Gå til innhold

7 uker: Kan jeg la han skrike?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegull er 7 uker, og min mor mener jeg bare kan la han hyle når han skal legge seg. Han er mett, bleia er tørr og han er ikke syk. Men han vil ikke sove!!! Har vært våken i flere timer!! Og han er trøtt, det er tydelig!!

Hva mener dere?? Er det OK å la han hyle seg i søvn? Blir han ikke bortskjemt om han tas opp hele tiden da??

JELP::::.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ikke la en liten baby på 7 uker hyle seg i søvn alene!

Det går ikke an å skjemme bort en så liten baby. Byss han i søvn, kos med han, gå med han til han sovner..

Skrevet

Du må for all del IKKE la han ligge å skrike nei. Det eneste han lærer ved det er at han ikke blir hørt når han prøver å gi deg beskjed om noe. Så små babyer skriker alltid for en grunn. Kanskje han trenger nærhet? Noen babyer må også hjelpes i søvn ved at de må busses.

Skrevet

en så liten baby blir ikke bortskjemt. og han er for liten til p ligge alene å skrike så lenge synes jeg.

men de skal jo lære seg å sovne selv etterhvert.

det er viktig at du legger han før han blir overtrøtt. men sånt lærer de seg etterhvert. synes ikke det gjør noe at man bysser eller vugger, eller mater dem til søvn når de er så små.

min er snart 4 mnd. jeg legger han i vogna når han er våken, men begynner å bli trøtt. da ligger han og styrer litt, kaver og skravler. jeg må bort mange ganger å dytte inn smokken, men plutselig så sovner han.

men hvis jeg legger han for seint, når han allerede er kjempetrøtt, da skriker han, og bruker laaaang tid på å sovne. han må da vugges osv.

Skrevet

prøvde hylemetoden da jenta mi var 8 uker (var sliten en periode, for sto opp kl 7 med storebroren, de sov på ulike tidspunkt, han har vært ganske trassig, så når han endelig tok kveld, ville jeg at bebisen også skulle gjøre det. hadde jo "arbeidsdager" fra 7- 23 de første ukene). angra på det. hun var rett og slett ikke trøtt når kl var 19. og jeg følte hun var for liten egnentlig. tok henne opp eller sllutta å legge henne så tidlig en periode. plutselig var hun klar for senga i 19-20 tiden. de siste ukene har hun vært helt skutt før kl 19. skriking er deres måte å prate på, og for å si fra om at de har luft eller ikke er trøtt. jeg kosa heller med henne i sofaen istedet for å høre på hyling ihvertfall.

nyt heller sene kosekvelder, så går det seg til etterhvert:) men ikke lurt å herje masse med bebien etter kl 19. bare roe ned. et spebarn kan ikke bli bortsemt ved at det blir vist kjærlighet! om et par uker vil han sikkert snu døgnrytmen og ta tidligere kveld av seg selv;)

Skrevet

Vanskelig......

Han skrek i dag, var inne ofte og gav han sutt og kos og mat, og han sovna til slutt. Han hylte da jeg ikke var der, men jeg visste jo at alt var i orden! Han var mett og ren og tørr. Han hylte seg i søvn til slutt. Men hva er forskjellen på om han bysses i søvn etter altfor lang tid eller at han sovner fortere ved å hyle?

Så lenge jeg går inn til han med noen minutters mellomrom, så er det vel ok?

Han må jo lære å sovne alene også?

Syns dere fortsatt at det er galt??

Skrevet

Hmmm...

Grunnen til at jeg spør, er jo at han ikke har noe rutine enda i det hele tatt. Noen ganger sovner han kl 21 og andre kl 00 liksom!! Vil at han skal få litt rutine, tenkte kanskje at han kunne vendes til å legge seg tidligere??

Er veeeldig vanskelig dette her altså.....

Skrevet

Dessuten, han ER trøtt, så han skrek ikke for å si at han ikke ertrøtt værtfall....

Skrevet

det er altfor tidlig å tenke på rutiner! Det er noe man kan så smått begynne med når babyene er 3 mnd.

Ikke la babyen din ligge alene på rommet og skrike, ta han inn til deg og kos med han til han sovner.

Skrevet

Takk alle sammen!!

Jeg føler dere har rett, men jeg måtte høre andres mening. Innerst inne føler jeg selv at det er feil, men dere vet; mamma har alltid rett! Men ikke denne gangen...

KLEM til alle <3

Skrevet

herregud, du kan da ikke mene at du har hjerte til å høre at din 7 uker gamle tass ligger alene å hylskrike, dette må da være en spøk. Å ha spedbarn er da ingen lett oppgave. Rutiner på et så lite barn er urealistisk. Hylskrik er ofte tegn på overtretthet, da er det godt med hjelp fra mamman sin til å sovne. Ikke bare bli overlatt til seg selv. Hjelper ikke på tryggheten at du går inn med minnutters mellomrom. Han trenger nærhet og kos, stakkar lille Huff nå fikk jeg vondt i mammahjertet her.

Skrevet

Uff nå syns jeg du var litt slem, filips mamma!! Jeg er bare en ny usikker mamma, som prøvde å høre på min mamma en gang. Klart det skar meg i hjerte å høre på!!! Og jeg kommer IKKE til å prøve dette igjen.

Og det var jo pga usikkerheten min at jeg postet her da.

Syns du var kvass og slem, og gjorde at min dårlige samvittighet ble sterkere. Takk for at du forsterket min følelse av å være en dårlig mamma....

Om du hadde lest hele tråden her, ville du se at jeg er ENIG i at han ikke skal ligge å grine. LES alt før du kommenterer!!

Skrevet

ja jeg ser at jeg kansje var litt kvass ja, det var dårlig gjort *tar det tilbake* Du er helt sikkert ikke en dårlig mor, fint at du har funnet ut du ikke skal gjøre det igjen. Det siste svaret ditt hadde jeg ikke rukket å se. Man må nesten tåle forskjellige reaksjoner når man poster innlegg. Men som sagt, sorry for at jeg framsto som kvass og slem

Lykke til da

Skrevet

Så flott du fant ut at det ikke er noe for deg! Og det er som de andre sier, altfor tidlig å tenke i de baner.. Disse grusomme skrikekurene skal ikke brukes før minimum 6 mnd's alder og helst ikke før 2 års alder.

Ta han opp, legg deg sammen med han. Når de er så små roer de seg veldig godt inntil en av foreldrene sine. Du trenger ikke tenke på ting som uvaner og bortskjemthet og slikt. Et barn kan aldri bli skjemt bort på omsorg og kos! :-)

Si til mamman din at ting har forandret seg siden du var liten, og nyere forskning tilsier at det å la et lite barn skrike seg i søvn kan settes i sammenheng med krybbedød, og senskader som f.eks psykiske problemer i voksen alder.

Anbefaler deg også et bæresjal av noe slag! De gir barnet den nærheten og tryggheten som kreves, samtidig som du får hendene dine fri..

Lykke til!

Skrevet

Altfor tidlig med rutine. La han sove når han er trøtt.. Det regulerer seg selv som regel:)

Skrevet

Filips mamma: Jeg godtar unnskyldningen din!! <3

Men jeg må bare si en ting; Jeg godtar alle meninger, om de er aånn ellersånn, men det er noe med måten man sier det på. Alle andre her skrev at det jeg spurte om var galt, men ikke på en sånn måte at jeg ble lei meg. Men det tror jeg du skjønte. Uansett, takk for din deltakelse i debatten!

Takk til dere alle, for at dere hjelper og bidrar til alle spørsmål. Setter pris på det!!

Skrevet

Hei!

Når min lille jente var 7 uker, lærte jeg meg å se tegnene på at hun var trett og klar for å sove. Før dette, var jeg så fortvilet fordi jeg ikke hadde armene fri ett sekund! kunne nesten ikke legge henne fra meg for å lage meg litt mat, eller springe på do. Hun var så kontaktsøkende og selskapssyk og ville bare være i armene til mamma:)

Jeg ble jo sliten av dette, fordi at hun kun sovnet i armene mine eller ved puppen. Og når jeg la henne i kurven våknet hun med en gang eller etter maks 10 min og hadde fått nok søvn til å komme seg "ovenpå".

Så tenkte meg grønn på hvordan jeg skulle klare å snu dette. Las masse og hadde også innlegg her på Dib. Etterhvert skjønte jeg tegninga. Når jeg såg hun begynte å bli tung i øynene- tok jeg å la henne ned i kurven, gav henne smukken og bysset litt der. Passet på at hun ikke sovnet helt i armene mine. Hun kunne sutre litt og også klage, men det er forskjell på klagende gråt og hylende/sår gråt- det hadde ikke morshjerte mitt heller klart. Håper du finner ut av det og at du klarer å snu det så du får litt ro på deg til barnet har neste våkenperiode. Det er faktisk når frøkna sover at jeg kan slappe skikkelig av og ladde opp til hun våkner igjen. Da er jeg klar for en ny økt:). Ser at mange skriver at du skal bare kose og bysse- fikk det svaret jeg også, men kom frem til at der er en liten grense(nyanse) og tror faktisk at et slikt lite barn kan lære seg litt rutiner i hverdagen. Det er godt for en mor også å kunne samle krefter enn å bare skulle bære/holde på babyen. Tror også at babyen får sovet bedre i fred i kurven sin enn bare i mammas armer. Regner med at babyen får masse kos og bæring når han er våken:)

Ble litt langt dette, men håper det var til hjelp for vet hvor frustrerende det er. Prøv deg frem;)

Skrevet

det er noe om babyen gråter. (det kan også være behov for å væe nær noen)

- ergo - ikke la babyen hyle

vi gjør fremdeles ikke det (er 10 mnd) og det har alltid vært noe om hun hyler...

Skrevet

Selvfølgelig lar jeg han ikke ligge å hylskrike da, bare sånn sutregrining! Og jeg ser jo når han blir trøtt.

Men det er som dere sier, ikke lett. Det er jo derfor jeg ber om råd her da :P

Setter stor pris på flere innnspill og flere svar :)

Skrevet

Rutine på hverdagen får du tilbake når han flytter ut;)

Iallefall for tidig ved 7 uker....tror snuppa var minst 6 mnd før vi fikk orden på leggetid. Til hun var 9 mnd amma eg henne i søvn;)

Skrevet

Man skal ALDRI la et barn skrike seg til søvne. Uff, tenk deg selv og ikke ha noen til å trøste deg når du er på det alle såreste i ditt liv. Forskning viser og at barn kan få følger ved hjerneskade ved å la det ligge å skrike. Hjernen til et spedbarn er ikke utviklet til å skjønne at når det er leggetid så er det leggetid. Men det er noe som heter rutiner i hverdagen slik at den kan bli mer forutsigbar for barnet som er kommet til i den kaotiske verden. Du må tenke på at barnet ditt har ligget trygt og godt, varm og mørkt inni magen. Dette handler om å la barnet vende seg til verden ved myke overganger på flere mnd (et spekter på et år minst). Man skal møte følelsene til barnet, vise de tillit til verden (dere som foreldre). Lar du barnet ditt hyle til søvne skal jeg love deg at du får et barn som blir utrygg på omverden og får dårlig selvtllit, fordi barnet ikke blir møtt ut fra de forutsetninger de er i - i sin utvikling av følelser, og kaos som verden føles for et spedbarn. Gråting betyr alltid noe når et barn er så lite, sult og våt bleie er bare en brøkdel av behovene et barn har.

En viktig internett adr. du må gå inn på i forhold til ditt problem: www.sovecoach.dk

Skrevet

huff , lar du det gå minutter før du går inn til han? Kan det hende han har mageknip, varm, kald, og en så liten baby får aldri nok kos!!! Viktig med nærhet!!

Skrevet

Prøv å bysse ham til han roer seg og begynner å glippe litt m øynene, og legg ham da ned i senga..(før han sovner helt). Hold gjerne en hånd på brystet hans, el stryk han sakte mellom øynene. Gjenta prosessen hvis han begynner å skrike. Dette funker bra for oss ihvertfall, og snuppa vår på tre mnd er IKKE enkel å legge for å si d sånn;) Lykke til!

(synes folk kan ta d litt m ro her inne, ikke skyt folk når de kommer fortvilet inn på forumet m spørsmål; konstruktive tilbakemeldinger er tingen:)

Skrevet

Jenta mi er 3 mnd og jeg får fortsatt beskjed fra helsesøster at jeg ikke kan skjemme henne bort. Når hun ønsker kos så får hun det.

Skrevet

Absolutt ikke!

Han er alt for liten! Han forstår jo ikke hvorfor han ligger alene og ikke er inntil mammaen sin.. Tror nok han blir redd når han ligger alene og derfor gråter etter deg.

Viss du tenker litt tilbake på hvordan naturen er, så er det helt unaturlig for en baby å være borte fra mammaen sin når den er så liten. Hadde vi bodd i naturen (det gjør vi jo ikke, men det vet ikke babyer, de reagerer bare instinktivt) hadde jo babyen din vært et lett bytte for rovdyr om du la det fra deg. Derfor har babyer et sånt overlevelsesinstinkt som sier at de må være hos mammaen sin.. Enkelte mener de har en slags dødsangst..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...