Gå til innhold

henter barnet i bh med bil, UTEN bilsete?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva er det som feiler folk? såg en pappa som henta barnet sitt i barnehagen med bil, men han hadde ikke noe bilsete i bilen. Ungen er sikkert bare 2 år. Er det ikke noe lov på det der? altså, hvordan reagerer bh om de viste det? han burde vertfall få en beskjed om at han bør ha bilsete til barnet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har jenta mi på 9 år i sånt putesete med rygg. men hu nekter å sitte i det hjem fra skolen. fordi ingen av de andre barna i skolen bruker sete. Har selv fulgt med de andre foreldrene, og ikke ett sete å se i bilene.

Skrevet

bh?? mener du bhG??

får håpe det bare var en 1 gangs episode, vist ikke ville jeg ha tipsa bhG om det!!

skummelt!!!

Skrevet

jeg bor i gåavstand til barnehagen, så derfor lar jeg barnet på 3 få lov til å sitte framme med meg uten barnesete (ikke i førersetet) vet det ikke er lov men syns ikke det er så farlig siden det er så kort vei å ikke motorvei eller veldig trafikkert vei. henter henne på sykkel og avog til da sitter hun på bagasjebrettet uten hjem. kall meg gjerne en fæl mor

Skrevet

bhg ja:) kan hende d var engangstilfelle ja, det vet jeg ikke. men jeg vil ikke vere den sier noe til bhg nei. Jeg har nok med min egen familie! og det kan jo skje med oss og at noen andre må hente barna mine, og de ikke har bilsete...

Skrevet

Håper du har koblet ut airbagen, du som lar 3 åringe sitte fremme.

Skrevet

så derfor lar jeg barnet på 3 få lov til å sitte framme med meg uten barnesete (ikke i førersetet) vet det ikke er lov men syns ikke det er så farlig siden det er så kort vei å ikke motorvei eller veldig trafikkert vei. henter henne på sykkel og avog til da sitter hun på bagasjebrettet uten hjem. kall meg gjerne en fæl mor

---------------

Du er ikke bare en fæl mor, du er bare ei stokke dum mor som en dag risikerer å skade eller drepe ungen din......

Men, det er vel ikke så farlig? Bare skreve og få en ny?

Du vet vel at det ikke er rare bulken som skal til for at airbag kan bli utløst??

En stein i veien kan forårsake vingling med sykkel og faktisk hodeskader som kunne vært unngått med hjelm.

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=929

Barn under 140 cm bør ikke sitte foran aktiv kollisjonspute. I bakovervendt barnestol kan det være direkte livsfarlig.

Bakovervendt barnestol må aldri brukes i passasjersetet foran dersom det er kollisjonspute der. Det er forbudt fordi barnet kan bli drept hvis kollisjonsputen utløses.

Barn som er lavere enn 140 cm bør heller ikke sitte i forsete med kollisjonspute. Kollisjonsputen er konstruert for å beskytte en voksen person og kan skade et barn. Barns hoder er tyngre i forhold til kroppen enn voksnes, og faller fremover på en annen måte ved bråstopp. Kan gi nakkeskader

Airbagen utløses med en fart på minst 300 km/t. Den kan treffe barnets isse, med fare for sammenpressingsskader i nakken. Det er lite hjelp i å sette barnet høyere med barnesete eller pute. Dashbord med kollisjonspute er merket med "airbag" eller "SRS".

Enkelte bilmodeller kan leveres uten kollisjonspute på passasjersiden foran. Andre modeller kan koble ut kollisjonsputen med en nøkkelbryter. Noen bilfabrikanter tillater også at merkeverkstedene kobler ut eller fjerner kollisjonsputen. Når merkeverkstedet gjør dette, sendes melding til Statens vegvesen, som utsteder nytt vognkort der endringen fremgår.

Skrevet

Neste gang får du spøøre hvor han bor, om det er langt, hvorfor og om det vil gjenta seg, så får du fred i sjelen din vet du.

Helt ærlig så forstår jeg ikke hvordan dere klarer å overleve en dag med alle de bekymringene enkelte har ang andre?

Herremin....

Skrevet

1612

Din datter har min fulle og hele sympati. Det må være en 9 åringes verste mareritt å skille seg ut med å være barn når man så gjerne vil bli oppfattet som stor.

Jeg har derimot lite sympati for faren i HI. Men jeg syntes nå politiet får gjøre sin jobb og at du får konsentrere deg om ditt.

Skrevet

At ikke folk har bedre ting og bry seg om.

Skrevet

Dette er dessvere helt normalt, å de fleste bhg har et foreldre par som ikke bryr seg om sikkerheten til ungene sine.

Ikke uvanelig å se foreldre som lar barna sine STÅ i forsetet.

Er ikke stort man får gjort.

Annet enn å ringe politiet å be dem ha kontroll.

Skrevet

Nå er det vel litt forskjell på å sitte i bil uten sete når du er to år enn når du er ni??

Skrevet

Det er fordi de sitter på pute, uten rygg. Fullstendig godkjent for så store barn. Når de er over 140 cm (det skjer gjerne i 9-10-års alderen) er det ikke engang påbudt med pute.

Skrevet

Ok, du er en fæl mor.

Det er stort sett på de korte strekningene at man kræsjer.

Ting kan skje som dere ikke har kontroll over, dere kan f.eks møte en fyllekjører på den lille strekningen, som kjører rett i dere.

30 km i timen er nok til å gjøre STOR skade.

Skrevet

Mange som forkorter barnehage bh og ikke bhg. Helt vanlig, og ikke noe å skrike opp om. Antar du skjønte hva HI mente?

Skrevet

Ekke vits i å si noe til bhg, de får ikke gjort noe, å mest sansynelig vet de det alt.

Skrevet

Ikke bare det at store ulykker kan skje der en minst venter det, så overfører du en dårlig holdning til barnet ditt!

Skrevet

Korrigerer deg litt. Over 135 cm er det ikke påbudt med pute/sete. UNNTAK; dersom det finnes i bilen skal det brukes frem til 150 cm.

Skrevet

eller veier mer enn 36 kilo

I vektklasse 2 og 3 er både barnestol (også kalt generasjonsete) og kun bilpute godkjent sikringsutstyr. Trygg Trafikk anbefaler sterkt å bruke bilstol med rygg hele veien til barnet er 135 - 150 cm høyt, eller passerer vektgrensen på 36 kilo, og ikke lenger trenger spesielt sikringsutstyr.

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=924

Skrevet

jeg har hørt at barnetvernet kan bli innblanda dersom barnet ikkje e festa i setet sitt??? men det e jo uansvarlig av foreldra og køyre uten bilsete til et lite barn!!

Skrevet

Jeg har ikke for vane av å ha barn i bh'en min. Har heller ikke sett andre som har det. Og skjønner derfor heller ikke hvorfor noen måtte kjøre bil for å hente et barn ut av en bh.

Skrevet

Hehehe...

Jeg trodde faktisk det var noen som henta ungen i bh...altså brystholder!

Syntes det var snodig nok både med eller uten bilsete, liksom...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...