tingeling87 Skrevet 20. januar 2009 #1 Skrevet 20. januar 2009 Har noen spørsmål ang amming: Jenta mi er 9 dager gammel og jeg sliter litt med ammingen. Det er verst helt i begynnelsen så går smertene over til litt ømhet i brystvorten og jeg synes det det går helt greit å amme. Men noen ganger kan det gjøre helt vanvittig vondt mye lenger. Kan hun ha to forskjellige sugeteknikker? Én for kos, og èn for mat? Hun er veldig rask til å ta puppen når hun kjenner brystvorten. Nesten litt febrilsk.. Hun har ikke stort nok gap over puppen tror jeg. Overleppen er riktig, men jeg mistenker at hun kniper igjen underleppen slik at hun suger på tuppen av brystvorten. Hva kan jeg gjøre for at hun ikke skal knipe munnen igjen? Virker også som om hun glir litt og litt av puppen, på en måte. Hvor lenge er det vanlig å ha ømme brystvorter..? De har ikke noen sår eller noe, men de er vonde å ta på og selvfølgelig når hun skal ha mat. Hvor lenge må de herdes? Til slutt så lurer jeg på om det er vanlig at de lager en liten klikkelyd når de spiser.. Hilsen ei som er veldig ny i gamet
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2009 #2 Skrevet 23. januar 2009 Hei! Ikke godt å si om barnet ditt kan ha to sugeteknikker, hva tror du? Etter det du beskriver, kan det virke som at hun ikke får et ordentlig godt tak på brystet ditt, det du kan gjøre med det er å passe på å få henne til å gape godt når du legger henne til, og legge brystet godt inn i munnen hennes, ikke bare brystvorten. Man kan ha ømme brystvorter i noen dager til 1-2 uker etter ammestart, og man kan ha vondt lengere om årsaken er at barnet ikke bruker riktig sugeteknikk, eller man har andre plager. Husker at jeg hadde vondt i over en uke med min første, var sår og hadde feil sugeteknikk gående. Klikkelyder hender det at de små kan ha innimellom uten at det er unormalt, kan og gjerne høres om man ikke har lagt de godt nok til brystet (igjen sugeteknikk). Det er ikke så lett å gi råd via nett, da vi kvinner gjerne har forskjellige bryster, og ammeteknikk gjerne er noe man må observere i virkeligheten før man kan gi de beste rådene. Derfor vil jeg anbefale deg at du tar kontakt med Helsestasjon, evt. ammepoliklinikk eller barselavdeling for å få veiledning. Ammehjelpen.no har også masse info, bla. videoer.
tingeling87 Skrevet 23. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 23. januar 2009 Tusen takk for svar:) Tror jeg skal høre med helsesøster når hun kommer på hjemmebesøk til uka. Hun kan sikkert hjelpe meg med å få til ammingen:) Er ikke lett å gi råd over nettet nei, men tusen takk for flere gode tips.
frk-fryd Skrevet 24. januar 2009 #4 Skrevet 24. januar 2009 Jeg plagdes også med ammingen i begynnelsen, og var vel vondt i brystvortene første mnd tror jeg. Det er første ungen, og hun sugde underleppa for langt inn, slik at hun ikke fikk tak, pluss at jeg ikke hadde ammet før, og brystet var vanskelig å få tak på. Jeg jobbet lenge med å få riktig ammestilling, og måtte ofte ty til liggende amming, da det virket lettere. Brystknoppen i høyde med nesen, ha riktig grep på brystet med ene handen og føre baby kjapt mot meg når hun gapte riktig. Valgte ofte å amme på soverommet når vi hadde besøk, for det var så mye styr. Det går bra nå, men må fortsatt holde brystvorten riktig for at hun skal få den inn. En av jordmødrene på barsel kalte det for å lage en "sandwich" som passet i munnen til ungen:) Baby er 3 mnd nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå