Gå til innhold

hvem av sitt etternavn???

Anbefalte innlegg

Bare lurer på hva dere tenker om etternavnet?

Jeg har selv to etter navn.

Det ene er finsk,siden jeg selv er halvt finsk. og kun 22 stk i Norge som bruker dette navnet.

Og det andre er ett familie navn som det heller ikke er mange som heter.(har også en bedrift som min bestefar startet med dette navnet)

Jeg har jo veldig lyst til og bruke disse videre slike att ikke di "dør ut"..

Samboeren min har ett helt vanlig "sen" navn.

Men han vill jo da selvsagt bruke det.

Hva synes dere er mest riktig?

Og hvordan har dere tenkt ut att dere gjør med deres barn?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139484459-hvem-av-sitt-etternavn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde også to etternavn, begge nokså uvanlige, mens min mann hadde et svært vanlig norsk etternavn. Vår løsning ble at vår datter fikk et etternavn som bestod at mitt etternavn (ikke det etternavnet jeg hadde som "mellomnavn") og min manns etternavn satt sammen med bindestrek. Da jeg og min mann senere giftet oss endret vi begge navn til det samme etternavnet som vår datter.

Kun min familie har mitt etternavn, mens far ikke har noen spesiell tilknytning til etternavnet sitt. Han var likevel sta når det kom til etternavn, men bestemte oss for at ble det jente ble det mitt etternavn sist, og med gutt ble det hans. Heldigvis vant jeg ;) Så da fortsetter vi med det, og regner med at han skifter når vi gifter oss!

Her har snuppa mitt etternavn og bare det og det samme kommer nye babyen til å ha. Mannen har et typisk -sen navn og det vil ikke jeg ha, har et spesielt selv og ser ikke vitsen med å ha mange etternavn. Da vi giftet oss håpet jeg at mannen skulle ta mitt navn, men det gjorde han ikke. (kunne ikke miste manndommen sin eller noe...) Svigermor synes dette er helt forferdelig at vi ikke har samme etternavn og at barnet har mitt.

Ja,det er det jeg mistenker mine svigerforeldre skal synes å!

De snakker mye om etternavn og sier di håper att faren til barnet sitt etternavn skal stå sist.

Men problemet er att jeg vill ikke ha det med i det heletatt egentlig,

Har sagt det til min samboer og han er ikke veldig blid for det.

Han mener han sitt etter navn skal med siden det er han sitt barn like mye som det er mitt..

Hva skal jeg si og gjøre da mine svigerforeldre setter seg på bakbena?

De har jo egentlig ikke noe med det.

Og jeg og samboeren er heller ikke gift.

Og jeg mener det er mest riktig med mitt etternavn da det ikke er ett vanlig kjedelig etternavn.

Ja, la barnet være litt spesielt og få et litt uvanlig etternavn når det har mulighet til det. Jeg er fryktelig sta og har et spesielt forhold til mitt navn, mannen prøvde å si at det hadde han også, men han mente det ikke og det er ikke det samme med et -sen navn syns jeg.....

Annonse

Takk:)

godt å få litt støtte her.:-)

Ja,jeg også er sta.

og vill på ingen måte mitt barn skal ha ett etter navn alle har.

Hvordan takle reaksjon til svigerforeldrene?De har jo allerede snakket mye om etternavn før jeg begynte tenke på det selv,

Tror jeg har "skremt" svigermor til å bare innse at når jeg har bestemt meg for det så er det sånn, haha. Da vi sa hva lillemor skulle hete til fornavn reiste hun seg og gikk...... For hun hadde aldri hørt det før og måtte smake på det en stund før hun nå synes det er veldig fint.

Vi har diskutert etternavn i etterkant og vi er enige om at vi er uenige. Jeg mener at alle i en familie skal ha samme etternavn, men ser ikke poenget i at det er kvinnen som må skifte.......

Jeg vet det kommer til bli ett h****** da jeg forteller di det att jeg har bestemt meg for att det er mitt etternavn ungen skal ha.

Men hva gjorde du da di satt seg på bakbena?

Ble di veldig sinte på deg?

Di snakker jo som om det er dem sitt barn.

Både da det gjelder barnets navn,vogn,utstyr og alt.

Og da blir det litt for mye for meg altså

MIN UNGE!!!!

Tror egentlig ikke de fant det ut før etter en god stund.....

Jeg er nabo med mine svigerforeldre og har et godt forhold til dem, vi diskuterer det enda og hun begynner da bare å snakke om noe annet. Er veldig spent på hva de sier om dette barnet og da spesielt hvis det blir en gutt, for han skal nemlig også ha mitt etternavn. Så tiden vil vis hva det blir og hva som skjer.

Stå på ditt og det er deres barn ikke besteforeldrene sitt. (det sa jeg også klart i fra om før jenta vår kom....)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...