Gå til innhold

I dag måtte jeg varsle om mobbing på arbeidsplassen

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag tok jeg kontakt med nav, arbeidsmiljøtilsynet da vår nye sjef ikke er god i sitt lille hode. Her blir man fornærmet med om man er tidligere narkoman, alkoholiker, hvor tykk/tynn man er, hud, ansikt etc.. I tillegg stod jeg selv og hørte han si at jeg måtte ha den feiteste musa og puppene han hadde sett her.

Han sier kun nedverdigende ting og i dag tok jeg faktisk talt opptak av hans uttalelser på mobil da jeg ikke lenger godtok at han driver ap med oss medarbeidere.

2 gravide er blitt sykemeldte pga av hans oppførsel, først sa han til hun ene at hun hadde sikkert ligget med en stygg gris for hun var jo ikke noe pen, i tillegg sa han til samme damen at hun fikk sikkert et missfoster til barn når hun selv ikke var noe glansbilde og se på.

Hva tror dere skjer nå? kan noen legge dette ut på skravle? Orker ikke legge det ut selv da endel vet hvem jeg er her inne, samt at jeg orker ikke lage noen jukseprofil!

Skrevet

kjempe fint at du tør å ta tak i dette

Men opptaket kan ikke brukes med mindre du har sagt i fra at du tar opp det han sier, det er ulovelig å ta opp samtaler uten at de i samtalen vet om det.

Skrevet

håper det ordner seg, slang det ut på skravle jeg

Skrevet

Hi her, vet du denne mannen er rett og slett ærekrenkende overfor oss arbeidere så dersom jeg noensinne benytter opptaket så går jeg gjerne i fengsel fordi jeg tok et ulovlig opptak av hans uttalelser, ikke noe ville gledet meg mer, vel og merke om han får lengre straff da!

Skrevet

han får ikke straff på grunn av ulovelige opptak, det vil ikke bli sett på som bevis

Skrevet

En sak ble avgjort ifjor faktisk, der ulovlig båndopptak var et av bevismaterialene (-og det var faktisk selve "hovedbeviset") så det vil ikke automatisk bli avslått nei.

Skrevet

Det er på ingen måte ulovlig å ta opp en samtale en selv er del av. Det som er ulovlig er å ta opp samtaler en selv ikke kan høre eller er del av. En kan ikke skjule recording utstyr i et rom, forlate rommet og ta opp samtaler. Men en kan skjule recording utstyr i sin egen veske, eller i sin egen hånd på samtaler en faktisk hører.

Dette er ikke tale om et ulovlig bevis. Dessuten opererer en som hovudregel ikke med lovlige og ulovlige bevis, at de ikke kan taes med i retten ol. Men hvordan bviset ble skaffet til veie kan ha betydning for hvilken vekt beviset skal tillegges.

Du har gjort helt det rette i forhold til denne sjefen og det bør absolutt bli tatt videre. Det er helt uakseptabel oppførsel.

Skrevet

veit ikke jeg men

fant denne :

http://www.datatilsynet.no/templates/article____1071.aspx

Opptak av telefonsamtaler

print

(24.05.2005) Guro Skåltveit

Datatilsynet har registrert en økende interesse i å gjøre opptak av telefonsamtaler, både hos virksomheter og enkeltpersoner. Tilsynet har derfor utarbeidet noen retningslinjer innen området.

Når er det lov å gjøre lydopptak?

- Lydopptak kan være aktuelt i mange ulike situasjoner, men i hvert enkelt tilfelle må den ansvarlige vurdere om lovens vilkår for behandling er oppfylt. Man må altså vurdere om man i det hele tatt kan gjøre opptak, sier juridisk rådgiver Irene Urnes. Hun understreker at hemmelige opptak av samtaler man selv ikke deltar i, er ulovlig etter straffeloven. Opptak av samtaler der man selv deltar er likevel ikke lov uten videre.

Personopplysningsloven omtaler ikke opptak av samtaler spesielt, men på grunn av lovens vide virkeområde og teknologinøytrale utforming, vil slike opptak likevel kunne falle innenfor loven. Alle lydopptak som blir gjort ved hjelp av elektroniske hjelpemidler, slik som automatiske eller datamaskinbaserte opptakssystemer, omfattes av personopplysningsloven. Det gjelder også alle lydopptak som systematiseres i et personregister og dermed gjør at enkeltpersoner blir gjenfinnbare. I begge tilfellene er det en forutsetning at det er mulig å identifisere en bestemt person.

Dersom man ønsker å gjøre lydopptak, må man som hovedregel enten ha hjemmel i lov, eller den registrerte (motparten) sitt samtykke. Det kan dessuten bare gjøres opptak dersom formålet er klart angitt, og virksomheten har saklig grunn til å gjennomføre lydopptakene. Opptakene må dessuten være relevante for formålet.

Les mer om samtykke

Når opptaket skjer der det foreligger et arbeidsgiver/arbeidstakerforhold, må lovens vilkår både i forhold til arbeidstakeren og i forhold til kunden/tredjepersonen vurderes.

Retningslinjer

- Den ansvarlige har informasjonsplikt. Det vil si at det før det blir gjort opptak må komme klart frem hva som er formålet med opptakene, hvordan disse lagres og hvor lenge de oppbevares, forteller Urnes. Dette vil alltid gjelde når det er praktisk mulig å gjennomføre. Den registrerte har dessuten vanligvis rett til å få høre opptaket. Det finnes visse unntak fra informasjonsplikten og innsynsretten, men unntaksregelen er snever, og det er svært sjelden den er relevant i forhold til lydopptak.

Opptakene skal som utgangspunkt slettes når formålet er oppfylt. Irene Urnes forklarer at dette må vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle, og delvis baseres på den ansvarliges erfaringsgrunnlag. Det betyr at den ansvarlige til enhver tid må vurdere om det virkelig er nødvendig med fortsatt lagring av opptakene. Opptakene må dessuten oppbevares i tråd med kravene til informasjonssikkerhet. Blant annet må man sørge for sikring av opptakene for å unngå uautorisert tilgang.

Skrevet

I Norge er vi født frie mennesker, og innskrenkelser i denne friheten må ha hjemmel i lov. Dette kalles legalitetsprinsippet.

Samme hvor flink du er til å søke på lovdata så finner du nok ikke forbud mot å ta opp samtaler du er del av selv.

Å drive å filme eller ta opp andre sine samtaler uten at de vet om det, eller andre sine samtaler en ikke er del av selv, det er jo selvsagt noe helt annet. Men det kom jo utrykkelig frem så uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...