http://www.sovlillebaby.com/ferber.htm http://www.sovlillebaby.com/forlatt.htm http://www.sovlillebaby.com/norsk.htm http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=101582 http://www.tilknytningsomsorg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=6&Itemid=1 Jeg har også flere linker, men her får man ett innblikk av hva nyere forskning kan tilsi. Akkurat dette er et råd vi ikke bør ta fra mødrene våre.
Mmiljemors¤prinsesse¤+baby Skrevet 21. januar 2009 #32 Skrevet 21. januar 2009 Snuppa her sutrer litt og babler for seg selv like før hun sovner.. Men vi leser alltid til hun sovner.. 5-15min. (så vi er jo der) Men om hun hyler når vi skal legge henne er noe galt. Men hun pleier stortsett alltid å sutre litt, like før hun sovner... Sånn er hun, når hun prøver å sovne.. Så om babyen din hyler må du ta henne opp som de andre sier.
Maya:-) Skrevet 22. januar 2009 #33 Skrevet 22. januar 2009 Ser det er flere som sier foreldrene må ha glemt hvordan det var å ha baby i huset. Men jeg tror faktisk ikke de har glemt så mye som man skulle tro. Husk det at de fikk beskjed om at vi skulle ha mat hver 3 time, kun en pupp til hvert måltid og var ikke baby mett så var det bare å skrike og de skulle for all del ikke under noen omstendigheter gi mat mellom måltidene. De trodde at dersom man skrek fikk man gode lunger og det var ingen ting som het økedøgn. Alle babyer skulle ligge på magen, det å ligge på ryggen var farlig. Det er ikke så alt for lenge siden men det har skjedd MYE. De ble styrt etter klokken og regler mens vi lar de små bestemme.
Gjest amandine Skrevet 22. januar 2009 #34 Skrevet 22. januar 2009 Sitter her og kjenner på hvor trygt og rolig det er denne gangen med nr 3... Første gang var jo alt nytt og velmenende råd haglet ned over hodene på oss, vi var litt usikre og redde for å gjøre noe galt. Dvs redde for å stole på oss selv, tror jeg, men det var det vi endte opp med å gjøre. Stol på deg selv, og gjør som magen og hjertet ditt forteller deg. Ikke bry deg med rutiner ennå om det føles feil. Du har akkurat begynt reisen sammen med dette barnet og skal holde på i år fremover, så du har et hav av tid! Og jeg tror fullt og fast at det du investerer i barnet nå, nærhet, omsorg og tid, det får du igjen senere i et trygt barn. Så ta med deg råd på veien, følg de du tror på og vær trygg i deg selv til å gå stikk imot de du ikke tror på. Du er den eneste og beste mammaen til barnet ditt, og du er den som best vet hva som er riktig for dere! Baloo i Jungelboken sier: Ta livet som det faller seg og le - det er en god regel å leve etter:) stor klem fra
Leonella777 Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #35 Skrevet 22. januar 2009 Ja det er jammen mange råd ja... Noen ganger får jeg lyst til å be alle HOLDEKJEFT og kaste alle bøker og brosjyrer, og bare gjøre som JEG VIL Hehehe Men litt råd er bra da, og man må ta til seg de rådene man selv føler er bra, og lagre de andre bare i bakhodet i tilfelle
Yo&La+spire Skrevet 22. januar 2009 #36 Skrevet 22. januar 2009 Denne er egentlig rettet mot lisasmurf lenger oppe.... Du sier at barnet blir bortskjemt....bortskjemt på hva? Kjærlighet, nærhet og trygghet? Min datter er snart 2 år og eg har aldri latt henne ligge å skrike. Hun er VELDIG tillitsfull og selvstendig. Hun gråter skjeldent, trengte bare 1 dag tilvenning i bhg (og sutra ikke engang da eg gikk), og er sjelden redd eller engstelig. Kaster seg ut i lek, og er ikke sjenert. Dette gjelder selvfølgelig ikke bare jenta mi. Ved å ta barnet ditt på alvor, og gi det trygghet og IKKE la det ligge å grine, skaper du et trygt barn som er selvstendig og tillitsfullt. Et barn som blir forlatt for å ligge å gråte alene, blir utrygg, og kan senere slite med dette + redsel og liten tillit til andre. Psykiske problemer er også knyttet til mye gråt. Dette er FAKTA. Trodde virkelig folk var litt bedre opplyst idag, enn før da man trodde at byssing og bæring førte til bortskjemte barn.....*sukk*
Yo&La+spire Skrevet 22. januar 2009 #37 Skrevet 22. januar 2009 Og til HI....virker som du har forstått hva som er best for deg og ditt barn;) Ikke alltid bestemødrene vet best, selv om de bare mener å hjelpe....
Leonella777 Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #38 Skrevet 22. januar 2009 Eh...må bare spør... Men hvem er HI?? Finner ingen her med det nicket....
lengter daler ned i skjul... Skrevet 22. januar 2009 #39 Skrevet 22. januar 2009 hehe, det betyr hovedinnlegger, den som la inn dette innlegget )
Leonella777 Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #40 Skrevet 22. januar 2009 Hahaha, ja da er det jo MEG det da
Lille-My,75 Skrevet 22. januar 2009 #41 Skrevet 22. januar 2009 Labambie - tusen takk for veldig fine linker! Dette var veldig nyttig informasjon... Man blir så lett stresset når barna ikke sovner av seg selv. Dette hjalp i hvertfall meg til å slappe litt mer av :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå