husmus &2 Skrevet 20. januar 2009 #1 Skrevet 20. januar 2009 Han er bare 2.5 måned, så det er litt tidlig å begynne å tenke på arbeidslivet igjen, men, alene hjemme og et barn som sover søtt, så nå kjeder jeg vettet av meg. Lurer derfor på, skal de søte små begynne ved 10 mnd eller 1 år? Jeg har 100% perm, men tror ikke jeg takler å sende han avgårde med sekken sin i en alder av 10 mnd, så heldigvis kan jeg jobbe mye hjemme og pappaen tar nok et slapt semester på skolen. Hva med dere?
KarinB Skrevet 20. januar 2009 #2 Skrevet 20. januar 2009 det kommer jo helt ann på situasjonene med er i. noen MÅ begynne ved 10 mnd, andre velger eller velger ikke å vente. Jeg velger å ta ut en del ferie pluss litt ekstra perm uten lønn og min mini begynner i barnehagen når han er 13 mnd.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 20. januar 2009 #3 Skrevet 20. januar 2009 Bor i Oslo, og m den elendige barnehagedekningen de har her i byen får vi vel ikke plass før snuppis blir 1 år og 10 mnd (aug 2010) tror jeg...den dumme dumme regelen om at de må være født før 1.sept for å få plass i hovedopptaket passer jo særs dårlig for oss m høstbarn..=( Så ikke vet jeg hvordan vi skal løse d problemet, blir nok at jeg må ta 9 mnd ulønnet permisjon og være hjemme m snuppa... Veldig koselig d selvsagt, men ikke så helt bra økonomisk da.. Ville uansett ikke sendt henne i bhg før hun var minimum 1 år (helst 15-16 mnd).. Har selv jobba i bhg på småbarnsavd., og synes d passer best for de over året!
Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 20. januar 2009 #4 Skrevet 20. januar 2009 Har du mulighet ville jeg ventet til han er ett år. Tulla vår skulle først begynt (50%) da hun var 11 mndr, men vi fikk barnehageplass én måned senere, og egentlig er jeg glad for det. Nå er det bare to uker til, og jeg må si at jeg gruer meg litt til å sende henne avgårde, selvom det (heldigvis) bare er 50%...
husmus &2 Skrevet 20. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 20. januar 2009 Vi bor også i Oslo, så det spørs vel når vi noen gang får plass. Jeg har ekstremt delte meninger om det fordi jeg vil jo helst være hjemme med han, men siden vi bare har en inntekt, altså min, så er vi i en ganske prekær situasjon hvis vi ikke får plass til han når han da er 1 år som blir ca over på nyåret i 2010. Heldigvis er det lenge til, men siden jeg liker å stresse over ting i god tid synes jeg det er på sin plass å bekymre seg nå. hah.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 20. januar 2009 #6 Skrevet 20. januar 2009 ja, hehe, begynte å gruble over dette før snuppa var født engang jeg, så slo deg der;) Mulig vi flytter ut av byen rett og slett, til mer barnevennlige omgivelser, rekkehus (herk å bo i femte etasje uten heis m baby som bare blir tyngre og tyngre m tida..), samt BARNEHAGEPLASS ved fylte 1 år...=)
husmus &2 Skrevet 20. januar 2009 Forfatter #7 Skrevet 20. januar 2009 Du er ikke alene der heller gitt! Vi har tenkt tanken vi og, drømmen er Maridalen, men det blir nok mer i retning av lommeboken, hvilket vil si i motsatt retning. Planen er å gå rett ut i ny permisjon, så slipper jeg hele problemstillingen, hehe.
LilleBjella Skrevet 20. januar 2009 #8 Skrevet 20. januar 2009 Kan anbefale Skedsmo kommune:) Ti minutter til byen med toget fra lillestrøm, mange fine plasser å bo. Bodde selv i Oslo noen år, men trives supergodt her! Full barnehagedekning også, så går fint å få plass midt i året. Tilbake til saken. Vi sender småen i barnehagen i januar 2010, så da er han nesten 14 måneder. Har den lange permisjonsvarianten, inkludert syv uker ferie.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 20. januar 2009 #9 Skrevet 20. januar 2009 Vært inne på tanken selv, for rent økonomisk vil d jo "lønne" seg m to tette for oss...Men vil ha litt mer tid m snuppa før vi setter igang prosjekt "lillebror/ søster", så vi blir nok å drøye d litt...Men meget mulig vi flytter ut av byen som sagt, tenker mer i retning oppegård/ ski, der er d mange rimelige rekkehus til salgs for tida, hehe...Men vi får nå se hva d blir til, begynner å bli klar for litt mer landlige omgivelser merker jeg..
Måneformørkelse Skrevet 20. januar 2009 #10 Skrevet 20. januar 2009 Min lille godgutt skulle egentlig begynt i barnehage fra den 26.01. for da er permisjonstiden over.Vi bor i Oslo og fikk tidlig vite at vi ikke fikk barnehageplass fra da, så vi var i utgangspunktet da innstilt på at jeg skulle bli hjemme til høsten i alle fall. Men i løpet av høsten som var har vi bestemt oss for å flytte ut av byen, og i går fikk vi beskjeden om at vi har fått barnehageplass på det nye stedet. Ble både glad og lei meg på samme tid. Jeg skulle gjerne vært hjemme med ham lenger. Han har så vidt fylt ett år når han begynner.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. januar 2009 #11 Skrevet 23. januar 2009 Hmmm...ja, for d er vel i praksis umulig å få bhg-plass i Oslo før året etter, hvis barnet er født etter 1.sept, er d ikke? Er d jeg har fått inntrykk av ihvertfall..
frk-fryd Skrevet 23. januar 2009 #12 Skrevet 23. januar 2009 Det er jo fint for de som har et valg, men her må nok snuppa i barnehage når hun er 10 mnd, uansett hva jeg vil. Vi har overhode ikke økonomi til at jeg kan ta noe form for ulønnet fri, og 80% lønn i perm, var ikke mulig.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. januar 2009 #13 Skrevet 23. januar 2009 Hehe, du er jo på en måte heldig også da, som tross alt får bhg-plass så tidlig... Her i Oslo er d jo helt håpløst, får sannsynligvis ikke plass før snuppa er nesten to år, så blir antagelig nødt til å ta ni mnd ulønnet perm, rett og slett fordi vi ikke får barnepass...Så ikke så greit d heller;)
tertilus Skrevet 23. januar 2009 #14 Skrevet 23. januar 2009 Til dere Oslo-mammaer; det er håp i sikte! vi har faktisk fått to tilbud om barnehageplass i løpet av én uke (Sagene). mini er født før 01.09. da, men to tilbud midt i barnehageåret er ikke verst!
kitty08 Skrevet 23. januar 2009 #15 Skrevet 23. januar 2009 Vi skulle gjerne hatt barnehage fra mars eller april, men fikk tilbud i familiebarnehage idag (bydel nordre aker), saa da maa man bare slaa til ;-). Saa hun begynner 11 mnd gammel. Gaar nok bra.
FruBoger fødeklar Skrevet 23. januar 2009 #16 Skrevet 23. januar 2009 vil ikke tenke på at andre skal passe snuppa mi... men slik er det nå.. ettersom jeg er student skal jeg prøve å ha henne mx50% fra ett år ca... lir vel 13/14 mnd pga fødselsdatoen men.. og heia skedsmo.. her er det bh-plasser:)
Løvinne77 Skrevet 23. januar 2009 #17 Skrevet 23. januar 2009 Får sikkert mye pepper for dette men greit å få ned våre erfaringer også Lillesnuppen vår begynte i barnehage da han var 7 mnd og 8 dager. Jeg jobbet via Adecco på den tiden og hadde vært innleid til et firma i 2,5 år og det var mer behov for meg enn noensinne da jeg plutselig ble gravid. Likevel bestemte firmaet å ikke forlenge kontrakten min...merkelig... Så jeg hadde ingen jobb å gå tilbake til og da jeg fikk en telefon med tilbud om jobb måtte jeg ta den siden jeg ellers ville vært arbeidsledig ved permisjonsslutt og det hadde vi ikke råd til. Dette har vært en helt fantastisk løsning som vi har vært kjempefornøyd med! Nå har vi en usedvanlig blid unge i følge alle som har truffet ham, men i alle fall fikk vi beskjed om at siden han var så liten trengtes lang tilvenning, ca halvannen uke. Jeg var sammen med han noen timer første dagen og da pappaen kom med han neste dag fikk han beskjed om å dra hjem, ungen trivdes så godt i barnehagen at de få timene jeg var sammen med han dagen før var nok tilvenning i massevis Siden han begynte så tidlig var han ikke blitt skeptisk til fremmede (og ble det aldri heller, nå er han 1 år), og når vi leverer han blir han umiddelbart opptatt med å leke og det er ingen tårer når vi drar, han vinker gjerne med et stort smil om munnen og leker videre. Jeg elsker ungen min over alt på jord men husmorlivet er ikke noe for meg, jeg trives mye bedre på jobb så nå jobber jeg, lillen er i barnehagen og får utvikle seg gjennom lek og alle er lykkelige Og barnehagetantene som i utgangspunktet var skeptisk til å få en så liten en har aldri sett lykkeligere og mer lettvint unge sier de (han gråter aldri nemlig, smiler bare) Nå er det ikke dermed sagt at dette går like knirkefritt for alle men jeg ville bare få frem at det kan godt hende at det ikke er noe negativt verken for deg eller junior å begynne tidlig i barnehagen. For andre passer det bedre å vente, full respekt for det!
Gjest mphs Skrevet 23. januar 2009 #18 Skrevet 23. januar 2009 Yngste jenta vår begynte i barnehagen da hun var 9 mnd og 5 dager. da skulle vi ha tillvenning de 3 siste dagene av permisjonen min. Første begynte i samme barnehage da hun var 14 mnd og det gikk overaskende bra så jeg var spent på hvordan det skulle gå denne gangen, men jeg var ikke nervøs for vi er veldig fornøyd med barnehagen, eldste går der og babyen hadde hilst på de hver dag da vi hentet storesøster i barnehagen. Tilvenningen gikk akkurat like lett som med nr.1. Jeg var der ca.3 timer første dagen og så var hun der uten meg ca. 5 timer 2.dagen. Hun har alltid vært en blir og fornøyd unge og vi ser hun trives i barnehagen. Så vi har vært veldig heldige. Jeg har også muligheten til å ha henne hjemme onsdagene nå i begynelsen slik at hun får en rolig dag midt i uken og får en mykere start.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå