umuliusen Skrevet 20. januar 2009 #1 Skrevet 20. januar 2009 Jeg er så lei av barnehageansatte og foreldre som synes synd på barna fordi de ikke får is når barna har bursdager, kan bake kaker og "kose" seg i tid og utide og synes det er helt greit at barna har syltetøy på brødskivene hver dag...kan de ikke for f.... gi barna dette hjemme i stedet for å ødelegge for foreldre som prøver å gi egne barn sunne matvaner??!! Snakk om bjørnetjeneste!
Eplejuice Fødeklar Skrevet 20. januar 2009 #2 Skrevet 20. januar 2009 Skjønner heller ikke hvorfor man må putte sukker i munnen for å kose seg. Eller hvorfor det er synd på barn, dersom de går i en sukkerfri bhg. Ikke at man aldri skal kunne spise sukker, men jeg skjønner ikke hvorfor de MÅ spise kake ol i bhg.
Gjest Skrevet 21. januar 2009 #3 Skrevet 21. januar 2009 Det som irriterer meg mest er at brunost er ok, men ikke mitt hjemmelagde syltetøy som nesten er uten sukker
Gjest Skrevet 21. januar 2009 #4 Skrevet 21. januar 2009 På avdelingen til sønnen min er det 20 barn. Hver gang noen har bursdag feires dette med is og godteri i barnehagen, dvs nesten annenhver uke i gjennomsnitt, i tillegg blir det jo gjerne bursdagsbesøk samme uken der de og får godteri. Og så får han godteri av oss om lørdagene til banretv. I barnehagen har de ofte "fest" der det og serveres en del godteri, spesielt seigemann og nonstopp; bamsefest om høsten, flere nissefester i desember, påskefester før påske osv. Hvorfor skal barna lære så tidlig at detikke går an å kose seg uten å putte noe godt i munnen. Hva med å heller la bursdagsbarnet velge en aktivitet på dagen, eller av og til se en film, spise frukt eller lignende. Begynner nesten å lure på om de bevist velger godteri foran frukt da godteri er billig og frukt er dyrt... Blir av og til så forbannet når jeg henter en hyper sukkergiret unge i barnehagen som i løpet av få timer blir grinete og utilpass. Har til nå ikke tatt feil en eneste gang når jeg har mistenkt barnehagen for å stappe han full i godteri. . . Hva har skjedd med godteri en gang i uka??
ennah78 Skrevet 24. januar 2009 #5 Skrevet 24. januar 2009 i bhg til guttungen er det heldigvis ikke mye kaker. bhg har bestemt at når ungene har bursdag handler foreldrene inn frukt for en viss sum, så lager de ansatte fruktspyd eller fruktsalat. ungene elsker det!
Nina 69 G91 J09 J10 ? Skrevet 24. januar 2009 #6 Skrevet 24. januar 2009 I barnehagen der jeg jobber gikk vi til innkjøp av en smoothie-maskin.Kjempepopulært på bursdager og slikt. Foreldrene tar med frukt i stedenfor is og kaker. Kanskje et tips til andre barnehager. De maskinene er jo ikke så veldig dyre heller. :-)
Gjest Skrevet 24. januar 2009 #7 Skrevet 24. januar 2009 Vi har nå gått til det skritt å flytte til en mer oppegående kommune med fler valgmuligheter for å sikre vårt barn bedre barnehage og skolemuligheter. Er kansje ekstremt tenker mange, men så er og forholdene ekstreme barnehage og skole i den lille kommunen vi bor i nå. Og vi jobber begge i den nye kommunen så det er praktis sånn sett. I den nye barnehagen er det fokus på sunn mat. I matpenger betaler vi 600 kr i mnd som inkluderer orntlig sunn mat hver dag. Og barnehagen har egen kokk. Vi betaler jo matpenger i kommunen "vår" og ca halvparten som dekker smøremåltid to dager og et dårlig utvalg frukt hver dag. Men til deres "forsvar" så får jo ungene masse godteri når de lager "fest" eller noen har bursdag da, så pengene blir nok brukt. . . Gleeeder meg til vi flytter i løpet av noen uker!
<3 mine søte små<3 Skrevet 25. januar 2009 #8 Skrevet 25. januar 2009 Jeg jobber i en sunn bhg.. og synest det er supert å servere frukt til bursdager:) jeg har søkt sønnen min inn i samme bhg der jeg jobber.. og har ikke noe i mot noe som er sunnt.. barna der jeg jobber elsker frukt.. spesiellt smootier:) uten sukker.. dvs bare det som er i culturaen.. vi blander furkten med
Gjest Skrevet 25. januar 2009 #9 Skrevet 25. januar 2009 Enig! Er det synd på barna når vi ikke gir de diabetes og hull i tennene???
EnNySpire:) Skrevet 28. januar 2009 #10 Skrevet 28. januar 2009 Helt enig! Jeg er generelt ganske streng på søtsaker osv hjemme og... Jeg har ikke engang saft i huset, men i barnehagen drikker de saft ganske ofte og det liker jeg ikke. Om sommeren får de is isteden for frukt:( Greit nok at de skal få kose seg med en is av og til, men de skal ikke kutte ut frukten selvom de har fått en is for eksempel? Men når det gjelder bursdager osv i barnehagen, er opplegget ganske greit syns jeg... Når noen har bursdag får bursdagsbarnet velge seg ut en middag de liker godt, så lager de det.. Det syns jeg er helt OK! En annen ting og som irriteterer meg er at de påstår og skryter av at de baker brødet selv, men det gjør de overhode ikke... Der ligger det firstprice brød som overhode ikke er grovt, det er loff med noen prikker i. De må begynne å ha skikkelig mat og et sunnere kosthold i barnehagene....
lilleguttetutt Skrevet 29. januar 2009 #11 Skrevet 29. januar 2009 Helt greit at det ikke skal feires med sukker en gang i uken, men en gang i mnd må de få lov til. Blir forbanna når jeg hører dette hysteriet. Det er ikke pålegget som er problemet med sukkerinntaket. Heller ikke hva du drikker til maten. Vere seg saft el. "Ungene mine får ikke nugatti for det er for mye sukker" er en settning jeg blir forbanna på. Hvor er problemet? Faktisk lettere å få grovbrød inn i barn med nugatti enn loff med brunost. Det er ikkk pålegget som er Maten det er brødet. Hvorfor skal vi som har et noe lunne vetigt syn på sukker tvinge i barna våre mat som smaker gjørme. Kan heller ikke de fanatikerene holde barna sine vekke fra barnehagen da? Mosjon er MYE viktigere å tenke på enn perfekt kosthold.
Gjest Skrevet 29. januar 2009 #12 Skrevet 29. januar 2009 Helt enig i at sunt grovt brød med godt pålegg er sunnere enn loff me "sundt" pålegg. Dessuten er det ikke sånn at pålegg som blir ansett som sundt er så mye bedre enn pålegg som blir ansett som usundt. Det som irriterer meg er alt godteriet de stapper i barna i barnehagen til guttem min. Har ingen problemer med hva de har på skivene... Og så ønsker jeg bedre tilbud av frukt og grønt selv om det er dyrt... Når det gjelder mosjon er jeg og enig i at det er viktig, men her er det tidlig å fokusere på det i barnehagealdre spør du meg. Men om de voksne er flink å bevege seg blir jo automatisk ungene det og. . Svært viktig at ungene får være i fysisk aktivitet i bhg. Ikke nødvendigvis aat de må dras med på tur hver dag, men at de får lov å herje ute, og har et uteområde som gjør det gøy å bevege seg, klatre o.l
Eplejuice Fødeklar Skrevet 29. januar 2009 #13 Skrevet 29. januar 2009 Saft og brus er den største årsaken til at barn får i seg formye sukker. (31%) så kommer kaker og snop (27%) ”Kosemat” som brus, saft, godteri og kaker har for mange blitt en del av hverdagsmaten og bidrar med over 70 % av sukkeret i kosten. http://www.melk.no/vedlegg/28479_Hvordan%20begrense%20sukkerintaket.pdf Nå ville jeg aldri å funnet på å byttet ut grøvbrød med loff, å brunost er jo ikke særlig bedre en nugatti heller.
imoen Skrevet 29. januar 2009 #14 Skrevet 29. januar 2009 Bare en radikal tanke, men hva med sunt brød med sunt pålegg? Det kan faktisk smake riktig så godt det også, eller er det slik at grovbrød kun er godt med sjokoladepålegg?
Eplejuice Fødeklar Skrevet 29. januar 2009 #15 Skrevet 29. januar 2009 Nå hjelper det lite med masse mosjon, hvis maten man får i seg kunn er søpel. Begge deler må til, god mat, å rikelig med mosjon. Men nå er vel stillestitting et problem som begynner på skolen, å ikke i bhg. (bhg flest i alle fall) Hvorfor blir du forbannet over at noen velger å synes at nugatti er et unødvendig pålegg? Nå er det jo ikke slik, at alle som sier dette, gir barnet sitt loff med brunost på. De fleste som foskuserer på et sunt kosthold, uansett om det er foreldrene selv, eller bhg, bruker da ikke loff til hverdags. Å selvom ikke pålegget er maten, så kan er det en del av maten. Sukkeret i nugatti, blir jo ikke borte selvom man har groftbrød under. Selvom det er bedre enn brunost og loff, så er det jo ikke et godt alternativ av den grunn. Å så er det forskjeld på nugatti på brødskiva, en gang i bland, en gang om dagen og flere ganger om dagen da. Hvis du lager sunnmat som smaker gjørme, eller tror all sunnmat smaker gjørme, da bør du ta deg et krus i å lage mat.
lilleguttetutt Skrevet 29. januar 2009 #16 Skrevet 29. januar 2009 Hvorfor må det være godkjent pålegg. Og hvorfor må det være sunt HELE tiden? Det er lov å ta litt av en gang i månen. Hvis ikke så vil de gjerne ta helt av når barna blir eldre. Skal da ta igjen det tapte. Det viktgste er å lære seg at sop, søtsaker og brus hører helgen til. Om de bruker Saft til maten er ikke et problem, så lenge vann er tørstedrikk nr 1. Mosjon mener jeg aktiv. Gå tur og slikt er en del av mosjon. Men herjing og leking ute er og mosjon.
når 1+1 blir 3+en pus Skrevet 29. januar 2009 #17 Skrevet 29. januar 2009 de fleste barnehager er sunne vill jeg tro, jeg jobber selv i en barnehage og vi serverer sunn og god mat, og setter fram frukt midt på dagen for de som vill ha. nå i julen så fikk de en godteripose når de møtte nissen, det var en mandarin, en liten melkesjokolade og en liten leke. i samlingstunden fikk de en liten pepperkake bit mens de hørte på julefortellinger. jeg synes at mye sunt, kan være godt og spennende for barna., og utseende på maten kan teller mye! vi lagte figurer av frukt en dag og ikke overaskende var det at de spiste dobbelt så mye. variasjon kan gjøre store ting. men litt godterier i julen synes jeg er helt greit, bare det ikke er for mye.
Eplejuice Fødeklar Skrevet 29. januar 2009 #18 Skrevet 29. januar 2009 Men det er jo få som er slik at man ALDRI kan spise nugatti eller noe slikt, men det er jo ikke hverdags mat. Saft 1 gang i uka, heller ikke noe problem, men heller ikke noe man skal drikke hver dag. Å det er bare tull at alle tar av når de blir eldre. Noen gjør det, andre ikke. Det er de som gjore det, som påstår at alle gjør det.
Moderbodin har født Skrevet 29. januar 2009 #19 Skrevet 29. januar 2009 I barnehagen jeg jobber, betales det 200 kr i mnd i matpenger. Vi spiser grønnsaker på formiddagen, smøremåltid til lunsj, med grovt brød, har ikke syltetøy. Også får de frukt på ettermiddagen. Barna får alikevel velge mellom is, gele og sjokoladekake når de har bursdag. Må si at jeg synes vi har såpass sundt kosthold til vanlig at om de får noe søtt når det er bursdagsfeiring så er ikke det noen krise. Dersom vi lager gele, lager vi det ferdig i kopper og det er kun den porsjonen de får. De stapper ikke innpå store mengder for å si det sånn. Har også et varmt måltid i uka istedet for smøremåltid. Da spiser vi f.eks fiskeboller, tomatsuppe ol. Alt med måte!!!!
Mage Mi Sa Jo Skrevet 30. januar 2009 #20 Skrevet 30. januar 2009 Eldste datteren min gikk i en bhg hvor nugatti var vanlig på matpakken og vi hadde et uendelig mas om nugatti og coco pops og lignende. Og vi ble plutselig urimelige og slemme foreldre fordi vi ikke ga etter. Jenta våres hadde jo lyst på det de andre fikk. Forstår godt hennes frustrasjoner. Det ble en evig kamp i perioder. Jeg liker å lage kos for ungene mine selv her hjemme jeg er ikke sukker politi men mener at sunn kost er kilden til sunne og friske barn. Til deg lenger oppe her som er frustrert over at brunost er ok men at ditt hjemmelagde syltetøy ikke er det selv om det er svært lite sukker i, kan jeg svare. Slik må vi gjøre da ikke alle har en mor som lager slikt syltetøy, det er vanskelig å forklare alle barna at moren til jim lager ok syltetøy derfor får han lov men at de andre ikke får. Og er det så viktig å kunne gi barnet syltetøy på matpakken i barnehagen? Men gi ditt syltetøy til barnet ditt hjemme. Og gi pålegg som er ok i bhg.
