Gå til innhold

Maling og oppussing...,hva skal man tro på???

Anbefalte innlegg

Har kjøpt hus, tar over i februar og skal male litt (stue + to soverom). Har jo kommet en ny og såkalt sikker maling (sens), men er annen maling virkelig så skadelig i forhold? Har lest og forhørt meg grønn og får veldig ulike svar. Damene i malebutikken sier:"mal med sens", mens mennene sier:"det er ikke så stor forskjell, all innemaling har strenge krav". Min far som skal hjelpe til med malinga tror jo selvfølgelig på den halvgamle mannen i malebutikken og sier den nye malinga er oppskrytt. Er jo litt forskjell i pris og kvalitet på maling også (men helse og sikkerhet kommer selvfølgelig før prisen) Jeg blir snart smårar...Noen som har erfaring med dette eller noe??

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har fått beskjed om at man kan male med vannbasert maling. Har malt to soverom, og en gang. LUkter ikke noe særlig... har vært flink til å lufte og brukt hansker/maske. Leste at det stod anbefalt det på lommelegen....

jeg malte første gang når jeg var 5-6 uker, 2 gang når jeg var ca 11-12 og nå... og mini i magen har det fortsatt helt fint... r 26 uker nå så det gjør nok ingenting...

kjøpte også sensemaling da jg skulle pusse opp nå siste gang, men var ikke noe fornøyd med fargen...de har litt begrenset fargekart...!

Med vanlig vannbasert maling skal det ikke være mye skadelige stoffer, den lukter heller ikke så mye. Men oljemaling en bruker på vinduskarmer etc er jo litt sterkere, og kreves litt mer utlufting. Men jeg har tatt sjansen å malt litt i hjemmet, har vært flink med å lufte godt ut, og ta pauser i malingen, så en ikke er konstant i malingsrommet hele tida.

Har hørt en historie om ei gravid som jobbet i ett kontorlandskap hvor det ble pusset opp en lang periode, og hu fikk et barn som viste seg senere å ha astma (noe hu var 100% sikker på at skyldtes denne perioden) Men jeg tror nok at hvis en viser litt forsiktighet skal det nok gå bra.

Det er ikke mye farlige avgasser i vanlig maling heller i dag... det var før i tiden det var mye farlige løsemidler i maling. Vannbasert maling gasser over lenger tid, mens oljemaling gasser kun mens den tørker (og lukter), men uansett går det helt fint så lenge du sørger for god ventilasjon underveis.

Jeg har ikke det minste tro på Sens i den sammenheng, må jeg innrømme(tror litt at det er et produkt som er laget fordi det vil selge, og det er helt sikkert damene som kjøper, hehe), men jeg ville passet på å bruke maling fra en velkjent produsent, siden de helt sikkert følger alle dagens krav til produktene... Om det får deg til å føle deg tryggere, så hvorfor ikke, men jeg er nok strengt tatt mest enig med gubben i malebutikken. Hilsen malermesterdatter som også skal pusse opp hus denne våren... ;)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...