Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert teit spørsmål,men jeg spør for det:)

Har fått meg en kolikk baby :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei!

Les på www-kiss-kidd-no og se om noe kan stemme :) Ikke alltid kolikken ligger i magen, men i nakken :)

Min ble helt fin etter en behandling hos manuellterapaut!

Masse lykke til

Skrevet

Ettersom jeg har skjønt (har ikke kolikkbarn, så ikke satt meg så mye inn i det) er det umodent tarmsystem som gjør det. Det er ikke din feil, og ettersom jeg har skjønt ikke så mye å få gjort som hjelper... dessverre. For de fleste går det vel over når de er 3 mnd.

For noen hjelper minifom (fås kjøpt på apoteket), kutte ut melkeprodukter for mor - eller trilling og byssing...

Skrevet

kjøpte miniform i dag,og ga han noen dråper nå når han fikk melk.. håper så inderli at det hjelper..sukkervann har hjulpet litt, men har ikke lyst å gi han for mye av det heller.

Er veldig frustrerende å ha det sånn,må ærlig inrømme at jeg gråter en hel del,men kan vel skylde litt på barseltårer hihi.

Skrevet

Jenta mi har slitt litt med magesmerter hun også... hun skriker ikke så mye. Bare trykker og trykker, lager masse lyder - og sutrer litt iblant. Jeg synes minifom hjalp litt, men usikker på hvor lenge jeg kan gi henne det... fikk beskjed på apoteket om å ikke gi det mer enn 3 dager... hm... Hun begynte hvertfall å rape og prompe masse - så tydelig at det hjalp mot luften. Hun begynte også å gulpe endel, men det får så være. Har kuttet de ut i dag, for å se om det er noen endring.

Er såklart noe heelt annet med kolikk, men kanskje det hjelper på gutten din også?:) Hvor gammel er han?

At du gråter er ikke rart i det hele tatt. Er så frustrerende når de små har vondt og man ikke får gjort noe for å hjelpe...

Jeg har grått netter selv jeg, når mini bare ikke vil sove. Selv om hun ikke skriker engang. Men er så frustrerende når man er så sliten og trøtt, og man har en lys våken baby som bare ikke vil sove. Og det blir 10 000 ganger værre når de gråter i tillegg!!

Skrevet

han er 5 uker på fredag som kommer nå..

husker så tydelig at når jeg var gravid så bestilte jeg en rolig baby som kun gråt en gang iblandt,så jeg tror det har blitt noe rot me den bestillingen hehehe.

Jeg skal huske disse tidene til han blir større,så når han klager feks over at han må gjøre ting hjemme å sånn,så skal jeg forklare at jeg hadde uker uten søvn og med masse skriking så DERFOR :P

for første gang i dag så sover han godt...jeg er så glad!!

det står forresten på miniform pakken at hvis det ikke er forbedringer inne 2-3 dager så skal lege kontaktes

Skrevet

Som regel finner man ikke noen årsak. Den vanligste årsaken er at barnet ikke tåler melkesukker eller melkeproteiner (f.eks at mor spiser noe av kumelk kan gi kolikk hvis hun ammer), eller andre ting barnet reagerer på i melk mener jeg å ha lest en plass.

Enkelte fagfolk mener låsninger i nakken kan være en mulig årsak, jamfør kiss ol.

Skrevet

Du får heller tenke at du fikk denne gutten som trenger litt ekstra hjelp og støtte og kjærlighet denne første tiden, fordi du er sterk nok til å takle det:)

Min bestilling på rolig baby gikk visst gjennom (bank i bordet) - antagelig for at jeg ikke hadde taklet en urolig baby... jeg som gråter når hun ligger og smiler til meg, fordi jeg er trøtt og vil sove...! Uff...

Ok, så kan jeg tolke det slik at hvis det hjelper så kan man fortsette utover 2-3 dager? Og inn i evigheten...:) uten å kontakte lege?

Får prøve litt uten nå, og se hvordan det går...

Håper du har noen som kan avlaste deg litt innimellom, så du får hodet ditt i fred litt innimellom. Man trenger det - hvis ikke rabler det for en stakkar til slutt!

Mini hadde økedøgn forrige uke, og sutret en hel dag - trodde det skulle rable for meg da... Har du kolikkbaby, kan jeg ikke tenke meg... men du er sikkert mye sterkere enn meg da, med tanke på babyutdelingen... hehe:)

Skrevet

Vi har hatt en kolikk unge,hun holdt på til hun var 4,5mnd,

Hadde også kiss syndrom. Låsning i nakken. Hun ble forløst med haste ks å det kan de også få det av.

Men kolikk er umodne tarmer..

Snakket med lege ang. sukkervann å det er IKKE farlig å gi!!!

Jeg tenkte på diabetes osv,men det kan de ikke få altså.

Det er bedre å gi sukkervann enn mini form,for det er jo medisin etter hva jeg har forstått. Vi gav kun sukkervann...

Sukkervann er smertestillende for de små...!!!

Snakk med lege/helsesøster hvis du er i tvil.

Jeg har grene mange tårer å gått å bært i mange timer nesten hver etterm./kveld i 4,5mnd....

Men som en trøst,det går over,men ikke bli fortvilet hvis det ikke gir seg når de blir 3mnd,for noen kan ha det lenger enn det,men med noen går det over når de er 3mnd..

Skrevet

Kolikk kan desverre skyldes så mye..

Har selv hatt kolikkbarn, og vet hvor forferdelig det er .

Egentlig de værste mnd i mitt liv, noe som skulle være de beste noensinne!!! Men jeg tar det igjen nå da...

Over til kolikken:

Umodent tramsystem..

Nakke virvler og knyting i skuldre og korsrygg - noen mener kiropraktor hjelper. Jeg mener at manuellterapeut med spesialisering innenfor spebarn er mer skånsomt og gir bedre behandling.

Kiss syndrom. her er det manuellterapeuter som kan hjelpe, og mye av de samme symptomene som over. Sjekk ut kiss-kidd siden på nett, der står også manllterapeuter som har kompetanse innenfor detet. Behandlingen er gratis, og du får dekket kjøring av NAV hvis du bor i annen by!

Luft i mage og tarm - Noen mener at minifom kan hjelpe. Gir det virkning er det bare å gi dette! Har snakket med barnelege selv! Hvis det ikke gir virkning, kutt det ut!

- Ammete og fenikkelte mener noen kan hjelpe mot slike luftplager.

- Løft benene til barnet opp mot magen og tilbake i perioder i løpet av dagen! Dette hjelper til å få ut gassen!

- Akupunkør; de setter nåler som kan få i gang systemet!

En annen ting, som jeg tror er mer vanlig enn som så er om moren fikk antibiotika under svangerskapet. Dette kan ha gjort slik at bakteriene i tarmen til den lille er brutt ned og det er null igjen. H'n bruker nå all sin tid på å bygge opp dette igjen, og når det kommer mat har de ingen forutsetning for å bryte dette skikkelig ned. Det kan gi kolikksmerter. Vi fikk probiotic på helsekosten som var til spebarn. Fikk anbefalt dette av akupunktøren!!! Så vær obs på detet, det er ikke noe som er veldig kjent. Synes det er rart siden dette er ting som er meget vanlig hos vokne etter antibiotikabehandling....

Uansett så er det mange ganger en må ta tiden til hjelp desverre. Her mildnet nok noen av disse behandlingene NOE, men det ble ikke bra før lillegutt var 3,5 mnd. men alt er verdt å prøve!

Sukkervann er bare å gi! De har ikke skade av dette. Men det har inegn forebyggende effekt, så det må tas når den lille har vondt... Kan iallefall hjelpe de til å slappe av.

Ta en tur til legen etterhvert, så får en avkreftet at det er noe fysik iallefall. Ble anbefalt dette av helsesøster. legen var veldig behjelpelig, men desverre ikke til hjelp her!

Som sagt må en ofte ta tiden til hjelp, og da blir de veldig mye byssing, bæring og vugging. Det blir utrolig slitsomt i lengden. Vi kjøpe en bæreslynge, der lå han mesteparten av kvelden for det var eneste stedet han roet seg. Da var han nær oss og hadde bevegelse. Lå også i fosterstillig.

Absolutt å anbefale!! Sparer ryggen til mor og far!

Kiropraktor sa at han bare kunen sitte i bilstolen eller vippestolen hvis det var plasser han roet seg. Kan sitte i 2-3 timer uten at det gjør noe! Her sovnet lillegutt ofte i den mens han ble vugget!

Må bare si lykke til, og håper du har fått noen tips her!

Det er en slitsom tid, men det går over selv om det ikek føles slik nå....

Skrevet

Det hjelper sikkert ikke om det er skikkelig kolikk, men det som fikk orden på magen til snuppa her var ammete. Ga henne et par teskjeer morgen og kveld, og vips så var magen så mye mye bedre. Glemte det et par ganger, og da var vi tilbake på trykking og årning. Men med teen innabords igjen var alt bra igjen.

Frøkna her ble forøvrig også behandlet av manuellterapaut for KISS, og hun har blitt et nytt og bedre menneske! Få det sjekket ut så fort som mulig, det skader jo ikke!

Skrevet

gav han sukkervann nå,er akkurat som jeg har fått en ny baby!!! :D smiler og koser seg gjør han,han fikk litt mye sukkervann hihi drakk rett fra tytteflaska,men det funka visst hehe :)

Skrevet

Kolikk er et samlebegrep og betyr at barnet har vondt i magen/tarm-systemet. Det er ofte mye luft i magen som gjør vondt for barnet. Magevondtet kan komme av flere ting:

Generelt umodent tarmsystem - dvs. at fordøyelsen rett og slett ikke fungerer ordentlig. Da er det lite du får gjort annet enn å vente...

Umodent nervesystem - dvs. at barnet blir stresset av alle de nye inntrykkene som verden har å by på og begynner å gråte. Skyldes det nervesystemet hjelper det gjerne å "imitere" livet fra livmoren mest mulig. Dvs. bæring, byssing, jevn durelyd, kjøre bil, pakke inn barnet i et trangt teppe etc.

Manglende raping eller at barnet tar inn mye luft under amming. Skyldes det dette kan det være lurt å amme litt oftere. Er barnet veldig sultent når det spiser, sluker det kanskje i seg litt mer luft enn ellers.

KISS - dvs. at den øverste nakkevirvelen er ute av posisjon. Denne virvelen er knyttet direkte sammen med fordøyelses-systemet noe som gjør at barnet får vondt i magen. Har du hatt en litt tøff fødsel, gjerne avsluttet med tang- eller vakum-forløsning er det en god mulighet for at manuell teraput eller kiropfaktor kan hjelpe dere. Vi har gått til begge deler med vår jente - og vil absolutt anbefale manuell terapaut. Virker som en mer skånsom behandling.

Matallergi - Allergi mot kumelk-protein er vanlig. For at du skal finne ut om barnet ditt har dette, må du kutte ut alle melkeprodukter en ukes tid og se om det blir bedre. Dvs. at du må kutte ut ALLE produkter - dvs. alle produkter hvor det står merket med kumelkprotein, myse og melkesyre. Jeg forsøkte først å kutte ut bare de største kumelk-bombene, men da merket vi ingen endring, men da jeg kuttet ut alt, var den verste kolikken borte i løpet av en ukes tid. Barnet kan også ha intoleranse mot egg, citrus, tomat, fisk og nøtter. Men dette er mindre vanlig. Har barnet ditt mye småbarnsutslett eller atopisk eksem i tillegg er dette med å øke sannsynligheten for at det kan være melkeallergi eller intoleranse mot andre matvarer. Det samme er tilfelle hvis barnet har blod i avføringen.

Dette har hjulpet med får lille jente:

Behandling for KISS

Kjøre bil

Amme oftere

Sukkervann

Byssing og bæring

Ta av alle klærne på stellebordet og la henne få sprelle lenge. Hjelper for å få flyttet litt på luften i tarmene.

Massere magen i en sirkelbevegelse "med klokken" fra venstre lysk

Kutte ut å spise melkeprodukter, egg, citrus, fisk og tomat... (kjedelig kosthold på meg for tiden....) - viste seg at hun var veldig allergisk.

Håper du finner ut av det, og lykke til!!!!

Skrevet

Hva innebærer du skikkelig kolikk siden du sier sukkervann ikke hjelper?

Hvis legen,kiropraktor sier babyen har kolikk,skal en ikke høre på de da?

Tror det varierer på hver baby hva som hjelper.

Vet om flere som har prøvd amme-te og som ikke hjalp,

flere har prøvd mini-form å som ikke hjalp.Flere har prøvd sukkervann å det ikke hadde god virkning..

Jeg tror at alle må prøve forskjellige ting å finne ut hva deres baby trenger å hjelper.

Her hjalp sukkervann å time hos kirop.

Sukkervann tar jo ikke "vekk" kolikk,men den demper smertene.

Legen anbefalte mest sukkervann,men det var min lege,kanskje en annen lege hadde sakt noe annet.

Men jeg anbefaler at en prøver det som går an å prøves ut,

å da ser en selv hva som funker på DIN baby:)

Masse lykke til..

Skrevet

Ja det var et rart utsagn; om det er skikkelig kolikk så hjelper ikke sukkervann?

Sukkervann er noe man gir fordi det er bevist vitenskapelig effekt. Sukkeret utløser kroppens eget smertestillende system. Så det tar jo vekk smertene der og da.

Jeg merket ingen forskjell når jeg prøvde amme-te, fennikkel-te, miniform, kutte ut melkeprodukter osv.. Eneste som hjelper er å være kjempe nøye med å få opp rapen, gjerne en gang i måltidet også.

Det er så indivduelt på hva som hjelper, og viss sukkervann hjelper så gir du gutten det:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...