Mage Mi Sa Jo Skrevet 30. januar 2009 #21 Skrevet 30. januar 2009 Jeg prøver igjen skjønner ikke helt hvorfor begynnelsen på innlegget mitt forsvant. Jeg jobber i en bhg som ikke syntes det er greit med søte pålegg og kaker og lignende til bursdager. Vi har fruktfest til bursdagene og et fokus på selve bursdagsbarnet ikke maten. Flere foreldre har sendt med hjemmelaget pizza og lignende til ved bursdagene. Dette er også greit. Jeg er glad for at vi har slike regler. Sønnen min går i denne bhg også. Og jeg liker å kunne styre sukker inntaket på minebarn selv. Han er kun 2 år og helt ærlig så trenger han ikke å få alt mulig snop. Han er fornøyd med rosiner og kjeks på lørdagen også. Eldste datteren min gikk i en bhg hvor nugatti var vanlig på matpakken og vi hadde et uendelig mas om nugatti og coco pops og lignende. Og vi ble plutselig urimelige og slemme foreldre fordi vi ikke ga etter. Jenta våres hadde jo lyst på det de andre fikk. Forstår godt hennes frustrasjoner. Det ble en evig kamp i perioder. Jeg liker å lage kos for ungene mine selv her hjemme jeg er ikke sukker politi men mener at sunn kost er kilden til sunne og friske barn. Til deg lenger oppe her som er frustrert over at brunost er ok men at ditt hjemmelagde syltetøy ikke er det selv om det er svært lite sukker i, kan jeg svare. Slik må vi gjøre da ikke alle har en mor som lager slikt syltetøy, det er vanskelig å forklare alle barna at moren til jim lager ok syltetøy derfor får han lov men at de andre ikke får. Og er det så viktig å kunne gi barnet syltetøy på matpakken i barnehagen? Men gi ditt syltetøy til barnet ditt hjemme. Og gi pålegg som er ok i bhg.
umuliusen Skrevet 6. februar 2009 Forfatter #22 Skrevet 6. februar 2009 Det er godt å se at der er så mange som deler mitt syn på at sunn mat til de små er noe vi bør prioritere..de som vil gi barna syltetøy, prim, Litago-yoghurt, saft, is, kaker, osv osv kan jo gjøre dette når barna kommer hjem.. Ser i media at flere politikere ønsker å gi barna mat på skolen...det håper jeg for all del IKKE..da blir det nok et sted man må følge med på om ungan får riktig mat..når jeg smører skoleniste så har jeg i hvertfall kontroll med hva barnet mitt får i seg....
Trinepia mamma til 2 prinser!! Skrevet 2. mars 2009 #23 Skrevet 2. mars 2009 har ikke barnehagen ditt barn går i, et samarbeidsutvalg hvor foreldre sitter som representanter ilag med representanter fra barnehagen ? SU er et forum hvor foreldre kan ta opp det de føler er bra/ikke er bra for sitt barn og ting de ønsker endre/komme med forslag i barnehagen, samt ris og ros til personalet. Det skal også avvikles foreldremøter minimum 1 gang i hvert barnehageår hvor dette med feks bursdagsfeiring kan tas opp på hver enkelt avdeling. Før man buser ut og er så sinna eller oppgitt kan det være greit å ta en samtale med kontaktperson til barnet eller styrer av barnehagen hvor man tar opp tingene man føler ikke er bra. Husk at selv om barnehagene er en service bedrift og skal gjøre sitt for at både barn og foreldre skal trives og være fornøyd, kan de ikke gjøre noen endringer før de vet at de kanskje trenger å gjøre endringer i sine rutiner! Alle trenger vi tilbakemeldinger i vår hverdag om vi gjør en bra jobb, eller en dårlig jobb. det samme gjelder for de som jobber i barnehagen. Dette går også på respekt for hverandre, å gi en sjanse til å gjøre en bra jobb slik at ikke feks du som forelder velger å bytte barnehage fordi du er så misfornøyd med, i dette tilfellet, kostholdet og derav gir barnehagen dårlig rykte når du omtaler barnehagen i ettertid.... Om det er et flertall av foreldrerepresentantene som ønsker å kutte ut godteri og is og hele greia, så må barnehagen rette seg etter det.... Nå som det skal være full barnehagedekning i hele landet (sånn nesten hvertfall) så er det konkurranse mellom barnehagene og da er det viktig at de ansatte står på og gjør sitt for at brukerne skal være fornøyd. Misforstå meg rett, jeg forsvarer ikke masse godteri og is og brus i barnehagen. men at 17 barn på ei avdeling kan få en is når de har bursdag ser jeg ikke problemer med. og er det noen som har feks 2-3 dager på rad kan man feire ilag... om man har 1 nissefest i desember ser jeg heller ikke problemet med å få 2 seigmenn, litt rosiner og 1 twist liksom... (det er det barna i min sønns barnehage får til nissefesten). saft er det kun på vinteren når den varmes og tas med på tur... eller ved foreldrekaffer, men da er det foreldrene som bestemmer om barna får. Å være forelder i en barnehage går endel ut på å være diplomat og gi og ta på hva du vil ha igjennom. om du ønsker å fjerne all sukker i barnehagen, tror jeg du kanskje vil møte motstand, men å begrense det, kan du nok få med deg flere på... lev livet gjennom den gyldne middelvei... lykke til!
Gjest Skrevet 3. mars 2009 #24 Skrevet 3. mars 2009 Å jo da! Vi har hatt møter med både foreldreutvalg, tatt det opp på foreldremøter, og med styrer i bhg. Svarene på det meste som taes opp i denne bhg er det samme. . Det er ingen andre som har tatt opp dette før du kom i denne bhg (om en alene tar opp noe).. Slik har vi alltid gjordt det og det har alltid fungert (om det er flere som tar opp noe) Det ble bl.a laget en spørreundersøkelse om dette med smøremåltid. Denne var utformet på en svært negativ måte og belyste kun alle mulige negative konsekvenser ved å ha dette flere dager. bla. at da fikk personale mindre tid til å ta seg av barna, og det ville bli slutt på turer. Samtlige foreldre i bhg. reaagerte på denne spørreundersøkelsen og det ble tatt opp med styrer. Igjen. Ellers vil jeg gi deg rett i det du skriver om at hvordan vi som foreldre oppfører oss stort sett har noe å si for hvordan bhg. personale oppfører seg. Men i denne bhg. er det desverre ikke en sammenheng der. Vi har å byttet bhg. Som en del andre og har gjordt (og i vår kommune er det ikke full dekning, så det er ikke konkurranse mellom bhg. Vi må nå kjøre laaangt)Vi er kjempefornøyd med den nye bhg. Gutten vår trives og gråter heller når vi henter han enn når vi leverer han! At denne bhg får et dårlig rykte kan desverre ikke jeg ta ansvar for da jeg ikke har noen påvirkning på hvordan de driver. Min påstand er at det er en dårlig bhg. Der ikke alle barn blir ivaretatt og føler seg trygg. Samt at de tar ikke konstruktiv kritikk. PPT har i flere tilfeller vært koblet inn av oss foreldre ang. div. problemer i bhg. Den nye bhg. har ikke så god økonomi, men klarer å levere et tilbud der barna trives og koser seg i bhg.tiden. Barnegruppene er roligere, det er mannlige ansatte der og et ungt personale der de fleste er utdannet. Barna får sunn mat, bursdagskort blir utlevert av barnehagepersonale som sørger for at ALLE får invitasjon (eks alle gutter 2003) På bursdager får bursdagsbarnet velge en matrett de lager, men det er ikke godtefest.
Trinepia mamma til 2 prinser!! Skrevet 3. mars 2009 #25 Skrevet 3. mars 2009 Huff, ja da skjønner jeg at du er fortvilt. Jeg jobber selv i barnehage og kunne ikke falt meg inn og ikke ta imot foreldrenes ønsker, råd og bekymringer med negativ holdning. Det er kanskje ikke alle som ville brukt krefter og tid på å klage inn barnehagen for kommunen, men kanskje det skulle vært gjort. Når hverken ansatte eller styrer/fagansvarlig er det kanskje på tide å gå over hodet og videre i systemet... Her i Tromsø er tjenestemannsveien assistenter/fagarbeidere, pedagogiske ledere, fagansvarlig, enhetsleder, rådmann og ordfører. Men forstår meget godt om dere ikke velger å gjøre noe mer med saken, da dere har funnet dere en ny barnehage som dere er strålende fornøyd med!! Og godt er det! Man skal ha en god følelse i kroppen når man leverer sitt mest dyrbare i livet til andre mennesker... Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå