Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei !

Jeg fødte et dysmaturt barn for 3 mnd siden. Han var da 2550 og 47 cm lang. På 3 mnd kontrollen veide han 4750 og var 58 cm. Gutten legger på seg 150 gram i uka og alikevel er ikke helsesøster fornøyd med vektøkning...Gutten er glad og fornøyd, men spiser bare 6 ganger i døgnet og da ca. 100 ml mme. Er det noen andre som har erfaring med dysmature barn? Prøvde ny tut på tåteflaska , ikke noe suksess.Han fikk kvelningsfornemmelser.

Nøtter

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en liten knert, han er ikke dysmatur da, født normalvektig til termin....3100g og 52,5 cm lang. Han har derimot vært hjerteoperert, og henger derfor en del etter i vekt. Hadde til sist kontroll gått opp til 4,7 kg og 62,5 cm lang (3 mnd og 2 uker). Han legger på seg fra 100g til 150 g pr uke. Sykehuset er godt fornøyde, men helsesøster synes ikke han legger nok på seg.

Min smiler og er fornøyd han og, spiser lite med ofte. Jeg ammer, men gir flaske innimellom. Må ha det minste hullet, hvis ikke drukner han nesten. Drukner han med puppen innimellom og, han er ikke flink til å svelge unna. Kiropraktoren vi går til nå sier det kan være pga stiv nakke, så vi får vente å se.

Har bestemt meg for å være fornøyd så lenge han går opp i vekt og ikke ned, og ettersom han ser ut til å ha det bra nå er jeg godt fornøyd. Kunne gjerne tenkt meg lengre pauser mellom måltid, men det kommer da med tiden;)

Om du og er bekymret for vekten, eller uenig med helsesøster som er misfornøyd, så be om en henvisning til ernæringsfysiolog. Vi har vært til en på sykehuset, og skal tilbake om vektøkningen avtar. De kan veldig mange triks når det kommer til å tilsette kalorier til maten.

Lykke til med gutten din!!

Skrevet

Snuppa vår er ikke dysmatur, men ble født to uker før termin og veide da bare 2900 g og var 48 cm lang:) Hun har særs dårlig apetitt, syns stort sett at melk er no herk og legger derfor ganske lite på seg pr uke (ca 130-160 g). Ved 3 mnd kontr veide hun 5040 g, 58 cm. Ligger på den nederste kurven, men følger den fint, og d syns helsesøster var godt nok, og ikke noe å stresse m:) Så jeg vet ikke hvorfor din hs ikke var fornøyd, følger han ikke kurven sin..? D er jo d som er d viktigste, tross alt!

Min spiser ca 70-140 ml per måltid, og ca 600- 700 ml per døgn (av og til 550 ml eller 750 ml). Varierer litt fra dag til dag.. Men vet ikke helt hva man kan gjøre for å få dem til å spise mer, kan jo ikke tvinge i dem mat heller.. Hun begynner ofte å hyle hvis jeg prøver å gi henne litt ekstra, så da nytter d jo ikke.. Men har funnet ut at hvis jeg setter henne i vippestolen og distraherer henne litt m en leke, kan jeg av og til få lurt i henne noen ekstra ml:) Kan jo være verdt et forsøk hvertfall!

Skrevet

Hei.

Jeg fødte et dysmaturt barn for snart 8 mnd siden. Hun var 2820 gr og 47 lang, født 2 dager før termin da. Jeg må bare spørre hva det egentlgi går ut på ,for vi fikk ikke en dritt av informasjon om dette. Er det at de har p åen måte "slanka" seg i magen, vært større, men mindre når de er født? Har det noe med at morkaka var på vei til å svikte, så de ikke fikk nok næring? For barnelegen og pleiere spurte hele tiden om hun var født prematur. HUn hadde en del dun på ryggen og mye romskinnet. Visste ikke noe om dette før på 6 ukers kontrollen da fastlegen min så i fødselepikrisen, der stod det og at vi skulle være obs på mating, fikk ikke beksjed om det heller...

På 3 mnd kontrollen så veide hun 5412 gr og 61 cm lang. Vi har ikke hatt noe særlig problemer med mating, hun har hele tiden spist bra.

Som de andre sier så får man jo ikke tvingt de i mat, de vil jo bare gulpe det opp igjen eller nekte.

Kan egentlig ikke hjelpe deg, men jeg følte jeg måtte spørre så jeg egentlig vet om jeg har hatt et dysmaturt barn, legen min har jo sagt det stod i journalen, men vet egentlig ikke hva det går ut.

Skrevet

Takk for gode råd :) Jeg skal senke skuldrene litt... Hadde egentlig sluttet å gi han mat på natten, men må vel bare fortsette med det inntil han begynner med fast føde ! Hva gjør dere ?

Skrevet

Mamman til Julie: Dysmatur betyr at barnet er lite utviklet i forhold til svangerskapsalder. Det er ikke det samme som å være prematur - man kan, som barnet ditt, også være dysmatur til termin.

Jeg kjenner f.eks. noen som fikk tvillinger. De var premature, født i uke 34, tror jeg. Den ene tvillingen var en kilo lettere enn den andre - dvs den ene tvillingen var prematur OG dysmatur, den største tvillingen var "bare" prematur. Det gikk fint med begge, da. :)

Skrevet

for pre og dysmatur er ihvertfall 100 gram i uka ok.

under 1900 v fødsel ved 10 mnd 8,3 kg - jente

din har jo nesten doblet - det er bra!

det hadde vi ikke v 3 mnd

Skrevet

Takk for svar meg80:)

da var hun nok det, for hun tilsvarte uke 38, hun er født i uke 40.

Skrevet

Tulla mi var 50 cm lang og veide 2700 gram da hun ble født 2,5 uker før termin, hun var nede i 2500 gram da vi dro hjem fra sykehuset. Så lenge hun følger sin vektkurve er leger og helsesøstrene veldig fornøyd, hun ligger under laveste normal på oversikten men det gjør vist ingen ting så lenge hun legger på seg og kurven ser bra ut. Ved 3 mnd kontrollen var hun 59 cm og veide 4,5 kg, alle veldig fornøyd, ingen sure miner fra noen kant.

Skrevet

Hei :)

Jeg fødte en dysmatur og prematur gutt på knappe 1420 gram for 2 år siden. Det var alltid mye bekymring rundt mat og vekt. Det var en fæl tid når vi egentlig skulle ha kost oss.

Han var for liten til å amme selv om vi prøvde, så vi gikk over på flaske etter 3 uker. Jeg blandet rett og slett litt ekstra med pulver i flasken slik at den skulle bli mer næringsrik. I tillegg fikk han multivitamin blandet i den, og tran utenom.

Da han senere kunne spise fast føde blandet vi litt olje i all maten.

Han la på seg raskere, ble sterkere fort og tok igjen vekten sin innen han var 7 mnd :D

Skrevet

Hvor mye ekstra pulver tok du oppi melken ? Redd for at han skal bli forstoppet :) Takk for gode tips! Var på helsestasjonen i går og da hadde Erik lagt på seg 250 gram på ei uke :) Jippi!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...