Gå til innhold

KRISE!!?? Foreldet krav om fødselspenger!

Anbefalte innlegg

Hei,

vi har en gutt på snart 6 mnd og jeg har klart å glemme å sende inn søknaden om fødselspenger til NAV. Denne ble rett og slett forlagt, og jeg har ikke tenkt mer på det, i og med at pengene har kommet inn på kontoen.

Jeg fikk en purring fra NAV i slutten av desember, og sendte da søknaden med en gang. Nå har jeg fått svar, og det kan se ut som om jeg kun vil få fødselspenger for de tre siste månedene, regnet fra søknadstidspunktet.

Er det noen som har opplevd det samme? Det står at foreldelsesregelen ikke er absolutt, og at det er mulig å klage - noe jeg selvfølgelig vil gjøre.

Er rimelig fortvilet nå, og mannen er ikke helt imponert over at jeg har klart å glemme dette...

Hilsen surrehøna

Fortsetter under...

Her er det desverre ikke mye du får gjort.

Foreldesesfristen på foreldrepenger er 3 mnd fra mnd før kravet ble motatt. Dvs at hvis NAV f eks mottar kravet 15. januar vil man ha krav på foreldrepenger tilbake til 1. oktober (altså for oktober, november og desember).

Det er riktig som du har fått melding om - foreldesesfristen er endelig. Det er kun ved to anledninger man kan fravike fra denne og det er hvis du har vært ute av stand til å sende inn krav eller hvis NAV har gitt feilaktige opplysninger.

Være ute av stand til kan f eks være at man er så syk at man ikke er i stand til å ivareta egen økonomi. Dette er jo ikke tilfelle i og med at grunnen er at du har glemt det.

NAV har heller ikke gitt misvisende informasjon.

Du kan benytte deg av klageretten, men jeg kan med med ganske stor sikkerhet si at du ikke vil få medhold i klagen.

Som nevnt er foreldesesfristen endelig og det er overhode ikke åpning for bruk av skjønn i de tilfellene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...