Youngster*mamma* Skrevet 20. januar 2009 #1 Skrevet 20. januar 2009 Hei. Trenger så sårt hjelp til å snu døgnet. Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal få gjort det. Har prøvd alt føler jeg. Noen tips?
mamma`n til gullungen Skrevet 20. januar 2009 #5 Skrevet 20. januar 2009 Da er vi fler... mi er tre mnd. Sovner 1-1.30 hver natt, og kan sove til 11-12 på formiddagen(ammepauser i mellom) vil mye heller få henne i seng en eller annen gang før 23, og heller stå opp tidlig. Er det slik hos deg og?
Youngster*mamma* Skrevet 20. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 20. januar 2009 Hos oss er det slik at hun ofte er våken til 05 - 06 hver natt. Hun er kanskje våken fra 22.00 til 05-06. Hun kan sove hele dagen, å jeg må ofte vekke henne for å gi henne mat. Har prøvd en periode over 2 uker der jeg har vekket henne 08.30 hver morgen for så å gi henne mat, stelle henne, å holde henne våken til 10.00 for å prøve å få henne inn i en god rytme. Har prøvd å la henne sove maks 2,5 timer i strekk på dagen dor at hun heller sga være trøtt å sove om natten. Men dette har ikke funka. Vurderer om jeg bare skalø la henne sove så lenge hun vil om morgenen, og ikke vekke henne mellom måltidene å se om dette hjelper. I natt hadde vi det slik: Jeg og tulla gikk å la oss kl 22.00 (prøvde tidligere, men til ingen nytte) Hun sovna ca 22.45, og sov 30 min. Deretter holdt hun det gående hele natta. fikk mat 00.30, 02.30 og 05.30. duppa av 2 gange 30min i løp av natta. Sov ca 07.00 - 09.00. Tok henne opp da, tok morgen stell osv. Hun sovnet igjen 10.30, og jeg vekte henne 13.45. Fikk mat igjen, og sov fra 15.00 til 18.30. Dette har pågått i over 3 uker, og jeg har prøvd kortere lurer, lenger lurer osv. Alt. Jeg prøver å holde henne mer våken, men det nytter ikke. Er så frustrert og sliten av å bare sove 2-4 timer hver natt.
KarinB Skrevet 20. januar 2009 #7 Skrevet 20. januar 2009 uff dette høres slitsomt ut! Får skikkelig vondt av deg! men mitt tips er at det ikke finnes noe mirakel kur mot å snu døgnet, kun hard jobbing. Din baby har jo snudd døgnet totalt, så jeg ville begynt med små mål. Som f.eks å få babyen til å sove maks 2 timer av gangen om dagen, du MÅ vekke den lille da. Vet de er vanskelig, men du får ikke snudd noe hvis ikke. Deretter må den lille være våken i ca 1,5 timer før ny søvn periode. Viktig at du også legger deg for å sove da, husarbeid får mannen eller noen nadre ta seg av. Anbefaler www.sovecoach.dk for rutiner på babyen, står et oppsett der i forhold til alder og mange gode tips. Lykke til:)
Labambie Skrevet 20. januar 2009 #8 Skrevet 20. januar 2009 Så små barn har ikke døgnrytme! :-) De finner den som regel selv ved cirka 3 mnd, og da snur de døgnet også.. Ikke stress, barnet er fortsatt bare nyfødt! :-) Barn har ingen begrep om natt/dag enda. Og det er ikke noe man kan "tvinge" frem. Rutiene kommer da også mer av seg selv. Ta en prat med helsesøstera di om du er usikker. Barnet ditt er helt normalt, det SKAL være sånn. Det er noe av grunnen til at den første tiden er så slitsom. Viktig at du prøver å leve på babyen premisser. Sov når hun sover, spis når det er tid. La kjæresten være en tid og fokuser bare på den lille. Så kommer det av seg selv, jeg lover! :-)
Lilja121 Skrevet 20. januar 2009 #9 Skrevet 20. januar 2009 Hos oss legger lillemann seg samtidig som oss, men merker at det tar noe lenger tid hvis vi legger oss tidlig. Trikset mitt er å gjøre han veldig mett før han legger seg. Det vil si at jeg pumper melk som han får på flaske. Han får da helt til han ikke orker mer. Når vi legger oss gir jeg ham litt 'sove-pupp' - da har jeg stort sett en 15-min periode med å putte smokken tilbake i munnen før han roer seg helt. Han sover så normalt 4-6 timer før han våkner for mat. Neste runde sover han ca 3 timer. Kan normalt sett få ham til å sove enda en runde. Men spedbarn er jo forskjellige. Merker at min de siste ukene har funnet en viss rytme hvor han spiser, leker i babygymen en god stund før han gir beskjed om at han vil sove. Så sover han til han blir sulten igjen. Sånn går det stort sett hele dagen. Han har heldigvis ikke noe kolikktendenser i det hele tatt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå